۱۳۹۸ اسفند ۷, چهارشنبه

مروری بر رسانه‌های حکومتی - چهارشنبه ۷ اسفند ۹۸


مروری بر رسانه‌های حکومتی - چهارشنبه ۷ اسفند ۹۸


حرف اول و آخر در روزنامه‌های حکومتی امروز کرونا است که حول آن ضدو نقیض گویی مقامات و تبلیغات دروغین برای کوچک‌نمایی ابعاد فاجعه دیده می‌شود. حول این موضوع برخی از سایر بحرانهای رژیم مثل دعوای اف.ای.تی.اف و مذاکره و گفتگو با جامعه جهانی هم شکل گرفته است. بحران بودجه ۹۹ هم از زاویهٔ آثار کرونا بر اقتصاد کشور مورد بحث قرار گرفته. ولی فصل‌مشترک همهٔ این مسائل و بحرانها اذعان به نفرت مردم از نظام و وحشت از قیام است که در روزنامه‌های هر دو باند حاکم دیده می‌شود.
همدلی: امیر محبیان: مسئولان کشور با پنهان‌کاری و عدم پاسخگویی عمل می‌کنند... پنهان‌کاری راه درستی برای مدیریت بحران نیست بلکه راهی پرشیب برای بردن کشور به سمت بحران است. اگر دولت و مجلس آینده به سمت گشودن گره‌ها و رفع مشکلات نروند کشور با بحرانها و اعتراضات جدی روبه‌رو خواهد شد.
سیاست روز: تجمیع یارانه‌های نقدی و معیشتی در سال آینده عاملی است که می‌تواند نارضایتی مردم را به‌دنبال داشته باشد به این ترتیب که متولیان تدوین بودجه با این اقدام زمینه نصف شدن بودجه را فراهم کرده و این اتفاق با توجه به گرانی‌های اخیر و پیش رو و البته تورم موجود در کشور؛بی‌شک منجر به نارضایتی بیشتر مردم می‌شود و این نکته مسأله قابل تاملی است.
مردم‌سالاری: عدم بیان واقعیتها به‌صورت شفاف، بی‌اعتمادی مردم به مسئولان، جناح بندی‌ها و دسته‌بندی‌های سیاسی، تورم،‌ گران شدن لحظه‌ای قیمتها و بیشمار موارد دیگر دست به دست هم داده تا اینک اعتماد متقابل و سرمایه اجتماعی مردم به پایین‌ترین حد خود برسد و اگر فکری برای این معضل نشود ممکن است بحرانهای وخیم‌تری اتفاق بیفتد.
جهان صنعت: در شرایطی که مسئولان به مردم اعتماد نکرده، آنان را ولی‌نعمت خود ندانند و مسائل را صادقانه در میان نگذارند و این امر بارها تکرار شود، اعتماد مردم نیز از دست می‌رود و این خسارت بزرگی است... و حتی می‌تواند جامعه را دچار فروپاشی کند.

