۱۳۹۷ دی ۱۸, سه‌شنبه

مشکلات زنان ایران در نظام ولایت فقیه؛ از شکاف جنسیتی تا کودک همسری


مشکلات زنان ایران در نظام ولایت فقیه؛ از شکاف جنسیتی تا کودک همسری


مشکلات زنان ایران در نظام ولایت فقیه و آمارهای حکومتی و بین المللی که نشانی از عمق رذالت و پوسیدگی این ایدئولوژی کثیف و استثماری است که فرهنگ و تمدن ایران و ایرانی را به قهقرا برده است.
امید کوهنورد
ایران در پایین جدول برابری جنسیتی دنیا
«ایران در زمینه شکاف جنسیتی از میان ۱۴۴ کشور رتبه ۱۴۰ را دارد. این نسبت به خودی خود نشان‌دهنده وضعیت تبعیض آمیزی است که مانع از مشارکت زنان در امور مختلف می‌شود. هرچند بطور مستقل و برای احقاق حقوق خود از پای نمی‌نشینند. و توانایی دارند تکیه بر مسند واقعی خود بزنند.
البته در این میان قوانین دست و پا گیری هم هستند که نیاز به بازنگری دارند. برای مثال همگی‌مان نیلوفر اردلان، «خانم گُلِ» دو دوره اول بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی را به یاد داریم. او به دلیل مخالفت همسر و ضبط گذرنامه‌اش نتوانست با تیم ملی فوتسال زنان ایران به جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۵ برود. محدودیت‌هایی که برگرفته از قوانین و مقررات هستند.
مدیرکل بین‌الملل معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری تصریح کرد: چاد، سوریه، پاکستان و یمن کشورهایی هستند که در رتبه پایین‌تری نسبت به ایران قرار دارند.» [اعتماد آنلاین ۸دی۹۷]

بخاطر خشونت پدرم می‌خواهم به بهزیستی بروم، او بدنم را با آتش سیگار می‌سوزاند
نفیسه دانش آموز پنجم ابتدایی و اهل مشهد است، او در حالی که با نگاهی تردیدآمیز در گوشه سالن به انتظار ایستاده بود و از شدت اضطراب ناخن هایش را می‌جوید آرام آرام خود را به مشاور رساند و گفت: می‌خواهم به بهزیستی بروم، می‌توانید به من کمک کنید؟
دختر ۱۱ ساله که قطرات اشک از چشمانش سرازیر شده بود، ادامه داد: پدرم اعتیاد به مواد مخدر دارد و همین موضوع زندگی ما را نابود کرده، مادرم چندین بار تلاش کرده تا پدرم اعتیادش را ترک کند، اما هیچ فایده‌ای نداشته و مادرم برای تامین هزینه‌های زندگی مان در منازل مردم کارگری می‌کند.
پدرم به خاطر اعتیادش همواره بیکار است و وقتی خمار می‌شود من و مادرم و حتی خواهر دو ساله ام را کتک می‌زند من وقتی از مدرسه به منزل باز می‌گردم باید از خواهر کوچکم مراقبت کنم تا مادرم بتواند در بیرون از منزل کار کند من برای پدر و مادرم غذا درست می‌کنم گاهی نیز برای کمک به مادرم در کنار او حبوبات یا زعفران پاک می‌کنم تا پول بیشتری به دست آورد، اما وقتی مادرم از سر کار به خانه می‌آید پدرم او را به باد کتک می‌گیرد تا پول هایش را بگیرد. دعوا‌ها و درگیری‌های پدر و مادرم آن قدر شدت می‌گیرد که من از ترس خواهر کوچکم را در آغوش می‌کشم و تا صبح خوابم نمی‌برد.
پدرم وقتی عصبانی می‌شود گاهی با سیگار بدنم را می‌سوزاند او چند بار دفتر و کتاب‌هایم را پاره کرد و فریاد زد که دیگر حق رفتن به مدرسه را نداری!
به همین خاطر نمی‌خواهم دیگر در کنار پدر و مادرم زندگی کنم دوست دارم به منزل مادربزرگم بروم، اما عمویم چنین اجازه‌ای را نمی‌دهد و می‌گوید این دختر خودش پدر و مادر دارد![هرانا۸دی۹۷]
ازدواج دختران خرد سال با مردانی که ۲۰سال از آنها بزرگترند
دستیار ویژه در امور حقوق شهروندی معاونت امور زنان و خانواده با انتقاد از رد طرح ممنوعیت ازدواج دختران کمتر از ۱۳ سال در کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس گفت: وقتی یک دختر ۱۲ ساله بااجبار پدر، شوهر می‌کند به دلیل اینکه رضایتی در آن ازدواج ندارد، صحت این ازدواج به لحاظ حقوقی و شرعی دارای مشکل است.
شهناز سجادی افزود: متاسفانه در بررسی برخی طرح‌ها سلایق حاکم است تا کارهای کارشناسی و آماری و هر کسی هر سلیقه‌ای دارد، براساس آن تصمیم‌ می‌گیرد.
وی افزود: برخی از موافقان بحث ازدواج کودکان این موضوع را همواره از بعد مسائل جنسی که نیاز دو نوجوان است، نگاه می‌کنند، اما اینگونه نیست و ما به کودک همسری به عنوان یک آسیب نگاه می‌کنیم. مگر چند درصد از کودک‌همسری‌ها براساس خواسته دختر و پسر اتفاق می‌افتد و به طور مثال چند درصد دختران ۱۳ ساله یا کمتر در جامعه ما به فکر ازدواج با یک نوجوان ۱۵ الی ۱۶ ساله‌اند، این موارد بسیار کم هستند، اما از آن طرف می‌بینیم که ازدواج دختران خردسال با مردانی که از خودشان ۱۰ الی ۲۰ سال بزرگتر هستند، بیشتر اتفاق می‌افتد. بنابراین این نشان دهنده این است که بحث نیاز طبیعی جنسی در کودک همسری مطرح نیست.
مطمئن هستم افرادی که در کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس به عنوان مخالف این طرح حضور داشتند، هیچ‌کدام حاضر نیستند فرزندان‌شان ترک تحصیل کرده و در سنین نوجوانی و زیر نوجوانی ازدواج کنند. [ایلنا۸دی۹۷]
آمار ازدواج کودکان در ایران
«آمارهای مربوط به ازدواج کودکان در ایران نشان می‌دهد که طی سال‌های ۹۰ تا ۹۳ این رقم روندی افزایشی داشته و در دو سال بعد از آن با کاهش اندکی مواجه شده است. آخرین آمارها مربوط به سال ۹۵ است که ۵.۵ درصد از کل ازدواج‌های ثبت‌شده مربوط به کودکان بوده است. در سال ۹۳ بیش از ۴۰ هزار کودک ازدواج کرده‌اند که ۱۷۶ نفر از آنها کمتر از ۱۰ سال سن داشته‌اند.» [تابناک ۹دی۹۷]

مطالب   مارا در وبلاک خط سرخ مقاومت     ودر توئیتربنام @bahareazady   دنبال کنید
پیش بسوی قیام  سراسری ، ما بر اندازیم#   شهرهای ایران   اعتصاب # تظاهرات
سرنگونی #  اتحادوهمبستگی     مرگ_بر_دیکتاتور