۱۳۹۷ آذر ۳۰, جمعه

۱۴۰ هزار کارگر اخراج شده ظرف ۹ ماه؛ چشم انداز اخراج ۸۰۰ هزار کارگر قطعه‌ساز



۱۴۰ هزار کارگر اخراج شده ظرف ۹ ماه؛ چشم انداز اخراج ۸۰۰ هزار کارگر قطعه‌ساز



۱۴۰ هزار کارگر صنعت قطعه‌سازی ظرف ۹ ماه ابتدای سال شغل خود را از دست داده‌اند. دست‌اندرکاران این صنعت می‌گویند این رقم تا ۸۰۰ هزار نفر نیز می‌تواند افزایش پیدا کند.
۱۴۰ هزار کارگر قطعه سازی، شغل خود را از دست داده‌اند. محمد شهپری، از اعضای هیات مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو با ارائه این آمار تصریح کرد که «ظرفیت صنعت قطعه‌سازی به شدت کاهش یافته و قطعه سازان با ۳۰ درصد ظرفیت در حال فعالیت هستند و ۲ یا ۳ روز در هفته بیشتر کار نمی‌کنند.»
دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو نیز در تلاش برای ارائه نمایی از وضعیت این صنعت تصریح کرد که «جمع مطالبات قطعه‌سازان از خودروسازان با قیمت‌های قدیم حدود ۷ هزار میلیارد تومان است. اگر قیمت‌ها بروزآوری شود مطالبات قطعه‌سازان از دو خودرو ساز حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان خواهد بود و با مجموع مطالبات از خودروسازان کوچکتری که قطعات کم و بیشی را خریداری کرده‌اند این عدد مجموعا حدود ۱۸ هزار میلیارد تومان خواهد بود.»
مازیار بیگلو در ادامه افزود که «در صورت بی توجهی دولت، صنعت خودرو و قطعه با سرعت نور به خط پایان خود نزدیک می‌شوند و با ادامه این روند تا سال آینده هیچ اثری از آن باقی نخواهد ماند.» 
پیشتر اعلام شده بود که در ۷ ماه نخست سال جاری یکصدهزار کارگر قطعه‌ساز شغل خود را از دست داده‌اند. اکنون با ارائه آمار جدید معلوم می‌شود که در ماه‌های آبان و آذر نیز ۴۰ هزار کارگر دیگر این صنعت از کار بیکار شده‌اند.
در اوایل آذر مازیار بیگلو وعده داده بود که تعداد کارگران اخراجی این صنعت می‌تواند تا ۴۰۰ هزار نفر هم افزایش یابد [کارگران قطعه‌ساز در معرض بیکاری؛ خصولتی‌ها کار را به اینجا کشانده‌اند] اما اینک او این احتمال را مطرح می‌کند که در صورت تداوم وضعیت کنونی تا سال آینده از این صنعت نشانی باقی نخواهد ماند[جهان اقتصاد ۲۴ آذر ۹۷] که به مفهوم آن است که ۸۰۰ هزار کارگر شاغل در صنعت قطعه‌سازی به خیل بیکاران خواهند پیوست. 
این همه در حالی‌ صورت می‌گیرد که خامنه‌ای در ۲۱ آذر از اینکه نظامش طی یکسال گذشته بر اثر قیام سرنگون نشده‌ است ابراز شادمانی کرد هرچند او یادآوری کرد که سال ۹۸ می‌تواند برای نظام سخت‌تر از سال ۹۷ باشد؛ مفهوم این اظهار نظر چیزی جز آن نمی‌تواند باشد که او نگاهی نیز به ابعاد بحران‌های اجتماعی ناشی از وضعیت اقتصادی دارد؛ آنچه فزایندگی‌اش در چشم‌انداز قرار دارد. 
بیکاری ۸۰۰ هزار کارگر قطعه‌ساز که تاکنون بنا به اعلام‌های رسمی ۱۴۰ هزار نفرشان تنها ظرف ۹ ماه شغل خود را از دست داده‌اند می‌تواند یکی از دلایل مادی همین بحران پیش رو به شمار رود.



مطالب   مارا در وبلاک خط سرخ مقاومت     ودر توئیتربنام @bahareazady   دنبال کنید
پیش بسوی قیام  سراسری ، ما بر اندازیم#   شهرهای ایران   اعتصاب # تظاهرات
سرنگونی #  اتحادوهمبستگی     مرگ_بر_دیکتاتور