۱۳۹۷ آذر ۱۰, شنبه

مروری بر رسانه‌های حکومتی – شنبه ۱۰آذر ۹۷



مروری بر رسانه‌های حکومتی – شنبه ۱۰آذر ۹۷



عنوانهای صفحات اول روزنامه‌های حکومتی در روز شنبه دهم آذرماه، نمایشگاه بحرانها و بن‌بست‌های نظام و در عرصه‌های داخلی و بین‌المللی است.
عنوانهای مربوط به مسائل داخلی حاکی از اوجگیری بحرانهای اقتصادی اجتماعی است:
آرمان: غرضی: چاپ اسکناس بدون پشتوانه، پولشویی نیست؟
آفتاب یزد: ارز سقوط می‌کند، قیمتها صعود!
ایران: عبور خود رو از ایست قیمت
بهار: لزوم شتاب بازسازی مناطق زلزله‌زده
جهان صنعت: خلق بیکاری تجمیعی؛ آسیب شناسی ورود ۸۴۰هزار جستجوگر جدید به بازار کار کشور
رسالت: ناکامی در شکستن شاخ تورم!

عنوانهای مربوط به بحرانهای خارجی و منطقه‌یی اغلب انعکاس بن‌بست نظام در مقابل بسته اروپا و برجام هستند.
کیهان: کلاه تازه اروپا برای ایران، کانال مالی منهای نفت!
بهار: انتظاری که پایان نمی‌رسد؛ حباب وعده‌های اروپا
جوان: در جستجوی برجام از دست رفته