در روزنامه‌های باند روحانی ضمن اذعان به گوشه‌یی از ابعاد بحران کرونا، یادآوری کرده‌اند که تأمین نیازهای پزشکی در توان نظام نیست چون در تحریم است و پولهایش بلوکه شده. بنابراین برای جلوگیری از انفجار خشم مردم از بی‌عملی رژیم به تلویح یا تصریح توصیه می‌کنند که رژیم هر چه زودتر باید به پای میز مذاکره برود.
ستاره صبح: به‌دلیل قرار گرفتن ایران در فهرست سیاه FATF امکان مبادله پول برای خرید تجهیزات پزشکی که می‌تواند به جنگ ویروس کرونا برود با مانع روبه‌رو شده است... انجمن واردکنندگان تجهیزات پزشکی ایران اعلام کرده است برای خرید کیت‌های تست کرونا با مشکل روبه‌روست. وقت آن رسیده که لوایح FATF که دولت و مجلس بر آنها مهر تأیید گذارده‌اند در مجمع تشخیص مصلحت تصویب شوند
مستقل: در ضعف مدیریتی و ناکارآمدی متولیان نظام اداری ایران هیچگونه تردیدی وجود ندارد،... وقتی سیستم بانکی و بیمه‌ای مطلقاً تحت تحریم است چگونه می‌توان با حفظ مقررات بین‌المللی، کشوری زلزله‌خیز و مبتلا به فجایع طبیعی را اداره کرد و صدمات انسانی را کاهش داد؟... وقت آن نرسیده ارزیابی مؤثری از این جلسات داشته باشیم و با توجه به شرایط خاص این روزها در ابزارها و عملکردهای سیاست خارجی بازنگری کنیم؟ با توجه به محدودیت‌های شدید از چند جهت و عدم گشایش در اوضاع آیا بهتر نیست ظریف از وزارت امور خارجه کنار کشیده و وزارتخانه را به کسی بسپارد که اختیارات بیشتری دارد؟
‌ روزنامه حکومتی آرمان به‌نقل از جعفرزاده‌ایمن آبادی عضو مجلس ارتجاع نوشته است: «برخی موارد هم‌چون اف‌.ای‌.تی‌اف و لوایح چهارگانه که تا به امروز با مخالفت روبه‌رو شده است بدین سبب بود که برگ برنده به‌دست اصلاح‌طلبان نیفتد که قطعاً این دوره با توجیهات مخصوص خود برای رفع آن تلاش خواهند کرد. همان‌طور که برخی افراد منسوب به این جریان همواره از مذاکره با اقتدار سخن می‌گفتند، شاید فراتر از این رفته و مذاکره کنند». ملاحظه می‌کنید که بحران کرونا به چه صورت بن‌بست نظام را در عرصه داخلی و بین‌المللی بارز کرده است.
کیهان: خطر «کرونا زدگی» در کمین مدیریت و اقتصاد کشور: تداوم رکود به‌صورت فراگیر باعث خواهد شد که نه تنها وضعیت درآمد و معیشت افت بیشتری نماید بلکه بخش عمده‌یی از درآمدهای مالیاتی دولت که در بودجه سال ۱۳۹۹پیش‌بینی شده است تحقق نیابد و کسری احتمالی قبلی را تشدید نماید. مدیریت مبارزه با چنین پدیده‌یی را باید فراتر از مدیریت «سلامت عمومی» دانست و تبعات منفی اقتصادی- اجتماعی آن را نباید بر اقتصاد ملی نادیده انگاشت.
همشهری: عباس عبدی: هنگامی که قضیه بنزین رخ داد از یکی از اعضای دولت شنیدم که گفت: دولت پس از مواجهه و مخالفت درون‌ساختاری با این تصمیم و نیز اعتراضات عمومی علیه آن؛ دیگر قادر به گرفتن تصمیمات بسیار ساده هم نیست، چرا که ممکن است بلافاصله با مخالفت بخش‌های دیگر حکومت مواجه شود و این شکاف درون‌ساختاری به‌سرعت به جامعه منتقل می‌شود و همان‌طور که منشاء اعتراضات آبان ماه شد، می‌تواند موجب مشکلات دیگر شود. به‌علاوه هر تصمیم جدی نیازمند تأمین بودجه است و دولت پول بی‌پایان ندارند، بلکه باید از جای دیگری برداشت کند و این مسأله موجب مخالفت افراد ذی‌نفع می‌شود.
آخرین نکته‌یی که در روزنامه‌های امروز باید به آن اشاره شود این هست که به‌رغم تلاش برای کوچک‌نمایی و کتمان حقایق، اما ناچار شده‌اند به گوشه‌هایی از ابعاد ضرر و زیان ناشی از کرونا اعتراف کنند. از قطع پروازهای خارجی تا بسته شدن مسیر ترانزیت کالاها و افت میزان فروش نفت به چین و کاسته شدن از حداقلهای درآمد که برای بودجه ۹۹برایش کیسه دوخته بودند. و هم‌چنین اعتراف به گرانیهای سرسام آوری که دست ایادی حکومتی در آن بارز است.



پیش بسوی قیام   سراسری ، ما بر اندازیم#  کانونهای شورشی در شهرهای ایران #  
اعتصاب واعتراض و تظاهرات#  سرنگونی رژیم  #  اتحادوهمبستگی  
   مرگ_بر_دیکتاتور   #IranRegimeChange  

مطالب ما را در   توئیتر @Bahar iran دنبال کنید
بر اندازیم

#ایران #کروناویروس
#coronavirus
#Iran

#سال_سرنگونی

 #قیام_تا_پیروزی

 #مجاهدین_خلق

#درود_بر_کانونهای_شورشی

 #من_یک_شورشی_هستم