۱۳۹۸ بهمن ۲۷, یکشنبه

مروری بر رسانه‌های حکومتی - یکشنبه۲۷بهمن۹۸



مروری بر رسانه‌های حکومتی - یکشنبه۲۷بهمن۹۸



در شبکه‌های اجتماعی و سایتهای حکومتی، کشمکشهای باندهای حاکم برای کسب سهم بیشتر از قدرت و غارت در مجلس آتی ارتجاع بیشترین حجم خبرها را به خود اختصاص داده است.
در روزنامه‌های باند ولی‌فقیه خیز هم‌چنان حذف باند مغلوب از مجلس بعدی است. پاسدار شریتعمداًری در کیهان در مطلبی با عنوان به چه کسانی نباید رأی داد اشاره به کارنامه مشترک باند مغلوب کرده که آکنده از دزدی و رانت و فساد است و آنها را بر باد دهندهٔ موشکی و اتمی رژیم معرفی کرده. در مطلب دیگری به ولع باند مغلوب اشاره کرده که چطور با دست شرکت در نمایش انتخابات راپس زده و با پا پیش کشیده‌اند. در طرف مقابل روزنامه‌های باند مغلوب هم فساد و ناکارآمدی باند رقیب را همراه با جنگ قدرت در باند خامنه‌ای در ارائه لیستهای متعدد برجسته کرده‌اند.
مستقل: برای مقابله با یکدست سازی قدرت چه باید کرد؟ الویری: پاسخ این چه باید کرد را ما نباید بدهیم، توفانهای خشم مردم جوابش را خواهد داد!... با یک اعتراض کور و آشوب‌های پراکنده مواجه خواهیم شد. در چنین شرایطی متلاشی شدن جامعه و ملت را شاهد خواهیم بود.
مستقل: مصطفی معین: در افکار عمومی تفاوت زیادی میان اصلاح‌طلب و یا اصول‌گرا وجود ندارد و حضور یا عدم حضور آنها چندان تاثیری در میزان مشارکت سیاسی مردم در انتخابات نخواهد داشت. ولی تنشهای آبان ماه امسال و یا دیماه سال ۹۶که ناشی از احساس نابرابری، فشارهای اقتصادی و مشکلات اجتماعی بود می‌تواند انگیزه‌های مشارکت سیاسی مردم را کاهش دهد..اگر قرار بر را¬نت خواری، آقازادگی و یا سوءاستفاده از قدرت و بی‌تفاوتی در مقابل مشکلات مردم و گروه‌های محروم و آسیب دیده باشد، تفاوتی بین این جناح و یا آن جناح سیاسی نخواهد بود. هر دو جناح سیاسی پایگاه اجتماعی‌شان را تا حد زیادی از دست داده‌اند.
ابتکار: بسیاری از نخبگان و فعالان سیاسی و اجتماعی معتقدند رقابت دو جریان سیاسی اصلاحات و اصول‌گرایان در شرایط کنونی به‌معنای واقعی وجود ندارد چرا که مردم در سال‫های اخیر از آنها ناامید شده‌اند. بنابراین رقابت در چنین فضایی معنی ندارد.
هلاکت پاسدار قاسم سلیمانی هم‌چنان یک بحران در روزنامه هاست و روزنامه‌های هر دو باند با سوز و گدازهایشان به سیاه کردن صفحات ادامه می‌دهند. بعد از آن کنفرانس مونیخ و انزوای رژیم در خودداری از دادن جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی موضوع مطرح است. در کنار آن بحران بارش برف سنگین در ۲۱استان است که برخی از روزنامه‌های حکومتی به گوشه‌هایی از ابعاد فاجعه بی‌عملی مقامات حکومتی اذعان کرده‌اند. جهان صنعت در گزارشی با عنوان «اسارت سرد» به محاصره شدن مردم روستاهای کوچک در اطراف خلخال و این‌که مردم خارج شدن از خانه ندارند، برخی روستاها زیر برف مدفون شده‌اند. و بسیاری دامها در زیر برف مانده‌اند. و این‌که ابعاد خسارات چندماه بعد مشخص خواهد شد، گوشه‌هایی از بی‌عملی دولت روحانی را در قبال مردم محروم اعتراف کرده. بحران بعدی که می‌توان به آن اشاره کرد وضعیت وخیم اقتصادی از یک‌سو و وضعیت معیشت مردم از سوی دیگر است که در جنگ گرگها بر سر قدرت این موارد را مطرح کرده‌اند.
