۱۳۹۸ بهمن ۲۴, پنجشنبه

مروری بر رسانه‌های حکومتی -پنجشنبه ۲۴بهمن۹۸



مروری بر رسانه‌های حکومتی -پنجشنبه ۲۴بهمن۹۸



جنگ گرگها بر سر سهم قدرت و غارت در روزنامه‌های حکومتی بیشترین مطالب را به خودش اختصاص داده. در کنار آن ناکارآمدی دولت روحانی در غافلگیری از برف در استانهای شمالی و شمال غرب کشور بیشترین مطالب را به خودش اختصاص داده در کنار آن سایر بحرانهای رژیم دیده می‌شود.
در جنگ گرگها بر سر کرسیهای مجلس ارتجاع، چند موضوع در روزنامه‌ها برجسته است. یکی واکنش روزنامه‌های هر دو باند به تهیه لایحه اصلاح قانون انتخابات توسط دولت روحانی است. که روزنامه‌های باند ولی‌فقیه به آن حمله کرده‌اند.تندترین حملات را کیهان خامنه‌ای انجام داده در مقاله‌ای با عنوان«لایحه همه‌پرسی دست خالی دولت را پر نمی‌کند » نوشته«این سؤال برای جامعه مطرح می‌شود که چرا دولت به‌جای پرداختن به معیشت مردم نگران کسانی است که برای مسایلی از قبیل سوءاستفاده اقتصادی رد صلاحیت شده‌اند؟». جالب است که روزنامه‌های هم‌سو با روحانی هم تهیه این لایحه که نظارت استصوابی شورای نگهبان را هدف قرار داده مسخره کرده‌اند. «اقدام نمایشی دولت روحانی» و «روحانی دیر دست به کار شده» از جمله مقالاتی است که این اقدام باند روحانی را زیر سؤال برده‌اند.

