۱۳۹۷ آذر ۲۲, پنجشنبه

فرمان خامنه‌ای برای افزایش ارزش ریال؛ کمدی یا تراژدی؟



فرمان خامنه‌ای برای افزایش ارزش ریال؛ کمدی یا تراژدی؟

همتی ریئس بانک مرکزی 

فرمان خامنه‌ای برای افزایش ارزش ریال آیا پای در واقعیت اقتصادی خلافت اسلامی! دارد یا بخشی از همان روندی‌ست که در نظام به آن «امیددرمانی» می‌گویند؟
عبدالناصر همتی در جلسه دوره‌ای خود با مدیران عامل بانک‌های دولتی و خصوصی، پیامی از خامنه‌ای را به آنها منتقل کرد. این جلسه شنبه ۱۷ آذر برگزار شد.
رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به دیدار اخیرش با خامنه‌ای، تصریح کرد که ولی فقیه به بانک مرکزی دستور داده است که «ارزش پول ملی» را «هرچه بیشتر» «تقویت» کند.
همتی سپس افزود: «بانک مرکزی و نظام بانکی تمام توان مدیریتی و کارشناسی برای تحقق منویات مقام معظم رهبری به‌‌کار خواهد برد.» [الف ۱۷ آذر ۹۷]
رئیس کل بانک مرکزی به هیچ شکل دیگر نمی‌توانست نشان دهد که نظام بانکی و مالی کشور در کنترل و تحت فرمان خامنه‌ای قرار دارد. با این حال معلوم نمی‌شود که به چه ترتیب می‌توان ارزش ریال را افزایش داد؟
آیا صادرات نفتی نظام افزایش پیدا کرده است؟
آیا سرمایه‌گذاری‌های جدیدی در کشور صورت گرفته است که موجب رونق اقتصاد شده است؟
آیا تولیدات داخلی رونق گرفته است و صادرات آن به کشورهای منطقه منجر به افزایش ارزش پول ملی شده است؟
در حالی که هیچکدام از اتفاقات فوق نیافتاده است. در حالی که از صادرات نفت از ابتدا سال تا مقطع آبان بیش از یک میلیون بشکه در روز کاسته شده است؛ در حالی که دهها شرکت خارجی ایران را ترک کرده‌اند و در حالی که به‌جای رونق کارخانه‌ها، خبر تعطیلی، ورشکستگی یا کار زیر ظرفیت تولید ‌آنها منتشر می‌شود، پس با کدام پشتوانه می‌بایست ارزش ریال افزایش پیدا کند؟
این پرسشی‌ست که البته همتی و خامنه‌ای پاسخی برای آن ندارند؛ مگر آنکه اذعان کنند که افزایش شتابان نرخ دلار از حدود ۵ هزارتومان در ابتدای سال تا بیش از ۱۹ هزارتومان در ابتدای مهرماه، یک روند مدیریت شده برای خارج کردن ریال از دست شهروندان و وارد کردن آن به خزانه دولت بوده است.
با این همه صرافی بانک ملی روز دوشنبه ۱۹ آذر نرخ دلار را به ۱۰ هزار و ۹۹۰ تومان کاهش داد. یک روز پیش از آن نرخ دلار ۱۱ هزار و ۲۵۰ تومان بود.
نرخ دلار برای نخستین بار روز هفتم مرداد از مرز ۱۱ هزار تومان عبور کرده بود؛ و در هفته نخست مهرماه مرز ۱۹ هزار تومان را نیز پشت سر گذاشت. [یورونیوز ۱۹ آذر ۹۷]
روند نزولی قیمت دلار از هفته دوم مهرماه شروع شد، [کاهش نرخ دلار تاکتیک یا استراتژی؛ روزی که دنیا را تکان نداد] هرچند بهای دلار هم‌اکنون بیش از دوبرابر قیمت آن در ابتدای سال می‌باشد.
بسیاری از ناظران بر این باورند که کاهش ظاهری قیمت دلار در حالی که اقتصاد نظام به مرزهای فروپاشی نزدیک می‌شود چیزی جز امید آفرینی یا به تعبیر روحانی «امیددرمانی» در میان بدنه نظام نیست با این هدف که نشان داده شود خلافت اسلامی! کماکان بر اوضاع مسلط است.


مطالب   مارا در وبلاک خط سرخ مقاومت   ودر توئیتربنام @bahareazady   دنبال کنید

پیش بسوی قیام  سراسری ، ما بر اندازیم#   شهرهای ایران   اعتصاب # تظاهرات

سرنگونی #  اتحادوهمبستگی     مرگ_بر_دیکتاتور   #IranRegimeChange