۱۳۹۷ دی ۱۷, دوشنبه

مروری بر رسانه‌های حکومتی – دوشنبه ۱۷دی ۹۷




مروری بر رسانه‌های حکومتی – دوشنبه ۱۷دی ۹۷


مهم‌ترین عنوانهای روزنامه‌های حکومتی در روز دوشنبه ۱۷دیماه، اختصاص پیدا کرده به دعواهای باندی بر سر سهم‌خواهی از بودجه، بحرانهای اقتصادی- اجتماعی، عقب‌نشینی مجلس ارتجاع از استیضاح وزرا ظاهراً با اشاره خامنه‌ای، و تکذیبهای هراس‌آلود شکنجه شدن اسماعیل بخشی کارگر کارخانه نیشکر هفت‌تپه توسط مهره‌های سه قوه، ابراز نگرانیها وزیر کشور روحانی از فضای سایبری به‌منظور زمینه‌سازی برای سانسور بیشتر، و دعوای ادامه‌دار بر سر CFT بین مجلس ارتجاع و شورای نگهبان از دیگر موضوعات روزنامه‌های امروز است.
در دعوای سهم‌خواهی بر سر بودجه کیهان خامنه‌ای به‌ویژه خواری دولت اشاره کرده و از جمله نوشته است« نزدیک به ۷۵درصد بودجه به شرکتهای دولتی، مؤسسات اعتباری وابسته به دولت، بانکها و... اختصاص داده شده و ۲۵درصد بقیه به مراکز و نهادهای غیردولتی و فرهنگی! همزمان از سوی همان جریانی که بیشترین بودجه به آنها اختصاص داده شده، بیشترین هجمه‌ها علیه همین ۲۵درصد آغاز شده است» کیهان افزوده است« اینجا از سوءمدیریت‌ها، بر باد دادن ۱۸میلیارد دلار، بر زمین ماندن وعده‌ها، بتن ریختن بر قلب رآکتورها، به تعطیلی کشاندن کارخانه‌ها و برندها، آجر کردن نان کارگرها و حقوق‌های نجومی و... حرف نمی‌زنیم».
جوان هم از «ورود مجلس به تاریک‌خانه بودجه شرکتهای دولتی» خبر داده و از جمله نوشته است:« رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که باید بتوانیم بر مجموعه بانکها و شرکتهای دولتی نظارت دقیق‌تر کنیم، گفت: «اکنون یکی از اشکالات اساسی بررسی بودجه‌های سنواتی، وارد نشدن جدی مجلس به ریز اقلام درآمدی و هزینه مجموعه شرکتها و بانکهای بخش دولتی است». جوان به‌نقل از یک کارشناس حکومتی افزوده است:« «شرکتهای دولتی عملکرد شفافی ندارند و نظارت بر این شرکتها پایین است. مفسده در این شرکتها بسیار گسترده بوده و این شرکتها تبدیل به محل هزینه برای دولتها شده‌اند».
روزنامه وطن امروز از باند دلواپسان خامنه‌ای در جنگ سهم‌خواهی نهادهای خاص وابسته به این باند، بخش دیگری از چپاول باند روحانی را رو کرده و ضمن حمله به آشنا مشاور روحانی نوشته است:« از کل بودجه ۱۷۰۰هزار میلیارد تومانی کشور، تنها مبلغ ۴۵۰هزار میلیارد تومان بودجه عمومی محسوب می‌شود که نمایندگان بر سر آن در مجلس چک و چانه می‌زنند؛ چیزی کمتر از یک‌سوم کل بودجه! مابقی بودجه هم-یعنی چیزی حدود ۱۲۷۴هزار میلیارد تومان- بودجه شرکتهای دولتی است که اساساً در صحن مجلس مورد بحث و بررسی قرار نمی‌گیرد! جالب است بدانید اختیار هزینه‌ کرد ۹۳درصد از ۴۵۰هزار میلیارد بودجه عمومی هم مستقیماًً در اختیار دولت و نهادهای دولتی است! یک مقایسه تکان‌دهنده‌تر هم وجود دارد که ظاهراً جناب آشنا تمایلی به شنیدن و دیدن آن نخواهد داشت. تنها بودجه شرکت ملی نفت ایران به‌عنوان یکی از نهادهای دولتی، ۵۵۰هزار میلیارد تومان است، یعنی ۱۰۰هزار میلیارد بیش از تمام بودجه عمومی کل کشور!»