وطن امروز: دیوار روحانی: آمارهای منتشر شده از سوی مرکز آمار نشان می‌دهد وضعیت نابرابری در طول مدیریت دولت موسوم به تدبیر و امید در کشور بدتر شده است. روند تغییرات شاخص جینی به‌عنوان معیاری برای سنجش میزان نابرابری در توزیع درآمد، این موضوع را تأیید می‌کند... انفعال دولت در حوزه اقتصاد داخل و گره زدن سرنوشت اقتصاد کشور به سرانجام مذاکرات، علاوه بر آسیب‌پذیرتر شدن اقتصاد در مقابل تحریم‌ها، باعث تشدید شکاف طبقاتی و تشدید فشار بر طبقات متوسط و پایین‌تر جامعه شد.
کیهان: مهم‌ترین سؤال اقتصادی که این روزها می‌توان از رئیس‌جمهور پرسید شرایط معیشتی مردم است... باید از رئیس‌جمهور پرسید تا کی قرار است فشار تورم بر گرده مردم بیشتر شود؟... چگونه وقتی امسال حدود ۳۰۰هزار بشکه در روز صادرات نفت داریم، سال آینده قادریم بیش از سه برابر آن را صادر کنیم؟!... در بودجه سال آینده از حدود یک تریلیون و ۹۸۸هزار میلیارد تومان کل بودجه، یک تریلیون و ۴۸۳هزار میلیارد تومان آن مربوط به شرکتها و بانک‌های دولتی است که هیچ حسابی پس نمی‌دهند!
ستاره صبح: ایرانیها دستمزد پائینی دارند: حداقل دستمزد باید «۵میلیون و ۸۰۰هزار تومان» تعیین شود نرخ تورم خوراکی و آشامیدنی‌ها در دیماه امسال ۵۲.۱درصد بوده است حداقل دستمزد تعیین‌شده ۳۷.۶۷درصد معیشت را پوشش می‌دهد
‌ ‌آمار سازمان بین‌المللی کار نشان می‌دهد که حداقل مزد سالانه در ایران (۲۱۰۰)، لیبی (۴۲۸۶)، عمان (۱۰۲۶۳)، عربستان (۹۶۰۰)، ترکیه (۷۱۴۶) و ونزوئلا (۶۸۷۳) دلار آمریکا است نشریه بین‌المللی فوربس نوشت، تعداد میلیاردرهای ایرانی که در سال ۲۰۰۰(۱۳۸۱) برابر ۱۰۹۰۰نفر بود در سال ۲۰۱۴(۱۳۸۳) به ۳۰.۱۰۰نفر افزایش‌یافته است
مستقل: محمد حسین متقی: در انقلاب اسلامی، روحانیان انتقام خود را از روشنفکران گرفتند و گام‌به‌گام روشنفکران را حذف کردند، گروه‌های مجاهدین خلق و فدایی خلق،...در این زاویه قرار گرفتند تا امروز این روند وجود داشته که گروه‌هایی که دستشان به قدرت رسیده، گروه‌های رفیق خود را حذف کرده است و حتی جایی کار به کشتار و داغ و درفش و زندان کشیده شده است. ریزش انقلاب در این مدت که هم‌چنان ادامه دارد، سرمایه عظیمی بوده که از بین رفته است، محصول این ریزش، وضع فعلی نسل جدید جامعه ما است که عنان این نسل از دست حکومت و حتی پدرا نشان از دست رفته است... و ما در بحرانی از سرگشتگی قرار گرفته‌ایم که در آینده می‌تواند این بحران عمیق شود.
خبر کاهش بودجه از اقدامات پیشگیرانه و مقابله‌ای برای کاهش آسیب‌های اجتماعی مانند اعتیاد، طلاق، حاشیه‌نشینی، کودکان آسیب‌پذیر و بسیاری دیگر از آسیب‌های پیدا و پنهان در سطح جامعه می‌تواند سبب افزایش نگرانی‌ها شود،... با وجود افزایش انواع متنوع از آسیب‌های اجتماعی که هر کدام به‌نحوی از انحا جامعه امروز را درگیر مشکلات و معضلات ریز و درشت خود کرده است، بیشتر از هر موقع دیگری لزوم توجه و هم‌چنین تخصیص امکانات بیشتر برای پیشگیری این دست از آسیب‌ها رنگ‌ و بوی جدی به خود گرفته است.

پیش بسوی قیام   سراسری ، ما بر اندازیم#  کانونهای شورشی در شهرهای ایران #  
اعتصاب واعتراض و تظاهرات#  سرنگونی رژیم  #  اتحادوهمبستگی  
   مرگ_بر_دیکتاتور   #IranRegimeChange  

مطالب ما را در   توئیتر @Bahar iran دنبال کنید