۱۳۹۷ آذر ۱۷, شنبه

مروری بر رسانه‌های حکومتی – شنبه۱۷آذر ۹۷






مروری بر رسانه‌های حکومتی – شنبه۱۷آذر ۹۷



    وزنامه‌های حکومتی در روز شنبه ۱۷آذر به‌صورت جمعی تلاش کرده‌اند روز ۱۶آذر و بزرگداشت دانشجو را به نفع رژیم آخوندی مصادره کنند. روزنامه‌های هر دو باند حاکم مقالات متنوع و متعددی را به این تلاش مشترک برای قلب تاریخ و آخوندی جلوه دادن جنبش دانشجویی اختصاص داده‌اند. موضوع بودجه ۹۸ با ادعاهای نوبخت مبنی بر «حمایت از معیشت عمومی » تیتر مشترک روزنامه‌های امروز است. بعد از این مطالب روزنامه‌ها شامل دعواهای باندی در عرصه‌های مختلف است.
    برجام و بستهٔ اروپا موضوع مشترک حمله روزنامه‌های باند ولی‌فقیه به باند حسن روحانی است:
    کیهان خامنه‌ای نوشته است:« وقتی برداشت طرف مقابل – که برداشتی منطبق با واقعیت نیز هست- این است که شما در هیچ شرایطی از برجام خارج نمی‌شوید و حتی تعهدات خود را تعدیل نمی‌کنید، چرا نباید یکطرفه و بی‌هزینه از آن خارج شود؟! اولین گام برای شکست تحریم‌های آمریکا به هم زدن این معادله یکطرفه و زیان‌بار است».
    رسالت ارگان باند مؤتلفه نوشته است:« آیا می‌توان امید داشت از سیاست‌های آمریکا – حتی در ازای واگذاری امتیازات متعدد و صرف‌نظر کردن از حقوق خود – برای ملت ایران آبی گرم شود؟...بعید است پاسخ به این پرسش‌ها چندان دشوار باشد؛ مگر آن که کسانی خود را به خواب زده باشند».
    وطن امروز هم با اشاره به ابراز خوش‌بینی صالحی در مورد وعدهٔ اخیر اتحادیه اروپا نوشته است« اظهارات صالحی و اعتماد او به اروپایی‌ها در حالی است که پیش از این هنگام خروج آمریکا از برجام در ۱۸اردیبهشت‌ امسال، حسن روحانی تنها چند هفته به اروپایی‌ها فرصت داد به تعهدات‌شان در برجام عمل کرده و به ایران تضمین دهند ماندنش در توافق هسته‌یی، منافع تهران را تأمین می‌کند. با این حال اما نه‌تنها اروپایی‌ها در چند هفته تضمینهای لازم را به ایران ندادند، بلکه موعد‌ها و زمانهایی که بعد از آن برای ارائه بسته تعیین شد نیز با بی‌اعتنایی اروپایی‌ها مواجه شد».

    ادعای افزایش ۲۰درصدی حقوق‌ها در سال ۹۸توسط رئیس سازمان برنامه و بودجه دولت روحانی، در روزنامه‌های هر دو باند حاکم به چالش کشیده شده است.
    سیاست روز نوشته است:« این اقدام دولت در سال ۹۸نه تنها دردی از معیشت مردم دوا نخواهد کرد بلکه منجر به آن می‌شود تا هم‌چنان شک و شبهه‌ها بیشتر شود چرا که فصله ۱۰درصدی نرخ تورم کنونی با افزایش حقوق رقمی نیست که به‌راحتی بتوان با آن کنار آمد و یا این‌که دولت مدعی شود که با ارایه بسته‌های حمایتی می‌تواند آن را تأمین کند». سیاست روز در ادامه نوشته است« اگر مجلس هم همانند دولت بدون برنامه‌ریزی این رقم ۲۰درصد را مصوب کند نتیجه‌ای که حاصل می‌شود چیزی نخواهد بود جز افزایش مجدد نقدینگی که حجم آن در حال حاضر بیش از ۱۶۰۰میلیارد تومان است و یا نیمه کاره ماندن پروژه‌های عمرانی».
    جمهوری اسلامی همسو با باند روحانی در مورد ادعای افزایش ۲۰درصدی حقوق در سال ۹۸نوشته است« متأسفأنه یا از عواقب و عوارض این وعده‌ها غافلند و یا خود را به غفلت می‌زنند. در هر دو صورت باید به این مسئولان هشدار داده شود که بار دیگر مرتکب اشتباه نشوند و شرایط اقتصادی کشور را بحرانی‌تر نکنند». جمهوری اسلامی افزوده است« میزان گرانی عارض شده از نوسانات ارز در سال جاری بسیار بیشتر از ۲۰درصد است. با توجه به این واقعیت، حضرات مسئولان با این افزایش ۲۰درصدی چگونه می‌خواهند مشکل معیشت مردم را حل کنند؟».

