۱۳۹۸ آذر ۱۴, پنجشنبه

مروری بر رسانه‌های حکومتی - ۵شنبه ۱۴آذر۹۸


مروری بر رسانه‌های حکومتی - ۵شنبه ۱۴آذر۹۸


در روزنامه‌های حکومتی چهاردهم آذر،هم‌چنان شاهد آثار قیام مردم ایران در تشدید بحرانهای داخلی و بین‌المللی رژیم هستیم. تیترهای مشترک روزنامه‌ها مربوط است به اظهارات ولی‌فقیه که در وحشت از فشارهای مردم ایران و جامعه جهانی در مورد جنایاتش در جریان قیام ایران، فیگور رافت اسلامی گرفته تا از دادن آمار کشته‌شدگان و دستگیر شدگان قیام فرار کند. اظهارات آخوند روحانی در مورد پخش اعترافهای اجباری بازداشت‌ شدگان قیام و مذاکره جویی با آمریکا نیز تیتر مشترک روزنامه‌های امروز است.

در روزنامه‌های هم‌سو با باند روحانی بر ضرورت عقب‌نشینی از مقابل مردم و غلط کردم گویی در وحشت از شعله‌ور شدن آتش مجدد قیام تأکید شده و اقدام نظام در گرانی بنزین و سرکوب مردم را خلاف مصالح نظام دانسته اند:
ایران ارگان دولت روحانی فیگور «رافت اسلامی» ولی‌فقیه ارتجاع را حمل بر « خود انتقادی» کرده و نوشته است «اهمیت این خودانتقادی امروز بیشتر از هر زمان دیگری است چون به زبان ساده و در شرایطی که شدیدترین تحریم‌های اقتصادی تاریخ، ثبات داخلی و موجودیت ایران را از درون هدف گرفته، سیاست داخلی ما امتدادی از سیاست خارجی ماست».
آرمان در مورد ضربات قیام به نظام نوشته است:« تشکیل اجتماعات و راهپیمایی‌ها و در قبال آن تکلیف حاکمیت برای برقراری نظم...حقوق است که متأسفانه به‌دلیل کم‌کاری یا بی‌توجهی به این تکلیف مشکلاتی به‌وجود آمد که ابعاد داخلی و خارجی آن چشمگیر و حتی خارج از حد تصور بود».این روزنامه در ادامه بقای نظام را که تحت عنوان توازن در سیاست داخلی و خارجی نظام دانسته و مشروط دانسته است به: « تقویت پلورالیسم و آزادی‌های سیاسی و اجتماعی » در داخل و « تلاش برای برخورداری از مناسبات عادی با سایر کشورها». این روزنامه در پایان تأکید کرده است نظام:« نباید از هر نوع ابتکار عملی که به‌طور مداوم اعتماد سیاسی را در داخل بازسازی می‌کند، دست بکشد و همین‌طور نباید از تکرار آمادگی برای گفت و گوهای سیاسی به‌منظور استقرار صلح و آرامش در منطقه و فراسوی آن دست بردارد».

