۱۳۹۷ دی ۲۴, دوشنبه

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا وارد ریاض شد



مایک پمپئو، وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا وارد ریاض شد

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا شامگاه یکشنبه ۱۳ ژانویه ۲۰۱۹ وارد ریاض، پایتخت سعودی شد و از سوی شاهزاده خالد بن سلمان، سفیر پادشاهی عربی سعودی در آمریکا و عادل الجبیر، وزیر مشاور در امور خارجه مورد استقبال قرار گرفت.
مایک پمپئو از روزهای آغازین سال جاری سفر خود به خاورمیانه را شروع کرد و پیش از رسیدن به سعودی، به کشورهای امارات، مصر، اردن، عراق، قطر و ترکیه سفر کرد.
پمپئو تاکید کرد که اتحاد شورای همکاری کشورهای عربی خلیج برای ائتلاف استراتژیک خاورمیانه ضروری است و گفت: «ما زمانی که با هم کار کنیم، نیرومندتر هستیم و درگیری‌ها نیز محدود خواهد بود. زمانی که اتحاد مشترک داشته باشیم، درگیری‌ها میان کشورهای دارای هدف مشترک مفید نخواهند بود.»
وزیر امور خارجه آمریکا تاکید کرد: ـ« درگیری‌ها به شما اجازه اتخاذ پاسخ قوی به دشمنان مشترک و چالش‌های مشترک نخواهد داد.»
وزیر خارجه آمریکا امروز همچنین اعلام کرد که از حمایت‌های عربستان سعودی از عملکرد سیاسی سازمان ملل در یمن و صلح در افغانستان تقدیر می‌کند.
به نوشته پایگاه خبری «سبق»، پامپئو در ادامه حضورش در ریاض به دیدار ملک سلمان در قصر «الیمامة» رفت.
بر اساس این گزارش، در این دیدار، روابط تاریخی میان دو کشور همپیمان، تحولات جاری در خاورمیانه و تلاش‌های موجود در قبال آنها بررسی شد.
پامپئو در ادامه سفر دوره‌ای به غرب آسیا قرار است امروز به عمان و فردا به کویت سفر کند اما طبق گزارش «بلومبرگ»، قائم مقام سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای ایمیلی اعلام کرد: «وزیر خارجه پامپئو بعد از دیدارهایش در مسقط (پایتخت) عمان، به آمریکا برمی‌گردد».
به گفته «رابرت پالادینو»، دلیل نیمه‌کاره ماندن و کوتاه کردن سفر دوره‌ای وزیر خارجه آمریکا به کشورهای غرب آسیا آن است که «خانواده پامپئو شاید در یک مراسم خانوادگی خاکسپاری حضور یابند».
بر این اساس، سفر وزیر خارجه آمریکا به کویت لغو شده و قرار است او «در آینده نزدیک و مورد توافق دو طرف» به این کشور حاشیه خلیج فارس سفر کند.
طبق برنامه اعلام شده قبلی وزارت خارجه آمریکا، پامپئو قرار بود به هشت کشور اردن، مصر، امارات متحده عربی، قطر، عربستان سعودی، عمان و کویت سفر کند و با مقام‌های این کشورها درباره موضوعاتی از قبیل «مقابله با ایران» رایزنی کند.

مطالب   مارا در وبلاک خط سرخ مقاومت     ودر توئیتربنام @bahareazady   دنبال کنید
پیش بسوی قیام  سراسری ، ما بر اندازیم#   شهرهای ایران   اعتصاب # تظاهرات#