    یک روزنامهٔ همسو با روحانی نسبت به پیامدهای اجتماعی «امید درمانی» توسط حسن روحانی هشدار داده است.
    آرمان نوشته است« این‌که آیا آقای روحانی در حال تزریق باورهای خود در زمینه اوضاع اقتصادی به جامعه است، محل بحث است. اگر رئیس‌جمهوری معتقد است که در دولت چالشی وجود ندارد، تورم و بیکاری رو به افزایش نبوده و آینده با مشکل رو‌به‌رو نیستیم، مسائلی است که مورد تأیید کارشناسان قرار نمی‌گیرد. اکنون صاحبنظران بر این باورند که دولت، فاقد یک افق روشن برای آینده است. دولت یک بار در هفته مسائل و مشکلات را بر روی میز کاری خود قرار می‌دهد و تصمیمات یک یا دو هفته‌یی اتخاذ می‌کند! کشور فاقد چشم‌اندازی است که بتوان چند ماه آینده را پیش‌بینی کرد». این روزنامه در ادامه افزوده است« کشور با دو ۲مشکل جدید روبه‌رو است؛ ناامیدی و عدم پیش‌بینی آینده توسط فعالان اقتصادی. همین دو عامل می‌تواند منجر به افزایش تورم و توقف رشد اقتصادی شده و به بیکاری دامن بزند. از این منظر اگر به مسائل نگریسته شود، نمی‌توان سخنان آقای روحانی در سمنان را مورد تأیید قرار داد که مشکل چندانی وجود ندارد و شرایط عادی است و غیره. این نکته هم حائز اهمیت است که تجربه نشان داده از دل تحریم‌ها توسعه، سازندگی، پیشرفت و آینده درخشان اقتصادی بیرون نخواهد آمد».
    آرمان در سرمقاله خود به قلم آخوند موسوی تبریزی هشدار داده است«این‌که گفته شود دولت در مدت باقی مانده به تمامی وعده‌های خود عمل خواهد کرد واقعاً عجیب است. چرا که اصلاً نمی‌توان پیش‌بینی کرد که تا ۵ماه آینده وضعیت اقتصادی چه خواهد شد، زیرا خیلی مسائل در اختیارمان نیست». و در انتها افزوده است«درست است که رئیس‌جمهور می‌خواهد به مردم امید دهد و آنها را شاد کند، اما این عبارت که به همه وعده‌های خود عمل خواهیم کرد باید دارای قید و مشروط باشد، چرا که در شرایط حاضر مطلق انگاری به ضرر انقلاب، نظام و جامعه است».

    سایر بحرانهای اقتصادی اجتماعی در تیترهای روزنامه‌های هر دو باند دیده می‌شود:
    وطن امروز: گرانی بیدار است
    ابرار اقتصادی: افزایش ۱۲۶درصدی نرخ دلار در یک سال
    رسالت: چرخ آسیاب گندم‌کاران نمی‌چرخد
    آرمان: سهم دولت در پریشانی اقتصادی


    مطالب   مارا در وبلاک خط سرخ مقاومت   ودر توئیتربنام @bahareazady   دنبال کنید


    پیش بسوی قیام  سراسری ، ما بر اندازیم#   شهرهای ایران   اعتصاب # تظاهرات


    سرنگونی #  اتحادوهمبستگی     مرگ_بر_دیکتاتور   #IranRegimeChange