آرمان در مطلب دیگری خواستار عقب‌نشینی نظام از قیمت بنزین شده و خواستار به رفراندوم گذاشتن این موضوع شده است.
همین روزنامه حکومتی در مطلب دیگری به قلم آخوند غرویان از حوزهٔ قم در وحشت از فضای ملتهب اجتماعی خواستار تأمین خسارتهای مردم و خانواده کشته‌شدگان شده است.
روزنامهٔ جمهوری اسلامی هم به باندهای حاکم هشدار داده است « دعواها و رقابتهای سیاسی دو جناح در کشور ما هر روز، صورت زشت‌تری به خود می‌گیرد و مردم صبرشان از این دعواهای بی‌حاصل لبریز شده است». و تأکید کرده « فرصت زیادی برای ترمیم اعتمادهای از بین رفته نداریم».
این روزنامهٔ حکومتی در مطلب دیگری با َعنوان: « تجمع درد، آه و اعتراض» نوشته است:« دولت گفته اعتراضات آبان ۹۸بیشتر از ۵۰درصد در مناطق حاشیه‌ای بود؛ کارشناسان هم خاستگاه اعتراضات را همین طبقه دانسته‌اند». این روزنامه در ادامه به رشد جمعیت حاشیه‌نشین در نظام آخوندی اذعان کرده و نوشته است:« با رکود اقتصادی، کاهش ساخت‌وساز و افزایش نرخ بیکاری، این قشر حتی بیش از گذشته هم تحت‌فشار قرار گرفته‌اند».
روزنامه جمهوری اسلامی در مطلب دیگری با اشاره به افزایش روزافزون قیمت ها به تهدید قریب‌الوقوع شعله‌ور شدن آتش قیام اشاره کرده و هشدار داده است:« نکته بسیار حساس در این ماجرا این است که فشارهای معیشتی در اثر گرانی‌ها هر روز به مردم ضعیف بیشتر می‌شود و همه باید به این واقعیت توجه کنند که این فشارها در آینده‌ای نزدیک ممکن است تحمل‌ها را به نقطه پایان برساند».

اظهارات آخوند شیاد روحانی در تأیید اقدامات آخوند جنایتکار رئیسی در راه‌اندازی شوهای اعترافهای اجباری توسط روزنامه‌های هم‌سو با خودش هم محکوم شده و نسبت به پیامدهای این رویکرد به روحانی هشدار داده‌اند.
جهان صنعت دو مقاله در این مورد دارد.
مقاله اول با عنوان «درخواست غیرقانونی رئیس‌جمهور» با بیان این‌که « این‌که روحانی می‌گوید اعترافات معترضان اخیر پخش خواهد شد خلاف است» افزوده است:« روحانی در سخنان دیروزش گفت: از دو سال پیش معاندین برای این آشوب برنامه‌ریزی کرده بودند. خب وقتی این را می‌دانید و از آشوب عده‌یی خبر دارید چرا ناگهانی و بدون در نظر گرفتن تبعات طرح اصلاح قیمت بنزین را اجرایی کردید؟» این روزنامه در ادامه نتیجه گرفته است بیاییم قانون و این واقعیت را بپذیریم که واکنش مردم نسبت به‌عملی که انجام می‌دهند به شیوه بد قوه مجریه در جهت پیاده کردن طرح مورد نظر برمی‌گردد. متأسفانه با این نگاه مسئولان آبان خونین ۹۸را وارد تاریخ کردیم. حالا به‌دنبال زخمی دیگر نباشیم. حقوق متهمان را رعایت کنیم‌».
جهان صنعت در مطلب دیگری با عنوان: «عاقبت یک حقوقدان»نوشته است:« روحانی توانست با یادآوری حوادث کوی دانشگاه و نقش قالیباف در برخورد با دانشجویان، خود را تبرئه کند و حریف را آچمز.
امروز روحانی معترضان به گرانی بنزین را تهدید به رصد خیابانی می‌کند و بر طبل پخش اعترافات تلویزیونی می‌کوبد.
چهره امروز روحانی چه ثمره فشارهای جناح تندرو داخلی باشد و چه تنگناهای بین‌المللی، چه نتیجه بی‌برنامگی در اقتصاد باشد و چه عکس‌العملی آنی در برابر حوادث سخت،... پذیرفته نیست». در ادامه هم افزوده است:« روحانی تأکید کرد «اعترافات اغتشاشگران در آینده پخش خواهد شد.» این موضوع نشان از نگاه امنیتی رئیس دولتی دارد که در زمان انتخابات و مناظره‌های انتخاباتی با سخنان عوام‌فریبانه قصد پنهان کردن رویکرد سختگیرانه خود را داشته است». این روزنامه در ادامه خبر داده است تصمیم به پخش اعترافات اجباری بحرانی در درون رژیم شده و برخی در مجلس ارتجاع در وحشت از پیامدهای بین‌المللی و داخلی آن درصدد جلوگیری از آن هستند.