حمله به دولت روحانی به‌خاطر بلاتکلیفی برجامی و بسته اروپایی به بهانه اظهارات صالحی در گفتگو با یورونیوز موضوع اصلی روزنامه‌های دلواپسان است.
کیهان خامنه‌ای دو مطلب دارد. در یادداشت روزش با عنوان« گل که نمی‌زنید لااقل به حریف پاس گل ندهید» از جمله نوشته است« تحولات همچنین نشان می‌دهند، دشمن با وجود تلاش‌های دولت آقای روحانی برای به‌اصطلاح «تنش‌زدایی» و «حرکت در قالب سازو‌کارهای بین‌المللی» به‌دنبال براندازی آن هم «به هر قیمتی» است؛ حتی به قیمت بی‌اعتبار کردن تمام سازو کارهای بین‌المللی که خود پس از جنگ جهانی دوم ایجاد کرده و دهه‌هاست، تبلیغش می‌کنند». یادداشت روز کیهان خامنه‌ای در ادامه با ابراز نگرانی از چشم‌انداز پیش روی نظام نوشته است« آیا این احتمال وجود ندارد که مأموریت اروپا خرید زمان و وارد کردن شوک روانی در موعدی حساس باشد؟! چه تضمینی وجود دارد وقتی زمان به همین شکل گذشت(انفعال دولت و امیدواری آن به اروپا) و کار به جاهای باریک کشیده شد، اروپا با تبلیغات گسترده و سرو‌صدای زیاد آن همراهی زبانی را هم کنار نگذارد؟!»
کیهان در مطلب دیگری به قلم پاسدار حسین شریعتمداری، با عنوان: «آقای صالحی دور از انصاف بود» با اشاره به اظهارات صالحی که به یورونیوز گفته بود:« فشارهای اقتصادی غوغا می‌کند. مثلاً حقوق من تا یک‌سال پیش به‌عنوان یک استاد دانشگاه، حدود ۳۰۰۰دلار در ماه بود، الآن به ۷۰۰دلار رسیده است. این واقعاً فشار اقتصادی است. ببینید اقشار دیگر چقدر تحت فشار هستند»نوشته است« خودتان را جای مقامات آمریکایی بگذارید! و سپس درباره اظهارات آقای صالحی به‌عنوان یک مسئول بلندپایه ایرانی به قضاوت بنشینید! آمریکا از اظهارات ایشان چه پیامی دریافت می‌کند؟! آیا غیر از این است که نتیجه می‌گیرد، تحریم‌ها توانسته است ایران اسلامی و مردم آن را از پای درآورد! و آیا اظهارات جناب صالحی برای آمریکایی‌ها این پیام مشخص را ندارد که برای به تسلیم کشاندن کامل ایران بایستی بر شدت تحریم‌ها بیفزایند؟!». پاسدار شریعتمداری در ادامه افزوده است« اظهارات آقای صالحی بی‌آن که بخواهند و یا احتمالاً متوجه باشند! آب ریختن به آسیاب دشمن و تشویق حریف به افزایش فشارهاست!» و در نتیجه‌گیری‌اش فهرست بلندی از چپاولها در باند رقیب را ردیف کرده و از جمله نوشته است:« فقط با یک نگاه گذرا به روند امور در کشور، به‌وضوح می‌توان دید که مشکلات معیشتی برخاسته و ناشی از بی‌تدبیری «دولت تدبیر»! است! چرا راه دور برویم! نیم‌نگاهی به آنچه که طی همین چند ماه اخیر شاهد بوده‌ایم بیندازید! چه کسانی قیمت دلار را از ۳هزار و چند صد تومان به ۱۸هزار تومان رساندند؟! چه کسانی برای واردات کالای مورد نیاز مردم، دلار ۴۲۰۰تومانی گرفتند و به جای کالای ضروری، موز و چای‌ساز و... وارد کردند؟! چه کسانی در اوج نیاز کشور به ارز، ۱۸میلیارد دلار از ذخیره ارزی کشور را به باد فنا دادند؟! چه کسانی ۲۴میلیون یورو از بیت‌المال را به نام دو نفر ثبت و پرداخت کردند که حالا معلوم شده این دو نفر اساساً وجود خارجی ندارند؟! چه کسانی با تأسیس شرکتهای صوری در برخی از کشور‌های همسایه، خود را طرف معامله خودشان جا زدند؟! چه کسانی دلار‌های ۴۲۰۰تومانی را گرفتند و هیچ کالایی وارد نکردند؟!».
وطن امروز هم در پاسخ به صالحی از جمله نوشته است«مجموعه مواضع و تلاش‌های دولت طی ۵سال گذشته، جامعه را به این نتیجه رسانده است که در کنه ذهن صالحی و دوستانش این پندار ریشه دارد: نه‌تنها معضلات اقتصادی گذشته، کنونی و آینده؛ که مشکل «آب خوردن» مردم هم ناشی از فشار خارجی است و حل آنها تنها در گرو مذاکره است. آن هم به هر شکل ممکن؛ ولو این‌که با عجز و لابه پیش دوربین یورونیوز همراه شود».و سپس به مذاکرات پنهانی اشاره کرده و افزوده است« اما حق داریم بدانیم اگر قرار است در همان حالت سینه‌خیز هم مذاکره شود، طرف مذاکره‌مان کیست و براستی چه چیزی در چنته دارد؟».
آرمان روزنامه همسو با باند روحانی تصویری روشن از بن‌بست نظام در برجام و بی‌چشم اندازی بستهٔ اروپایی داده است.
این روزنامه در مطلب خود با عنوان« سقف محدود سازو کار مالی اروپا» خاطرنشان کرده است«آنچه که باید برای ایران مهم باشد این است که مجدداً به شورای امنیت باز نگردد. اگر برجام به هر دلیلی بر هم بخورد و ایران به شورای امنیت بازگردد دوباره به‌صورت خودکار تحریم‌های ایران باز خواهد گشت. پس هدف اصلی ایران و اروپایی‌ها که آن را اعلام نمی‌کنند در درجه اول این است که با ماندن در برجام دوباره ایران به شورای امنیت بازنگردد». این مطلب که به قلم قاسم محبعلی دیپلمات پیشین رژیم است در ادامه ضمن یادآوری مشکلات اروپا با آمریکا تأکید کرده است« به‌هم خوردن رابطه اروپا با آمریکا نیز زمینه توسعه‌طلبی روسیه را فراهم خواهد آورد. لذا اروپا در یک دو راهی قرار گرفته که باید آنها را درک کنیم و بیش از این‌که دنبال مسائل اقتصادی برجام باشیم به عدم بازگشت به شورای امنیت بیندیشیم».


مطالب   مارا در وبلاک خط سرخ مقاومت   ودر توئیتربنام @bahareazady   دنبال کنید

پیش بسوی قیام  سراسری ، ما بر اندازیم#   شهرهای ایران   اعتصاب # تظاهرات

سرنگونی #  اتحادوهمبستگی     مرگ_بر_دیکتاتور   #IranRegimeChange