۱۳۹۷ دی ۲۷, پنجشنبه

مروری بر رسانه‌های حکومتی – پنجشنبه ۲۷دی ۹۷




مروری بر رسانه‌های حکومتی – پنجشنبه ۲۷دی ۹۷


در روزنامه‌های حکومتی امروز پنجشنبه بیست و هفتم دیماه، مهم‌ترین عنوانها به دود و دمهای موشکی پاسدار جعفری و سوزوگداز از دستگیری خبرنگار جاسوس رژیم در آمریکا اختصاص یافته. در کنار این عنوانها، حملات روزنامه‌های باند خامنه‌ای بر سر بستهٔ اروپا و FATF مطالب مهم روزنامه‌های این باند را به خودش اختصاص داده است. در روزنامه‌های باند روحانی دفاع از برجام، اذعان به وضعیت وخیم اقتصادی و عقب‌نشینی از سرکوب و به چالش کشیدن ادعاهای موشکی باند رقیب دیده می‌شود.

روزنامه‌های هر دو باند حاکم دود و دمهای پاسدار جعفری در مورد موشکی را انعکاس داده‌اند.
«از موشکهای نقطه زن ما بترسید» عنوانی است که عصر ایرانیان انتخاب کرده. و اعتماد از باند روحانی « با دم شیر بازی نکنید» را انتخاب کرده.

در روزنامه‌های باند روحانی در وحشت از نفرت اجتماعی و انزوای جهانی، سیاست توسعهٔ موشکی و نظامی رژیم به چالش کشیده است:
مردم‌سالاری نوشته است: «بحران اقتصادی و مشکلات معیشتی موجب شده جامعه انگیزه‌ای برای پیگیری چنین موضوعاتی نداشته باشد ولی پس از چهار دهه درگیری با انواع مشکلات و آزمون و خطا کردن نیاز است به یک وحدت رویه در خصوص توسعه برسیم».
ایران ارگان دولت روحانی ضمن تأیید حرف زیباکلام که گفته بود:«ای کاش به جای صنایع هسته‌یی، به جای ماهواره و به جای موشک، جمهوری اسلامی می‌توانست یک دوچرخه بسازد که با دوچرخه ترکیه یا دوچرخه هند رقابت کند». افزوده است: « اگر مردم، خودجوش و از همه اقشار، برای چیزی شعر نمی‌سرایند، آهنگ نمی‌سازند و پرسش‌هایی می‌پرسند که استراتژیستها یا تحلیلگران را خوش نمی‌آید، مسأله فراتر از نفهمیدن یا تحت تأثیر بیگانه بودن است. چیزی در نظام اقتصادی و سیاسی هست که از پیوند اجتماعی و فرهنگی میان مردم و فناوری، جلوگیری می‌کند».

اذعان به عقب‌نشینی از سرکوب و نفرت مردم از سیاست‌های فرهنگی نظام، در روزنامه‌های پنجشنبه دیده می‌شود:
ایران: منتظری دادستان کل کشور: ما متأسفانه به‌لحاظ این‌که از باب مسائل حقوق‌بشری در سازمان ملل مورد محکومیت واقع نشویم از اجرای برخی از حدود الهی دست می‌کشیم.
جمهوری اسلامی: عارف: شاهد لجبازی و بی‌تفاوتی در حوزه‌های فرهنگی هستیم

اعتراف به گوشه‌هایی از بحرانهای اجتماعی و اقتصادی موضوع روزنامه‌های همسو با روحانی در مخالفت با سیاست‌های دولت است:
جهان صنعت: «وجود ساختار فاسد سیستماتیک در نهاد‌های حکومتی و دولتی صنایع کشور را زمین زده است. البته یک مرحله وسیع‌تر و عمیق‌تر از این وقتی است که افراد فاسد می‌توانند در مجاری تصمیم‌گیری کشور نفوذ می‌کنند. متأسفأنه این سطح فساد نیز در کشور هست».
ایران: «دادستان کل کشور گفت: آمار سرقت در ۹ماهه سال‌جاری نسبت به ۹ماه گذشته افزایش یافته و وقتی ریشه‌یابی کنید خواهید دید شرایط اقتصادی که امروز در جامعه حاکم است اثر مستقیم بر افزایش سرقت دارد».
جهان صنعت: جانشین فرمانده ناجا:«از نیمه دوم سال گذشته بنا‌ به دلایل محیطی با روند افزایشی سرقتها مواجه هستیم‌. به‌دلیل تشدید برخی امور که در مدیریت و کنترل ما نیست مانند مشکلات اقتصادی، بیکاری، عدم مدیریت معتادان متجاهر... با روند افزایشی سرقتها مواجه هستیم».

تهاجم دلواپسان برای جلوگیری از تصویب احتمالی لوایح FATFدر روزنامه‌های باند خامنه‌ای جزء تیترهای اول است:
ابرار: نامه مخالفان FATF از قم به آملی لاریجانی
عصر ایرانیان: پاسخ نوری همدانی، مکارم شیرازی و علوی گرگانی به استفتاء طلاب حوزه علمیه: «FATF» قرار داد استعماری است

برخی از سایر بحرانهای رژیم در سایر عنوانها دیده می‌شود:
سیاست روز: بولتون: به‌دنبال بمباران نقاط حساس ایران هستیم
صدای اصلاحات: بی‌اعتمادی و ناامیدی در جامعه – خطر آسیب به اعتماد مردم کمتر از تحریم نیست
عصر ایرانیان: وزارت نفت در فروش نفت به معافیتهای آمریکا بسنده کرده است
کیهان: بسته پر از هیچ SPV به جای انجام تعهدات برجامی اروپا

پیش بسوی قیام  سراسری ، ما بر اندازیم#   شهرهای ایران   اعتصاب # تظاهرات

 سرنگونی #  اتحادوهمبستگی     مرگ_بر_دیکتاتور   #IranRegimeChange