۱۳۹۷ دی ۱۸, سه‌شنبه

مروری بر رسانه‌های حکومتی – سه‌شنبه ۱۸دی ۹۷



مروری بر رسانه‌های حکومتی – سه‌شنبه ۱۸دی ۹۷



مهمترین  عنوانهای روزنامه‌های حکومتی امروز   ۱۸دی، اختصاص یافته است به جنگ قدرت درونی باندهای همسو با روحانی و دعوا بر سر سهم‌خواهی بین باندهای حاکم. بعد از آن دعواهای باندی بر سر بستهٔ اروپا و سرانجام برجام و ابراز نگرانی از قیام مردم در سال ۹۸، مضحکه سفارش آخوند آملی به دادستان کل برای بررسی آنچه پیشاپیش خودش «ادعای شکنجه» نامیده، تیتر مشترک روزنامه‌های هر دو باند است
آرمان نوشته است: رسیدگی به ادعای شکنجه کارگر هفت‌تپه
افکار هم نوشته است:«دستور رئیس قوه قضاییه، به دادستان کل کشور برای بررسی ادعای اسماعیل بخشی»
ایران ارگان دولت روحانی هم تیتر زده: «رئیس قوه قضاییه از دادستان کل کشور خواست ابعاد مختلف ادعای شکنجه کارگر هفت‌تپه مورد بررسی قرار گیرد».
جنگ قدرت بین باندهای همسو با روحانی در تیترهای روزنامه‌های این باند دیده می‌شود.
آرمان در صفحه اولش دو تیتر دارد: «واعظی «سدارتباط دولت» با اصلاح طلبان» و تیتر بعدی: « واکاوی حمله همزمان منتقدان به دولت و اصلاح طلبان».
آفتاب یزد: واعظی در اظهاراتی به اصلاح‌طلبان تاخت؛ دمیدن بر آتش اختلافات