در روزنامه‌های باند ولی‌فقیه نسبت به اظهارات مذاکره‌جویانه روز ۱۳آذر روحانی واکنش نشان داده‌اند. روحانی با حرف خامنه‌ای را که گفته بود مذاکره نمی‌کنیم را به سخره گرفته و گفته بود «این‌که بگوییم مذاکره نمی‌کنیم هنر نیست»، رسالت ارگان باند مؤتلفه در واکنش به روحانی نوشته است:« باز هم در سخنرانی‌هایتان به یکی از بیانات رهبری تعریض و کنایه زدید؛ این بار نوبت «مذاکره نمی‌کنیم» بود؛ عیبی ندارد بالاخره شما رئیس‌جمهورید، تریبون هم دارید و مختارید؛ اما یادتان نرود، یک‌قدم یا کمتر از آن برای له‌شدن زیر پای مردم، مراجع تقلید، مجلسی‌ها و سایرین فاصله داشتید که «آقا» یک‌تنه نجاتتان داد. سلسله‌مراتب و ولایت و همه این‌ها به کنار، لااقل قدری معرفت داشته‌باشید!».
این روزنامه دو مطلب دیگر در حمله به روحانی دارد. در یک مطلب که به بررسی قیام مردم ایران پرداخته به تشتت و بهم ریختگی نظام اذعان کرده و از جمله نوشته است« نیروهای اطلاعاتی و انتظامی حواسشان جمع نبود؛
جریانهای سیاسی و احزاب؛غافل و در خواب بودند
دولت متأسفانه؛هم به دشمن پهلو داد و هم میدان را برای او آماده کرد!
با اجرای بی‌مقدمه و شوک‌آور افزایش ۳۰۰درصدی قیمت بنزین به دشمن بهانه و پهلو دادند و با بی‌توجهی به تحلیلها و پیش‌بینیهای رهبری و دستگاههای اطلاعاتی سپاه و ناجا و وزارت اطلاعات و حتی مخالفت بخشی از وزرا؛ با تأخیر در بستن اینترنت – حمله رئیس‌جمهور به قوه قضاییه در یزد- حمایت از سران فتنه ۸۸در سخنرانی یزد- آگاه‌سازی اغتشاشگران از نقش دوربینهای کنترل ترافیک در شناسایی آنها؛ عدم اقناع و آماده‌سازی افکار عمومی – نمایندگان مجلس – علما و صاحبان تریبون در کشور؛ میدان را برای اغتشاشگران باز کردند تا هزاران میلیارد خسارت به اموال کشور و مردم وارد شده و عده قابل‌ توجه‌ای کشته شوند».
رسالت در مطلب سوم خود با عنوان « خدا بیدارتان کند!»با اشاره به مذاکره جویی اخیر روحانی نوشته است«در شرایط فعلی که بعد از گذشت بیش از ۶سال از عمر دولت تدبیر که تدبیر آنها برای برجام میوه‌ای نداشت جالب است، روحانی حتی رونق صنعت بیمه را نیز به برجام گره زد، گره‌ای که خودشان هم می‌دانستند هیچ‌یک از مشکلات را باز نکرد اما هنوز هم مذاکره با آمریکا و کشورهای اروپایی که نه تنها هیچ دستاوردی نداشت بلکه شرایط را بسیار محدودتر و تحریم‌ها را بسیار بیشتر کرد بزرگ‌ترین دستاورد دولتشان عنوان می‌کنند». رسالت در ادامه نظر کارشناسان حکومتی در مورد حرفهای روحانی را نوشته که قبل از هر چیز نشاندهندهٔ عمق شکاف در نظام است. به‌ نقل از فواد ایزدی نوشته است:« با توجه به شکستهای بزرگ دولت در حوزه سیاست خارجی بهانه‌ای می‌آورند که مسئولیت این شکست‌ها را از خودشان دور کنند و این، دلیل اصلی است. اما اگر کسی مقدار کمی هم با سیاست آمریکا آشنایی داشته باشد می‌داند اکنون سیاست مذاکره سم است... این حرفها و سیاست‌ها به ضرر کشور است و به‌نظر می‌رسد در سیاست خارجی آشفتگی وجود دارد، وزیر خارجه می‌گوید اگر طرف مقابل به تعهداتش عمل نکند ممکن است از برجام و MPT خارج شویم و از طرف دیگر رئیس‌جمهور می‌گوید ما در برجام خواهیم ماند و خودش را با وزیرش هماهنگ نمی‌کند و متأسفانه این آشفتگی فقط در مسأله‌ای مانند بنزین و سیاست داخلی نیست بلکه سیاست خارجی دولت بدتر از سیاست داخلی و این فاجعه دیگری است».
رسالت در ادامه به‌ نقل از صادق کوشکی مهرهٔ اطلاعاتی نظام در مورد حرفهای روحانی نوشته است« واقعیت این است که جامعه ما نسبت به رئیس‌جمهور به‌ حالتی رسیده که وزنی برای این صحبت ها قائل نیست و این صحبت ها را جدی نمی‌گیرد و مدت هاست به‌حالت بی‌اعتنایی رسیده است، از طرف دیگر رئیس‌جمهور در حالتی به‌شدت انفعالی قرار گرفته است و به‌نظر می‌رسد با تسلط صحبت نمی‌کند و گاهی دقیقاً متوجه نیست چه می‌گوید».

