۱۳۹۷ اسفند ۲۳, پنجشنبه

مقامات نظام ایران در ترورهای هلند دست داشتند؛ وزیر خارجه هلند گفت


مقامات نظام ایران در ترورهای هلند دست داشتند؛ وزیر خارجه هلند گفت



مقامات نظام ایران در ترورهای هلند دست داشتند؛ اینرا وزیر خارجه هلند در مصاحبه‌ای با بی‌بی‌سی فارسی گفت. ترورهایی که تنها بخشی از عملیات ترور نظام ایران پس از توافق برجام در خاک اروپا بود؛ عملیات‌هایی که بیشتر آنها موفق نبوده است و در کانون خود سازمان مجاهدین خلق ایران را هدف قرار داده است.
ترورها در خاک اروپا به‌خصوص پس از شروع قیام در ایران شدت پیدا کرد. نخستین عملیات بزرگ شکست خورده مربوط به مراسم نوروز سال ۹۷ در تیرانا بود. قرار بر این بود تا گردهمایی بزرگ مجاهدین توسط تیم‌های ترور نظام ایران به حمام خون تبدیل شود اما تروریست‌ها شناسایی و اخراج شدند. عاقبت این عملیات شکست خورده به اخراج سفیر نظام ایران از آلبانی منتهی شد.
طرح تروریستی بزرگ دیگر، تلاش برای هدف قرار دادن گردهمایی بیش از یکصدهزار ایرانی در پاریس بود. ابتدای تابستان می‌توانست شاهد فاجعه‌ای در پاریس باشد اما تیم‌ها‌ی ترور در فرانسه، بلژیک و آلمان پیش از اقدام دستگیر شدند. مهم‌ترین موضوع برای نظام ایران، دستگیری دبیر سوم سفارتش در اترش بود که در خاک آلمان دستگیر شد و هم‌اکنون در بلژیک در بازداشت به‌سر می‌برد.
وزیر خارجه هلند در مصاحبه‌اش تصریح می‌کند که اخراج دو دیپلمات نظام ایران براساس مدارکی است که دستگاه‌های اطلاعاتی هلند در اختیار دارند. او این مدارک را «بسیار محکم» توصیف کرد.
روند کار به این صورت بود که دو دیپلمات نظام ایران در ژوئن ۲۰۱۸ از هلند اخراج شدند و یک‌ماه پس از آن سازمان اطلاعات هلند این خبر را اعلام کرد. در مورد علت اخراج این دو دیپلمات تا ماه ژانویه ۲۰۱۹ سکوت شد و در نهایت هلند اعلام کرد که علت اخراج آنها دست‌داشتنشان در ترور دو فرد ایرانی در هلند بوده است.
وزیر خارجه هلند تایید می‌کند که علت تاخیر در رسانه‌ای کردن این موضوع عدم ایجاد مانع در برابر «تحقیقات دستگاه‌های اطلاعاتی» بود و در این مدت، هلند با متحدانش «مشورت» و به «رد و بدل» «اطلاعات» پرداخته است.
مهمترین نکته در اظهارات وزیر خارجه هلند آنجایی‌ست که تصریح می‌کند: «مدارکی که دستگاه‌های اطاعاتی ما ارائه دادند نشان از دست داشتن مقامات ایرانی دارد». به‌گفته وزیر خارجه هلند، «با متحدانمان مشورت کردیم که این رفتار ایران قابل قبول نیست. دانمارک و فرانسه هم توانستند نقشه حملات مشابهی را کشف و خنثی کنند. به همراه این کشورها ما سایر کشورهای اروپایی را متقاعد کردیم که تحریم‌هایی علیه وزارت اطلاعات ایران و مقامات آنها اعمال کنیم. این تحریم‌ها از ژانویه امسال اجرایی شده است». [بی‌بی‌سی فارسی ۲۲ اسفند ۹۷]
روابط اروپا با نظام ایران از پیچیدگی‌های مشخصی برخوردار است. از یک سو اروپا از حفظ برجام دفاع می‌کند و در همین رابطه در تلاش است تا به نحوی تحریم‌های آمریکا علیه نظام ایران را دور بزند؛ تا اینجای کار اروپا کماکان به تداوم سیاست مماشات می‌پردازد.
از جانب دیگر نظام ایران برای مهار قیام در داخل کشور و بقایش نیازمند وارد کردن ضربات کیفی به نیروی آلترناتیو در خاک اروپا است. دقیقا به‌همین خاطر است که منفعتش در اعزام تیم‌های ترور به خاک اروپاست. اگر این عملیات‌ها موفقیت آمیز می‌بود؛ تعادل جدیدی در صحنه ایران رقم می‌خورد. ضمن اعلام محکومیت‌های جهانی که می‌توانست پس از این ترورها نصیب نظام ایران شود اما سلطنت ولایت مطلقه فقیه توانسته بود صورت مسئله تغییر را به طور موقت از روی میز بر دارد. اما نکته مهم این بود که عملیات‌ها شکست خورد و موج به سمت نظام ایران بازگشت. شکست عملیات‌های بزرگ نظام در اروپا پرونده‌های قدیمی‌‌تر مانند آنچه تیم‌های ترور در هلند انجام داده بودند را با همه‌ی پیامدهایش به روی میز آورده است.
به هر میزان که اروپا به‌خاطر امنیت خودش ناچار به موضع‌گیری علیه نظام ایران شد از سیاست مماشات نیز فاصله گرفته است.
این منطق حاکم بر مرحله پایانی یک استبداد مذهبی‌ است؛ کشاکشی سهمگین با بازیگرانی متعدد اما در نهایت همه‌ی موضوع در یکی از دو قطب تعیین تکلیف می‌شود؛ سلطنت ولایت مطلقه فقیه یا مجاهدین.

پیش بسوی قیام   سراسری ، ما بر اندازیم#  کانونهای شورشی در شهرهای ایران #  
اعتصاب واعتراض و تظاهرات#  سرنگونی رژیم  #  اتحادوهمبستگی  
   مرگ_بر_دیکتاتور   #IranRegimeChange  
مطالب ما را در وبلاک انجمن نجات ایران  ودر توئیتر @bahareazady دنبال کنید