۱۳۹۸ دی ۲۲, یکشنبه

ایران -تحریم‌های جدید و تاثیرات آن روی رژیم مفلوک وپابگور



ایران -تحریم‌های جدید و تاثیرات آن روی رژیم مفلوک وپابگور


بعد از موشک پراکنی به سفارت آمریکا در بغداد و یکی از پایگاههای آمریکا در کرکوک و کشته شدن یک پیمانکار سیر تحولات و تنش بین آمریکا و رژیم در عراق شتاب بیشتری گرفت. آمریکا به تلافی، ۵پایگاه حشدالشعبی را بمباران نمود. در واکنش به این عمل رژیم سعی کرد که مانند سال ۵۸ در تهران، از دیوار سفارت آمریکا در عراق بالا رود، با این اقدام، آمریکا نیروی نظامی بیشتری وارد عراق نمود و در یک اقدام غافلگیرانه قاسم سلیمانی و ابومهدی را با پهپادهای خود مورد هدف قرار داد، این ضربه سنگین تعادل رژیم را به‌طور واقعی به هم زد، صبح چهارشنبه ۱۸دی رژیم ۲پایگاه آمریکایی را در عراق در یک موشک‌پرانی با اطلاع‌رسانی از قبل مورد هدف قرار داد. خامنه‌ای با عنوان سیلی زدن به آمریکا (به تقلید از تم صحبت‌های خمینی) از آن نام برد
ترامپ ساعاتی بعد از تهاجم موشکی رژیم طی یک سخنرانی در روز ۱۸دی گفت « آمریکا تحریم‌های بیشتری بر رژیم ایران اعمال می‌کند و این تحریم‌ها باقی می‌مانند تا رفتارش را تغییر دهد».(سایت کاخ سفید- ۱۸دی ۱۳۹۸)

تحریم‌های جدید آمریکا پیآمد حمله‌های بی‌نتیجهٔ موشکی رژیم

با تحریمی که بر روی صادرات نفتی بر رژیم وارد آمد، دولت آخوندی بخش اعظم داراییهای خودش را از دست داده و به ناچار به چند حوزهٔ دیگر برای کسب هر چه درآمد بیشتر تکیه کرد؛ صنایع پتروشیمی و صنایع فولاد و آهن از جملهٔ این بخشهای اقتصادی هستند و به‌طور کلی صادرات غیرنفتی را می‌توان آخرین منفذ رژیم برای کسب درآمدهای ارزی نامید.
پمپئو وزیر خارجهٔ آمریکا در رابطه با اعمال تحریم‌های جدید علیه رژیم گفت: «... مجموع درآمدهای ایران ۸۰درصد پایین آمده است و ایران قادر نیست به حدود ۹۰درصد از ارز خارجی خود دسترسی داشته باشد.».(سایت کاخ‌سفید -۲۰دی ۱۳۹۸)
منوچین وزیر خزانه‌داری در مورد تحریم‌ها توضیح داد: «...ما ۱۷تحریم مشخص علیه بزرگترین تولید کنندگان فولاد و آهن ایران، ۳نهاد واقع درsayshell و یک کشتی که در جابه‌جایی تولیدات به کار گرفته می‌شود اعلام می‌کنیم. در نتیجه این اقدامات، ما میلیاردها دلار از درآمد رژیم ایران را قطع کرده و به اعمال تحریم‌ها علیه سایر نهادها ادامه می‌دهیم».(همان منبع)

صادرات غیرنفتی و سهم صادرات فولاد و آهن

بر طبق برآوردهایی که از مجموع درآمدهای ارزی غیرنفتی و سهم صنایع فلزی و معدنی از این درآمدها داده شده است، میزان صادرات بخش فلزی ۱۱ الی ۱۳درصد درآمدهای غیرنفتی را در بر می‌گیرد. بنابر‌ این تخمین زده می‌شود که این تحریم‌های جدید، ۳میلیارد دلار از درآمدهای رژیم را کاهش دهد.
«بهرام سبحانی، رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد کشور، افزود: از ۲۵میلیون تن(وزن صادرات غیرنفتی) در حدود ۳۰درصد یعنی چیزی در حدود ۸میلیون تن صادرات محصولات فولادی در سال گذشته را داشتیم که ارزشی بالغ بر ۳میلیارد دلار دارد».(خبرنگاران جوان- اردیبهشت ۱۳۹۸)

