۱۳۹۸ بهمن ۷, دوشنبه

مروری بر رسانه‌های حکومتی - دوشنبه ۷بهمن۹۸


مروری بر رسانه‌های حکومتی - دوشنبه ۷بهمن۹۸


در روزنامه‌های حکومتی روز هفتم بهمن، بیشتر تیترها و عنوانها به‌بحران نمایش انتخابات و اظهارات ظریف اختصاص پیدا کرده و کمتر مجالی برای سایر بحرانهای حکومتی گذاشته‌اند. همان‌طور که امروز روحانی با یادآوری قیام ۹۶ تلویحا به‌باند رقیب انذار و هشدار داده که مبادا از شکاف در حاکمیت بر سر تقسیم حق قدرت و غارت در مجلس قیام بیرون بزند. روزنامه‌های حکومتی هم با اشاره به‌نفرت مردم از نظام و قیامهای مردمی و ناکارآمدی و بی‌راه‌حلی نظام همین هشدارها را داده‌اند.
اعتماد: بحران سرمایهٔ اجتماعی: بحران اعتماد نه ‌تنها قابل‌ کتمان نیست که به‌مرز هشدار رسیده... هنوز قوه عاقله حکومت ما نسبت به‌آنچه درباره سرمایه اجتماعی اتفاق افتاده از خواب بیدار نشده... سقوط سرمایه اجتماعی که در این مرحله پایگاه اجتماعی در حالت تذکر و قهر جدی قرار گرفته که نمود آن از حوادث دی ‌ماه ۹۶ تا آبان ‌ماه ۹۸ را می‌توان دید.
آرمان: اعتراضات مردمی در گذشته به‌ندرت اتفاق می‌افتاد و اگر هم می‌افتد با فاصله زمانی زیادی رخ می‌داد. به‌عنوان مثال در دهه هفتاد اعتراضاتی در راستای گرانی در برخی شهرها مانند تهران و مشهد رخ داد. اعتراض بعدی در سال ۸۸ بود. پس از آن دیگر اعتراض جدی به‌معنای حضور معترضان در خیابان نداشتیم تا دیماه سال۹۶. در این مقطع زمانی بود که دوباره شاهد اعتراض بودیم. با این وجود پس از دی‌ماه۹۶ زمان اعتراضات به‌هم نزدیک شده و ما شاهد هستیم در ماه‌های اخیر به‌دلایل مختلف در کشور اعتراض خیابانی وجود داشته است.
ابتکار: بسیاری از فعالان و نخبگان سیاسی، پیوسته به‌ ناکارآمدی مدیریت کلان سیاسی اشاره می‏کنند و می‏گویند این ناکارآمدی نباید وجود داشته باشد. اما راه‌کار یا راه‌کارهایی برای این‌که این مشکلات چگونه باید حل و فصل شوند، ارائه نمی‏دهند.
البته موارد بحران نمایش انتخابات در روزنامه‌های حکومتی به‌این نمونه‌ها ختم نمی‌شود، اشاره به‌فساد مهره‌های حذف شده، اشاره به‌سوابق باند ولی‌فقیه در حذف مهره‌های رقیب، و اذعان به‌این‌که مردم اعتنایی به‌این کشمکش‌ها ندارند چرا که جز منافع باندی و ناکارآمدی چیزی از مجلس ارتجاع ندیده‌اند. این موضوع یک بحران همه‌جانبه در روزنامه ها شده است. از جنگ قدرت تا اذعان به‌ساختار دیکتاتوری و مافیایی باندها.
چند نمونه از تیتر روزنامه‌های باند خامنه‌ای. کیهان خامنه‌ای در تیتر بزرگ صفحه اولش نوشته مطالبه ملت انتقام است نه مذاکره با قاتل قاسم سلیمانی. در یادداشت روزش از جمله نوشته «ظریف بیجاتر از بیجا کرد». وطن امروز در صفحه اولش عکس ظریف را با کلمه شرم نوشته،سه مطلب مفصل علیه ظریف دارد. یک تیتر دیگر خطاب به‌ظریف نوشته «اصل مطلب را بگو» رسالت تیترش هست: ترامپ آدم کش ظریف منت کش. بقیه روزنامه‌های این باند هم مثل فرهیختگان، سیاست روز، حمایت، و سایر روزنامه‌های اقماری این باند یک ضرب مشغول چوب کاری ظریف و روحانی و کارنامه برجامی آنها هستند و از کلماتی مثل خود باخته و خائن و معتاد مذاکره و معتاد غرب و امثال اینها فرو گذار نکرده‌اند.
در نقطهٔ مقابل روزنامه‌های باند روحانی ضمن دفاع از اظهارات ظریف به‌باند رقیب خاطرنشان کرده‌اند حرفهای ظریف خط خود خامنه‌ای است. با توضیحات این روزنامه‌ها به‌نظر می‌رسد حملات روزنامه‌های باند ولی‌فقیه قبل از این‌که از سر مخالفت با مذاکره باشد برای در بردن ولی‌فقیه است.
همدلی: محسن بهاروند، دستیار وزیر و مدیرکل آمریکای وزارت امور خارجه در مورد موضع‌گیری مخالفان به‌اظهارات ظریف، گفت: باید دانست که دیپلماتها تصمیم‌گیر نیستند بلکه صدای نظام و نماینده او هستند. آنها حق ندارند از خود چیزی بگویند. پس صدای نظام را خفه نکنید.
ایران ارگان دولت روحانی: کیست که نداند سیاست نظام چگونه و از چه مجرایی اعلام و اعمال می‌شود. وزیر خارجه در مقابل پرسشگر باید پاسخ‌ها را دقیق و حساب شده بدهد و پاسخ در یک مصاحبه، خلاف موضع نظام تلقی نمی‌شود... تلاش برای بی‌اعتبار کردن دیپلماتهایی که فارغ از چارچوب‌ها و خطوط رسمی نظام سخن نمی‌گویند و مذاکره نمی‌کنند، ادامه دارد و اگر صدای بلند آنها از سوی نهادهای مربوطه پاسخ داده نشود شاید این شائبه پیش آید که دولت و دیپلمات‌هایش در پیگیری راهبردهای سیاست خارجی جمهوری اسلامی آتش به‌اختیار عمل می‌کنند.
جهان صنعت: امیر علی ابوالفتح: ظریف در مصاحبه با اشپیگل گفته که آمریکا از برجام خارج شده و با اعمال تحریم‌ها به‌ملت ایران ظلم کرده است و ایران هم‌چنان پشت میز مذاکره قرار دارد زیرا ایران بخشی از برجام است. در این مذاکره تأکید شده که آمریکا باید به‌برجام برگرد. طبیعتاًً وقتی آمریکا به‌برجام برگردد حتماً یک عضو برابر با اعضای دیگر است و امکان مذاکره در قالب برجام و مسائل هسته‌یی وجود خواهد داشت. این حرفی است که به‌کرات از زبان رهبر نیز گفته شده است.

