۱۳۹۷ دی ۳, دوشنبه

خروج نیروهای آمریکا از سوریه؟! داستان چیست؟ تاثیر آن بر روی رژیم آخوندی چگونه است؟



خروج نیروهای آمریکا از سوریه؟! داستان چیست؟ تاثیر آن بر روی رژیم آخوندی چگونه است؟

📝🔺تحلیل سیاسی روز-3 دی ۹۷


🔻روز ۲۹ آذر یک خبر غیرمنتظره در جهان شنیده شد: دونالد ترامپ اعلام کرد نیروهای آمریکایی را از سوریه خارج خواهد کرد.
یکی از نخستین‌ واکنشها مربوط به رژیم آخوندی بود. این واکنش چه بود؟ خوشحالی!
اما این خوشحالی بسیار زودگذر بود. چرا که به سرعت جای خودش را به یک نگرانی همراه با ترس داد.
❓چرا؟

🔻به زودی زمزمه‌هایی به‌گوش رسید که خروج آمریکا از سوریه یک تحول مهم و سرآغاز تحولات مهمتری در جهان خواهد بود.
آخوندها این را هم می‌دانند که یکی از اولویتهای روی میز رئیس‌جمهور آمریکا، مسئله رژیم ایران است. به ویژه اینکه مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور آمریکا، جان بولتون هم پرده از هدف دولت این کشور برداشته و گفته است: هدف ما چنان فشاری بر رژیم ایران است که استخوانهای این رژیم خرد شود!

🔻بی‌جهت نیست که پس از آن خوشحالی زودگذر نخستین، موجی از ابراز نگرانی و ترس سراپای نظام را فراگرفت.

🔻چند نمونه:
🔹نصرت‌الله تاجیک طی مطلبی با عنوان «خروج از سوریه، بازی ترامپ برای تقابل با ایران»، هدف آن را «تمرکز بر موضوعات خاص و ویژه و از جمله مقابله با سیاست‌های منطقه‌ای ایران تا بازگشت کامل نیروها به آمریکا» دانست. (۳۰ آذر)

🔹خبرگزاری سپاه (فارس): «گویا ترامپ... در حال خارج کردن نیروهایش از منطقه آسیب‌پذیر سوریه است تا به اقدامی شدیدتر، مثلاً نظامی، علیه ایران دست بزند». (۳۰ آذر)

🔹علی خرم-دیپلمات پیشین نظام: «خروج جیمز ماتیس از هیات دولت آمریکا و آن هم پست بسیار مهم وزات دفاع، می‌تواند آثار ناگواری بر کل حوادث جهان و از همه مهم‌تر بر ایران داشته باشد!» (۱دی)

🔹افشار سلیمانی- دیپلمات سابق رژیم: «قبل از هر مسأله‌ای به‌نظر می‌آید که آمریکای ترامپ، سوریه را به هر بازیگری واگذار کند، تحویل ایران نمی‌دهد!». (۱ دی)

🔻اما آنچه اوضاع را برای نظام خطرناکتر و بغرنجتر نمود، دو تحول دیگر در این زمینه بود:
🔸یکم: ورود ناو هواپیمابر آمریکا برای اولین‌بار پس از خروج آمریکا از برجام (پایان دادن به طولانی‌ترین غیبت ناوهواپیمابر از زمان حملات تروریستی ۱۱سپتامبر تا کنون)
🔸دوم: موضع مایک پومپئو در رابطه با تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا برای خروج نیروهای این کشور از سوریه
وزیر خارجه آمریکا گفت: «خاورمیانه هم‌چنان مکانی است که از آن تروریسم سرچشمه می‌گیرد. ما رژیم ایران را اصلی‌ترین کشور حامی تروریسم در جهان در این منطقه می‌بینیم و دولت آمریکا یک کمپین فشرده برای وارد کردن فشار به جمهوری اسلامی را آغاز کرده است تا این تروریسم را متوقف کند!»

🔺البته هنوز موضوع تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا در رابطه با خروج نیروهای این کشور از سوریه، به علت بغرنجی موضوع، در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

🔺👈اما آنچه در رابطه با آن ابهامی نیست، نگرانی شدید نظام آخوندی پس از خوشحالی زودگذر اولیه است. یک نگرانی که نشانگر این است که با این تصمیم، نه تنها تحولات در جهت افزایش فشارهای خردکننده به رژیم کاهش نیافته و نمی‌یابد، بلکه تحولات هر چه باشد،‌ در راستای افزایش فشارها و ضربات سنگین‌تر به این رژیم پوسیده است.


مطالب   مارا در وبلاک خط سرخ مقاومت     ودر توئیتربنام @bahareazady   دنبال کنید

پیش بسوی قیام  سراسری ، ما بر اندازیم#   شهرهای ایران   اعتصاب # تظاهرات
سرنگونی #  اتحادوهمبستگی     مرگ_بر_دیکتاتور