روزنامه کیهان خامنه‌ای به قلم پاسدار شریعتمداری باندهای مختلف وابسته به خامنه‌ای را مورد حمله قرار داده که چرا متحد نشده و نتوانسته‌اند یک لیست بدهند. بعد هم هشدار داده« چنان‌چه جریان یاد شده با دو و یا چند لیست جداگانه به صحنه بیاید -که شواهدی از آن در دست است- خیل عظیم نیروهای حزب‌الله و وفادار به انقلاب را با سر‌درگمی و دلسردی رو‌به‌رو خواهد کرد، که متأسفانه تا اینجای کار چنین بوده است و گناهی بزرگ و نابخشودنی است». مشابه این هشدارها در روزنامه‌های هم‌سو با روحانی هم دیده می‌شود. علت این حملات هم به نظر م چیزی جز احساس از دست رفتن همه سر رشته‌ها و بن‌بست نظام در همه زمینه‌ها نیست.
جهان صنعت: اگر اقتصاد را به سه بخش اقتصاد سفید، اقتصاد خاکستری و اقتصاد سیاه تقسیم کنیم، ایران به‌دلیل عدم شفافیت شکل‌ گرفته از ناحیه تحریم‌ها در دسته دوم آن جای می‌گیرد. بدیهی است تا زمانی که سایه تحریم‌ها بر اقتصاد ایران سنگینی کند، خروج از اقتصاد خاکستری و حرکت به سمت اقتصاد سفید امکان‌پذیر نخواهد بود... نباید فراموش کرد که رانت و فساد تنها مشخصه اقتصاد ایران است
آرمان: عطریانفر: بخش اندکی از آنچه که از سال ۹۶تا به امروز دولت اسیر آن شده، ناشی از انفعال و سرخوردگی مدیران کشور است، اما بالای ۸۰درصد از مسائلی که گریبانگیر دولت شده ناشی از دیپلماسی است که ما در قبال تحریم‌ها به کار گرفته‌ایم. واقعیت آن است که آثار و تبعات تحریم‌ها دامن اقتصاد و دولت را گرفته است. چیزی که در این میان بیش از همه آسیب‌زننده بوده و دولت را به شرایط امروز کشانده عملکرد آنها در حوزه روابط خارجی است.
وطن امروز: بذرپاش عضو هیأت‌رئیسه مجلس نهم: ما در بعضی مسائل استاد حل نکردن مسائل از طریق پیچیده کردن مسأله هستیم... خیلی از بخش‌های حکمرانی امروز از دست مسئولان رسمی خارج شده است، مثل فضای مجازی، تاکسی‌های اینترنتی... امروز کشور ما دچار بیماری تصمیم نگرفتن شده است. کشور را باید از این ورطه بی‌تصمیمی نجات دهیم
وطن امروز: برجام اروپایی در کما: اروپایی‌ها به جای انجام تعهدات‌شان در برجام، هم‌چنان به اظهار تأسف از خروج آمریکا مشغولند
جوان: در حالی که بعد از گذشت چند روز از ادعای جدید فرانسوی‌ها درباره مغایرت پرتاب ماهواره ظفر به فضا، هم‌چنان مسئولان وزارت‌خارجه نسبت به ادعای فرانسوی‌ها سکوت کرده‌اند... رئیس‌جمهور کشور مان بار‌ها عنوان می‌کند: «برجام توافقی به نفع امنیت و ثبات منطقه و جهان است»... تکرار بلاوجه چنین عباراتی به انباشت هزینه‌های حقوقی-سیاسی ناشی از توافق هسته‌یی کمک می‌کند و می‌تواند فشار‌ها را علیه حاکمیت جهت پذیرش برجام‌های ۲و ۳به شکل تصاعدی افزایش دهد، چرا که چنین تفسیری از متن ایران را متعهد به خواسته‌های آمریکا-اروپا نشان می‌دهد.
مهم‌ترین مسأله موضوع برف گرفتگی استانهای شمالی و مختل شدن زندگی مردم با قطع آب و برق و اینترنت و بسته شدن راهها و تلفات انسانی در شهرهای مختلف است. که البته روزنامه‌های باند خامنه‌ای فرصت را غنیمت شمرده و ناکارآمدی کل نظام را در مدیریت بحران، بر سر دولت روحانی خراب کرده است. این موضوع در روزنامه‌های هر دو باند حاکم انعکاس داشته است.
در کنار این موضوع بن‌بست اقتصادی به‌طور خاص و ورشکستگی نظام است که به‌صورتهای مختلف در روزنامه‌های حکومتی منعکس شده.
آرمان: بودجه سال ۹۹و حتی بودجه‌های سال ۹۸، ۹۷و ۹۶را که نگاه کنیم بودجه هدفمندی نبوده‌اند. بودجه ۹۹تا حدی که اطلاعات آن بیرون آمده، حاکی از سردرگمی است که اعضای کمیسیون تلفیق یا به عبارتی مجلس و دولت در آن گرفتار شده‌اند. اصولاً بودجه برای این نوشته نمی‌شود که جیب مردم را خالی کنند بلکه اهدافی را در بودجه می‌نویسند که بتوانند به آن هدف برسند. به‌راستی هدف کیفی بودجه ۹۹چیست و مردم به کجای آن بودجه دلخوش بوده و آن را حامی خود بدانند؟
ایران: مادامی که وضعیت اقتصادی طبقات مختلف جامعه رو به ضعف و همراه با نابسامانی است، نمی‌توان به داشتن یک پارلمان قوی امید بست... شرط کارآمدی مجلس، پیش‌شرط‌هایی بیرون از پارلمان است... ساز و کارهای موجود پارلمانی در ایران، درتعارض با کارآمدی مجلس است.
جوان: بانکها با سرمایه‌یی که شاید مجموعش به ۱۰۰هزار میلیارد تومان هم نرسد، در حدود ۸۰درصد نقدینگی کل بیش از ۲۴۴۰هزار میلیارد را تحت عنوان انواع سپرده در اختیار دارند و ۹۰درصد تأمین مالی نیز برعهده این نهاد است، در عین‌حال مطالبات معوق بانکی به‌ویژه در بخش دولت و شرکت‌های دولتی (که حجمش حداقل در حدود ۳۵۰هزار میلیارد تومان است) و برخی از شرکت‌های خصوصی به یک معضل جدی تبدیل شده و بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار باید فکر عاجلی برای اصلاح نظام بانکی ایران و در واقع نظام تأمین مالی اقتصاد ایران کنند.


پیش بسوی قیام   سراسری ، ما بر اندازیم#  کانونهای شورشی در شهرهای ایران #  
اعتصاب واعتراض و تظاهرات#  سرنگونی رژیم  #  اتحادوهمبستگی  
   مرگ_بر_دیکتاتور   #IranRegimeChange  

مطالب ما را در   توئیتر @Bahar iran دنبال کنید