بحرانهای اقتصادی اجتماعی هم در عنوانهای صفحات اول روزنامه‌های هر دو باند حاکم دیده می‌شود.
آرمان: وقتی فقر شهری می‌شود
آفتاب یزد: بازتاب لایحه حذف چهارصفر از پول ملی در شبکه‌های اجتماعی: حل مشکلات اقتصادی با پاک کن
رسالت: حذف صفرهای پول حاشیه مشکلات اقتصاد است
رسالت: ضعف بزرگ در تولید محتوای فضای مجازی
دعوای سهم‌خواهی از بودجه ۹۸ موضوع اصلی روزنامه‌های باند خامنه‌ای است
کیهان در تیتر درشت صفحه اولش در دفاع از نهادهای خاص که بودجه ویژه می‌گیرند نوشته است:« حاشیه امن برای بودجه ۷۵درصدی با جنجال علیه بودجه ۱/۰(یک دهم) درصدی
کیهان در مطلب دیگری به‌نقل از جوان در مورد رانت‌خواری دولت از بودجه نوشته است«در لایحه بودجه سال ۹۸ یک اتفاق جالب رخ داده است؛ بودجه شرکتهای دولتی از افزایش بی‌نظیری برخوردار شده، به‌ویژه بودجه شرکت ملی نفت ایران که بررسیها نشان می‌دهد دلیل این اتفاق، پرش دو برابری نرخ تسعیر در بودجه است». و در ادامه افزوده است: « به‌طور کل،‌در لایحه بودجه ۹۸ حدود ۱۲۰۰هزار میلیارد تومان به‌عنوان بودجه شرکتهای دولتی در نظر گرفته شده که این رقم سه برابر بودجه عمومی دولت با رقم ۴۰۸هزار میلیارد تومان است. رشد ۵۰درصدی بودجه شرکتهای دولتی در مقابل رشد ۸درصدی بودجه دولت از ابهامات جدی‌ای است که یک پاسخ در پی دارد».
روزنامه‌های هر دو باند حاکم در مورد واقعی نبودن منابع درآمدی بودجه ابراز تردید کرده‌اند:
وطن امروز نوشته است« سؤالی که مطرح می‌شود این است که با توجه به اعمال تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران که در آن ۳۰۰هدف تحریمی جدید نیز وجود دارد و با توجه به عدم کارایی برجام برای تسهیل در فروش نفت از یک‌سو و عدم کار کرد SPV در این زمینه که مورد انتقاد تند مسئولان ارشد دولتی نیز قرار گرفته است، برنامه دولت برای تحقق میزان فروش نفت اعلامی در سال ۹۸یعنی یک و نیم میلیون بشکه در روز چیست؟»
آرمان هم به‌نقل از رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی در مجلس آخوندی نوشته است« خوش‌بینانه به بودجه نگاه می‌شود و بر این اساس میزان درآمد نفتی بودجه را می‌بندیم که این بودجه محقق نمی‌شود و از همان ابتدا کسری بودجه خواهیم داشت». این کارشناس حکومتی در مورد ادعای روحانی مبنی بر حمایت از تولید و اشتغالزایی در بودجه گفته است« برای تولید نباید خیلی متکی به لایحه بودجه باشیم؛ چرا که در بودجه آن‌چنان حمایتی که باید از این بخش بشود، نشده است. وزارتخانه‌های دست‌اندر کار تولید اعدادی کلی را در بودجه آورده‌اند که مربوط به تولیدات خودشان است».
ابراز نگرانی از سال ۹۸ ترجیع بند روزنامه‌های حکومتی است. امروز جوان نوشته است:« قرائن و شواهد موجود نشان می‌دهد که دشمن ناامید نشده و به هیچ‌وجه از پای ننشسته است و خود را برای ورود به مرحله سوم استراتژی حلقه محاصره داخلی نظام آماده می‌کند. در سومین مرحله فروپاشی هیبریدی نظام از طریق تعقیب استراتژی حلقه محاصره؛ دو محور از درون حوزه‌های علمیه مشتمل بر «تشیع انگلیسی فرقه ضاله شیرازیه» و «تشیع سکولار»، دو محور خارجی مشتمل بر «مثلث شرارت عبری، غربی، وهابی» و «تشدید ناامنی توسط دهها گروهک مجهز شده در خارج از مرزها» و سه محور داخلی مشتمل بر «تشدید اختلافات قومی و مذهبی»، «تشدید شرارت و ناامنی‌های داخلی» و «تشدید نافرمانی مدنی» مشارکت فعال دارند. آن چیزی که استراتژی دشمن را با موقعیت همراه خواهد کرد بی‌شک ناتوانی و سوءمدیریت مدیران اجرایی نظام در پاسخگویی به انتظارات به حق مردم و بعضاً مواضع و رفتار‌های غلط و همسو با دشمن است».این روزنامه در ادامه افزوده است:«یکی از مسائلی که به تکمیل پازل دشمن می‌انجامد موضوع شرطی کردن مردم برای وصول مطالبات خود است. سرویس‌های جاسوسی دشمن در تلاشند تا به مردم چنین القا کنند که مادامی که برای خواسته‌های خود وارد میدان اعتراض، تحصن و اعتصاب نشوند مشکلات آنان حل نخواهد شد و شوربختانه تجربه موجود در حل مشکلات مردم در موضوع کامیون‌داران و نیشکر هفت‌تپه و... پازل سرویس‌های جاسوسی را تکمیل کرده است».
دعوای فیلترینگ و بستن و نبستن اینستاگرام موضوع مورد بحث روزنامه‌های هر دو باند حاکم است.
آرمان در مطلبی به شکست رژیم در فیلترینگ و بن‌بست نظام در این زمینه اذعان کرده و از جمله نوشته است«سخن از دره‌یی عمیق بین دولت و ملت است...جرثقیل‌هایی در کارند؛ شکاف عمیق و عمیق‌تر خواهد شد و هر اختلافِ سلیقه‌ای، هر چند کوچک و خرد، در اولین فرصت به طلاقی عاطفی و حقوقی خواهد انجامید. شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی از بدو ورود خود به ساحت اجتماعیِ ایران، مورد کژ فهمی، عداوت و کینه ‌توزی گسترده از جانب نظم‌پرستان، سنت‌گرایان و شکاکانِ امر مدرن واقع شدند. چندان شوکه نخواهیم شد، اگر کارآگاهانِ اجتماعی، اثر انگشتِ گردش اطلاعات و وسائل ارتباط ‌جمعی را در بر هم‌زدنِ سنت و ایجاد نظم جدید تشخیص داده و اعلام نمایند. تلگرام، مسدود شد، اما برخلاف تلاش‌های گسترده، نه تنها از پا درنیآمد که در اولین فرصت به راه افتاد و جان تازه‌یی گرفت. نبرد نمادین قوا در دو سمت طیف اما سرانجامی نیک نخواهد داشت؛ در یک سمت، نهادهای رسمی در حال نمایش قدرت و حجم بازو‌های قانونی خود به طرف دیگر بوده و در آن سمت، حوزه‌ عمومی با نمایش پروکسی و فیلترشکنهای خود در حال شکلک درآوردن برای حوزه‌های رسمی است».


مطالب   مارا در وبلاک خط سرخ مقاومت     ودر توئیتربنام @bahareazady   دنبال کنید
پیش بسوی قیام  سراسری ، ما بر اندازیم#   شهرهای ایران   اعتصاب # تظاهرات
سرنگونی #  اتحادوهمبستگی     مرگ_بر_دیکتاتور