عقب‌نشینی مجلس ارتجاع از استیضاح وزرا موضوع مقالات روزنامه‌های باند روحانی است که به تلویح به نقش خامنه‌ای اشاره کرده‌اند.
آرمان در مطلبی با عنوان « استیضاح نشد؛ سؤال» نوشته است: «گویا تا اطلاع ثانوی قرار است که میان دولت و مجلس آتش‌بس اعلام شود و نمایندگان از ابزار نظارتی استیضاح علیه وزرای روحانی استفاده نکنند. این در حالی است که برخی معتقدند مقام معظم رهبری تأکیدی به مجلس داشته‌اند که در شرایط فعلی استیضاحی صورت نگیرد. لذا از این جهت است که شاهدیم ۵وزیری که تا یک ماه پیش در صف استیضاح بودند در این بازه زمانی یک به یک به طرز جالبی امضاهای استیضاح‌شان پس گرفته شده و استیضاح کان‌لم‌یکن می‌شود». آرمان در ادامه از تقابل اعضای مجلس ارتجاع با توصیهٔ خامنه‌ای خبر داده و افزوده است« در حالی که عضو هیأت‌رئیسه مجلس از در دستور کار نبودن استیضاح هیچ‌یک از وزرا خبر داده، اما بازار سؤال از وزرا که می‌تواند پایه‌گذار استیضاح باشد هم‌چنان داغ است».
ابتکار هم از تقابل یک عضو دیگر مجلس ارتجاع با حذف استیضاح خبر داده و نوشته است« جلیل رحیمی جهان آبادی، گفت: یکی از دلایل عمده استیضاحها ناکارآمدی وزارتخانه‏ها است و تا زمانی که وزیری استیضاح نشود یک کار عادی را پیگیری نمی‏کند».

حذف ۴صفر از پول ملی به پیشنهاد رئیس بانک مرکزی پر تیتر ترین خبر اقتصادی روزنامه‌هاست. روزنامه‌های همسو با خود روحانی آن‌را یک «عملیات روانی» توصیف کرده‌اند.
ابتکار نوشته است«آنچه که از دیدگاه اقتصادی روشن و مسلم است این اقدام هیچ‌گونه تاثیری در کاهش تورم و کاهش قیمت کالا و خدمات مصرفی شهروندان نخواهد داشت جز آن که به ناملایمات و التهاب مردم دامن بزند». ابتکار افزوده است« در عمل تورم همان تورم است، درآمد خانوارها به همان منوال سابق است و مخارج زندگی به همان حد پیشین طاقت‌فرسا خواهد بود».
برخی از سایر بحرانهای رژیم در عنوانهای صفحات اول روزنامه‌ها دیده می‌شود:
ابرار: فرانسه به استقبال تحریم نفتی ایران رفت
ابرار اقتصادی: گردش ۱۰هزار میلیارد تومان پول بی‌نام و نشان در اقتصاد ایران
افکار: کواکبیان: هیچ تضمینی برای حل مشکلات بانکی با پیوستن به FATF نیست
حمایت: وقت‌کشی به سبک اروپا
رسالت:‌ مصیبت عظمی در لایحه بودجه ۹۸
کیهان: به نام خصوصی‌سازی به کام اشراف و اشک تمساح برای کارگران!
و روزنامهٔ همدلی هم تیتر معنی‌داری زده در جهت تصویب لوایح مربوط به FATF زده و نوشته است:مجمع صادق، مجلس علی و تأیید «پالرمو»


مطالب   مارا در وبلاک خط سرخ مقاومت     ودر توئیتربنام @bahareazady   دنبال کنید
پیش بسوی قیام  سراسری ، ما بر اندازیم#   شهرهای ایران   اعتصاب # تظاهرات
سرنگونی #  اتحادوهمبستگی     مرگ_بر_دیکتاتور