۱۳۹۸ دی ۱۱, چهارشنبه

مروری بر رسانه‌های حکومتی - چهارشنبه ۱۱دیماه ۹۸


مروری بر رسانه‌های حکومتی - چهارشنبه ۱۱دیماه ۹۸



تیتر مشترک خیلی از روزنامه‌ها اعترافات روز قبل روحانی است که گفته بود در سخت‌ترین شرایط قرار داریم. اما مطالب مهم روزنامه‌ها بعد از ابراز وحشت از قیام، باید از ابراز وحشت از پیامدهای حمله آمریکا به مزوران عراقی رژیم نام برد.
علاوه بر اینها موضوع FATF امروز دوباره برجسته شده چون در مجمع تشخیص مصلحت نظام امروز روی میز رفته، باندهای مختلف حاکمیت روی آن موضع‌گیری کرده‌اند و بالاخره بودجه و برجام و سوختن نمایش انتخابات آتی در اثر قیام مردم از دیگر موضوعات مطرح در روزنامه‌های امروز هستند.
جهان صنعت در مطلبی با عنوان «پاک کردن خاطره‌ها» به پاسکاری نهادها و مقامات حکومتی برای اعلام نکردن آمار کشته‌شدگان قیام پرداخته و در انتها افزوده است: «ممکن است چنین فرض شود که بالاخره موضوع سرد خواهد شد و کشته‌شدگان و آمار کشته‌شدگان به فراموشی سپرده می‌شود اما خون و آبرو چیزی نیست که سرمای روزگار بتواند آن را از خاطره‌ها پاک کند».
روزنامه حکومتی آرمان به‌نقل از محمدرضا خباز، مقام سابق حکومتی، در بررسی وضعیت بودجه ۹۹ نوشت: «بیش از یک ماه از اتفاقات تلخ آبانماه می‌گذرد، اما مردم هنوز آن حوادث را فراموش نکرده‌اند و هم‌چنان نارضایتی‌های خود را بروز می‌دهند». این روزنامه در ادامه به‌نقل از این مقام سابق رژیم نوشته است: «نگرانیم که خدای نکرده کاسه صبر مردم لبریز شود. آن زمان دیگر نمی‌شود که از مردم بخواهیم کاری انجام دهند. لذا تا وقتی که فرصت هست و قبل از این‌که فرصت از دست برود باید قدمی برداشت».
روزنامه حکومتی جوان هم ابراز وحشت پاسدار شریعتمداری از قیام را انعکاس داده که از جمله گفته است: «در این شکی نیست که بعضی از اقدامات خطا و بی‌توجهی‌های ما مردم را عصبانی می‌کند، ولی چند ساعت بعد از فتنه معلوم شد کسانی که دست به تخریب اموال عمومی و شخصی و کشتار زدند از مردم نیستند. این آشوب‌ها دقیقاً محاسبه شده بود».
روزنامه آرمان در مطلب دیگری به ضرورت غلط‌کردم گویی نظام در برابر مردم تأکید کرده و نوشته: «باید از پیشگاه ملت پوزش بطلبیم» البته در یک سطر علت این میزان مؤدب شدن در برابر مردم را روشن کرده و نوشته است: «آسیب برخوردهای سختگیرانه برای نظام بسیار بیشتر است و این نکته‌ای است که متأسفانه بدان توجه لازم صورت نمی‌گیرد».
روزنامه حکومتی جهان صنعت هم از شکست راه‌حلهایی که چوب زیربغل‌های نظام برای مهار قیام مردم داده‌اند خبر داده. اسم این مقاله «استیصال در فضای روشنفکری» است. این مقاله ضمن بررسی راه‌کارهای مهره‌های اطلاعاتی نظام برای مهار خشم مردم و خریدن زمان برای رژیم، بر شکست همهٔ آنها تأکید کرده و به‌نقل از یک کارشناس حکومتی نوشته است: «سؤال اینجاست که جامعه امروز ایران که به گواه وقایع دو سال اخیر به سرحد یاس و خشم رسیده، حاضر است این دو سال را به آقایان فرصت دهد؟ بیژن عبدالکریمی، جامعه‌شناس و دانشیار گروه فلسفه دانشگاه تهران، می‌گوید که «خیر».