روزنامه‌های باند مغلوب علاوه بر آن به‌ورشکستگی نمایش انتخابات و ورشکستگی باندهای متخاصم هم اذعان کرده‌اند.
ایران- عباس عبدی: اگر می‌بینید احزاب ما بر شکاف‌های اجتماعی منطبق نیستند به‌این دلیل است که احزاب واقعی نیستند. چهارتا حزب‌ند که همه‌شان کمابیش یک حرف را می‌زنند. بیشتر احزاب باندهای قدرت‌اند که می‌خواهند از این طریق به‌بالا برسند. اگر واقعی بودند امکان نداشت که به‌این میزان متشتت شوند و به‌احزاب متعدد تبدیل شوند... اینها باندهای قدرت‌اند و هر چه اعضایشان محدودتر باشند قدرت را بین خودشان بهتر تقسیم می‌کنند.
اعتماد: اتفاقات سال ۸۸ باعث شد حضور اصلاح‌طلبان در این حوزه کمرنگ شود... یکی از دلایلی که کنشگری اصلاح‌طلبان در نهادهای قدرت ضعیف بوده، این است که پشتوانه مدنی ندارند
مستقل: اکثریت خاموش و خاکستری جامعه متکثر ایران امروز، نماینده‌ای ندارند (و از) انتخابات ۱۳۹۲ و ۱۳۹۶(امروزه به‌شدّت از آن اعلام پشیمانی می‌کنند و یاس بزرگی مردم را فراگرفته است!).


پیش بسوی قیام   سراسری ، ما بر اندازیم#  کانونهای شورشی در شهرهای ایران #  
اعتصاب واعتراض و تظاهرات#  سرنگونی رژیم  #  اتحادوهمبستگی  
   مرگ_بر_دیکتاتور   #IranRegimeChange  
مطالب ما را در   توئیتر @Bahar iran دنبال کنید