روزنامه حکومتی سیاست روز هم در مورد پیشنهاد مذاکره با آمریکا توسط روحانی نوشته است این پیشنهاد در شرایطی مطرح می‌شود که دولت سعی دارد اوضاع اقتصادی کشور را بسیار وخیم جلوه دهد و اقدام بنزینی دولت تدبیر و امید برای وارد کردن فشار بیشتر به مردم و وادار کردن آنها به اعتراض و سپس درخواست مذاکره با آمریکا انجام شد. مردم در دو سال باقی مانده دولت تدبیر و امید انتظار بهبود اوضاع اقتصادی را نداشته باشند».

در مورد انزوای منطقه‌یی رژیم و از دست رفتن عراق در روزنامه‌های هر دو باند حاکم فضای آه و افسوس دیده می‌شود.
کیهان خامنه‌ای به قلم پاسدار سعدالله زارعی نوشته است« استعفای «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر عراق که روز جمعه گذشته صورت گرفت، روند تحولات این کشور را در وضعیت «ابهام» قرار‌ داد. تشدید حملات خرابکارانه علیه برخی از نهادها و مراکز دینی در روزهای منتهی به استعفای نخست‌وزیر، اما و اگرهای متعددی را فراراه تحولات عراق قرار داد... بر شدت تخریبها افزوده شد و بیش‌از‌پیش سیاست خارجی و سیاست داخلی دولت را نشانه رفت. حمله به بعضی مراکز ایران که نماد روابط رو به رشد بغداد با تهران بود، از این جمله به‌حساب می‌آید».
روزنامه حکومتی ابتکار هم از تداوم قیام مردم عراق ابراز یاس کرده و نوشته است« به‌گفته تحلیلگران خواست معترضان نه صرفاً کناره‌گیری عادل عبدالمهدی بلکه اعتراض به مشکلات ساختاری، سیستماتیک و اساسی در کل نظام حکمرانی عراق است؛ به همین دلیل کناره‌گیری عبدالمهدی نمی‌تواند چندان راه‌کار مؤثری در جهت برون‏رفت عراق از مشکلات باشد».


در توئیتر با نام Bahar iran@ ما را  دنبال کنید 
پیش بسوی قیام   سراسری ، ما بر اندازیم#  کانونهای شورشی در شهرهای ایران #  
اعتصاب واعتراض و تظاهرات#  سرنگونی رژیم  #  اتحادوهمبستگی  
مرگ_بر_دیکتاتور  ge#IranRegimeCha