روزنامهٔ جهان صنعت در مطلبی با عنوان «آمریکا به‌دنبال محاصرهٔ تهران» از جمله نوشته است: «به‌نظر می‌رسد با رخدادهای اخیر در عراق محاصره غیرفعال علیه تهران در منطقه در آینده‌ای نزدیک به محاصره فعال و حتی رسیدن به مرزهای یک جنگ گرم تمایل پیدا می‌کند. آمریکایی‌ها بد نمی‌دانند که بتوانند زمینه‌های ایجاد فضای مساعد برای به صفر رساندن امکان صدور نفت ایران را فراهم کنند». این روزنامه در ادامه با اشاره به سایر تحولات منطقه افزوده است: «بهمن سوریه از قله‌های این کشور به دو سمت لبنان و عراق سرازیر شد و اکنون دامنه‌های آن در حال گذر از مرزهای عراق به سمت خاک ایران و درون ایران در حال نشانه گرفتن است، بنابراین باید گفت این بازی خطرناکی است که اگر به‌زودی کنترل نشود، می‌تواند زمینه‌ساز گسترش هیجانات ناشی از این محاصره، از وضعیت محاصره به رودررویی شود».
روزنامه حکومتی ستاره صبح زیر عنوان «پس‌لرزه‌های حمله به حزب‌الله عراق» نوشت: «پس‌لرزه حمله آمریکا به حزب‌الله عراق و حمله معترضان عراقی به سفارت آمریکا، می‌تواند اوضاع عراق و تنش میان تهران-واشنگتن را بیشتر کند. بسیاری از کارشناسان بر این عقیده‌اند که با توجه به شخصیت غیرقابل‌ پیش‌بینی ترامپ، برخی اقدامات می‌تواند زمینه را برای درگیری میان ایران و آمریکا فراهم کند. یک دلیلش این است که پس از حمله به سفارت آمریکا، ترامپ بدون این‌که سند و مدرکی داشته باشد، انگشت اتهام را به‌سوی تهران نشانه رفت».
روزنامهٔ آرمان در مطلبی به قلم حسن بهشتی‌پور از کارشناسان حکومتی در مورد پیامدهای حمله به مزدوران رژیم در عراق نوشته است: «به‌نظر می‌رسد به هر دلیلی این بحران به‌وجود آمده و هر کسی مقصر بوده، باید زودتر مدیریت و از این وضعیت خارج شود. چون کار بسیار خطرناک و تداومش به ضرر همه است». این کارشناس حکومتی در این مقاله چند بار تأکید کرده است: «ایران باید هر چه زودتر تلاش کند تا این بحران مدیریت و حل شود. این وضعیت نه به نفع ایران و نه به نفع عراق و نه به نفع آمریکاست». روزنامه حکومتی آرمان در مطلب دیگری به قلم صباح زنگنه، عضو اسبق مجلس رژیم، هشدار داده است: «اقدام آمریکا نه اقدامی از سر خشم، بلکه اقدامی از پیش برنامه‌ریزی شده در راستای اهداف بلندمدت بود».
علی بیگدلی، کارشناس دیگر رژیم، در روزنامه آرمان نوشته است: «آنچه در عراق اتفاق افتاده، روابط خصومت‌آمیز آمریکا را با ما بیشتر خواهد کرد. اگر چه ایران در اعلام نظر مناسبی عنوان کرده دخالتی در این ماجرا نداشتیم، باید شرایط بحرانی‌ای که الآن در عراق به‌وجود آمده، کاملاً کنترل شود و ما یک سیاست خویشتنداری را از خودمان بروز دهیم».


در توئیتر با نام Bahar iran@ ما را  دنبال کنید 
پیش بسوی قیام   سراسری ، ما بر اندازیم#  کانونهای شورشی در شهرهای ایران #  
اعتصاب واعتراض و تظاهرات#  سرنگونی رژیم  #  اتحادوهمبستگی  

مرگ_بر_دیکتاتور  ge#IranRegimeCha