کدام شرکتهای رژیم تحریم شده‌اند؟

شرکتهایی که این دور مورد تحریم آمریکا قرار گرفتند، عبارتند از: صبا استیل، شرکت فولاد هرمزگان، شرکت فولاد اصفهان، شرکت فولاد اکسین خوزستان، شرکت فولادخراسان، شرکت فولاد کاوه جنوب کیش، شرکت آلیاژهای فولادی ایران، شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر، شرکت معدنی و صنعتی چادرملو، شرکت آهن و فولاد ارفع، شرکت فولاد خوزستان،شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانی، شرکت آلومینیوم ایران، آلومینیوم المهدی، شرکت ملی صنایع مس ایران و شرکت خلاق تدبیر پارس.(تولید کننده مس)
«تخمین زده ‌می‌شود که حداقل صد هزار نفر در کارگاهها و کارخانه‌های تولید فلز و رقمی در همین حدود در معادن ایران کار می‌کنند».(فارس- ۲۰دی ۱۳۹۸)
صنایعی که مورد تحریم قرار گرفتند از قضا جز‌ء فعالترین بنگاه‌هایی هستند که برای رژیم وظیفة ارز رسانی را به عهده‌ دارند: «به گزارش ایرنا، آمار کارخانه‌های ذوب آهن و مبارکه اصفهان، فولاد خوزستان، هرمزگان، فولاد آلیاژی ایران، فولاد خراسان، کاوه جنوب، صبا فولاد، سنگ آهن چادرملو و فولاد بناب در مجموع شهریورماه امسال صادرات ۵۸۴هزار و ۵۲۰تن را نشان می‌دهد...» (اقتصادآنلاین- ۲۴مهر۱۳۹۸)

سابقة امر تحریم بخش فلزات

در ابتدای سال جاری، در یک سالگی خروج آمریکا از برجام، این کشور صنایع فولاد، آهن، آلومینیوم و مس ایران را تحریم کرد. هدف از این تحریم این بود که بعد از تحریمات گسترده علیه صادرات نفتی، درآمدهای ناشی  از صادرات غیر نفتی را کاهش دهد. بر طبق آمارهای مختلف، بخش معادن و صنایع فلزی بیش از ۱۰درصد از تولید ناخالص ملی را در اختیار دارند. بیشترین قسمت صادرات به کشورهای همسایه ایران و کشور چین تعلق می‌گیرد.
«کشورهای چین، عراق، امارات، ترکیه و افغانستان پنج مقصد اول کالاهای صادراتی ایران و چین، امارات، ترکیه، هند و آلمان پنج مبادی اول واردات به ایران بوده‌اند».(فارس ۱۹ آذز ۹۸)

تاثیرکاهش درآمدهای دلاری در کاهش سرکوب و صدور تروریسم

گرچه تحریم‌های بخش فلزات صادرات غیرنفتی رژیم قابل مقایسه با تحریم‌های نفتی آن نیست، اما برای رژیمی که با خرج‌های کلان در حوزه صدور تروریسم از یک‌سو و هزینه کردن برای دستگاه سرکوب در داخل از سویی دیگر روبه‌رو است، دستیابی به هر میزان درآمد ارزی راه نفسی را برایش باز می‌کند و در نتیجه هر مقداری که دست رژیم از رسیدن به منابع مالی کوتاه‌تر شود به همان ‌میزان در دستگاه سرکوب و تروریسم او شکاف به‌وجود می‌آید.
مزدورانی که رژیم در خاورمیانه از سوریه و لبنان گرفته تا یمن مستقر کرده است نیاز شدیدی به پول دارند تا بتوانند به اعمال جنایت‌کارانهٔ خود ادامه دهند. همین قاعده در مورد مزدوران داخلی اعم از سپاه و بسیج و لباس شخصیها هم صدق می‌کند. چنان‌چه مواجبی در جیب این مزدوران گذاشته نشود، آنها هم در شلیک به مردم محروم ایران که در خیابان‌ها در مقابلشان ایستاده‌اند سستی به خرج خواهند داد و همین نقطه‌ای است که خامنه‌ای از آن وحشت دارد. خزانهٔ خالی شدهٔ رژیم و تحریم‌های جدید دیگر رمقی برای ولی‌فقیه ارتجاع باقی نگذاشته است و این‌گونه است که منافع تحریم‌ها بالمآل در جیب قیام و سرنگونی رژیم ولایت فقیه خواهد ریخت.

در توئیتر با نام Bahar iran@ ما را  دنبال کنید 
پیش بسوی قیام   سراسری ، ما بر اندازیم#  کانونهای شورشی در شهرهای ایران #  
اعتصاب واعتراض و تظاهرات#  سرنگونی رژیم  #  اتحادوهمبستگی  

مرگ_بر_دیکتاتور  ge#IranRegimeCha