۱۳۹۷ اسفند ۷, سه‌شنبه

بریتانیا شاخه سیاسی حزب الله را نیز در فهرست «گروه‌های تروریستی» قرار می‌دهد



بریتانیا شاخه سیاسی حزب الله را نیز در فهرست «گروه‌های تروریستی» قرار می‌دهد


دولت بریتانیا روز دوشنبه ششم اسفند اعلام کرد به دلیل فعالیت های بی ثبات گروه حزب الله لبنان در خاورمیانه آنرا در فهرست «گروه‌های تروریستی» قرار خواهد داد.
بریتانیا در سال ۲۰۰۱ بخش امنیت خارجی و در سال ۲۰۰۸ نیز شاخه نظامی حزب الله را به گروه‌های تروریستی افزوده بود و با این تصمیم جدید قصد دارد شاخه سیاسی این گروه را نیز در فهرست تروریسم قرار دهد.
به گزارش رویترز، ساجد جاوید وزیر کشور بریتانیا گفت:«گروه حزب الله به اقدامات خود برای بی ثبات کردن وضعیت شکننده خاورمیانه ادامه می دهد و ما بیش از این نمی‌توانیم بین شاخه نظامی ممنوعه و بخش سیاسی این گروه تمایزی قایل شویم.»
او در بیانیه ای افزود:«به همین دلیل من تصمیم گرفته‌ام تمامیت این گروه را در این فهرست قرار دهم.»
الیزابت ریچارد، سفیر ایالات متحده، روز سه شنبه با سعد حریری نخست وزیر لبنان دیدار کرد.
بیشتر بخوانید:
نگرانی ایالات متحده نسبت به افزایش نقش حزب الله در لبنان
دولت آمریکا از سالها پیش حزب الله را در فهرست گروههای تروریستی قرار داده و هفته گذشته نیز یکبار دیگر در مورد افزایش نقش آن در دولت جدید لبنان اظهار نگرانی کرد.
نمایندگان حزب الله در پارلمان لبنان این موضع گیری را «نقض استقلال لبنان» توصیف کردند.
تصمیم دولت بریتانیا که از روز جمعه به اجرا گذشته خواهد شد مستلزم تصویب در پارلمان است. طبق این قانون اعضای گروه حزب الله و افرادی که از آن حمایت کرده و یا دیگران را به حمایت از آن تشویق کنند مرتکب جرم خواهند شد که مجازات آن می تواند تا ۱۰ سال زندان باشد.
دولت بریتانیا در توضیح این تصمیم گفت گروه حزب الله با نقض قطعنامه های سازمان ملل متحد در حال افزودن بر تسلیحات خود و با حمایت از رژیم بشار اسد «جنگ داخلی سوریه و سرکوب خشونت آمیز مردم آن کشور توسط حکومت» را طولانی تر کرده است.
خبرگزاری رویترز می افزاید تاکنون گروه حزب الله به این تصمیم دولت بریتانیا واکنش نشان نداده ولی دولت اسرائیل، دشمن قدیمی حزب الله، ضمن تشکر از وزیر کشور بریتانیا از سایر کشورهای اتحادیه اروپا خواست همین تصمیم را بگیرند.
گیلاد اردان وزیر امنیت اسرائیل در پیامی در شبکه توئیتر نوشت:«تمام آنهایی که واقعا می خواهند با تروریسم مبارزه کنند باید تمایز جعلی بین شاخه سیاسی ونظامی را کنار بگذارند. اکنون اتحادیه اروپا نیز باید تصمیم مشابهی بگیرد.»
از مجموع ۳۰ وزارت در دولت جدید لبنان سه وزارتخانه در کنترل حزب الله است که بالاترین تعداد تاکنون است. این گروه با مشارکت پیکارجویانش در درگیری های نظامی متعدد در سطح منطقه از جمله جنگ داخلی سوریه دامنه فعالیت خود را گسترش داده است.
حزب الله لبنان به یک موضوع جنجالی در سیاست داخلی بریتانیا بدل شده و جرمی کوربین رهبر حزب کارگر زمانی این گروه را یک دوست توصیف کرده بود.
ترزا می نخست وزیر بریتانیا هفته گذشته در پارلمان این کشور گفت:«حزب کارگر آقای کوربین حزب الله لبنان و حماس را دوست و اسرائیل و آمریکا را دشمن می داند.»
پیش بسوی قیام   سراسری ، ما بر اندازیم#  کانونهای شورشی در شهرهای ایران #  
اعتصاب واعتراض و تظاهرات#  سرنگونی رژیم  #  اتحادوهمبستگی  
   مرگ_بر_دیکتاتور   #IranRegimeChange  

مطالب ما را در وبلاک خط سرخ مقاومت ودر توئیتر @bahareazady دنبال کنید