۱۳۹۸ بهمن ۲۱, دوشنبه

مروری بر رسانه‌های حکومتی - دوشنبه ۲۱بهمن ۹۸


مروری بر رسانه‌های حکومتی - دوشنبه ۲۱بهمن ۹۸

روزنامه‌های حکومتی ۲۱بهمن‌ماه ۹۸ علاوه بر بحرانهای معمول رژیم، صحنه اذعان به ناکارآمدی نظام در طی دوران حاکمیت ننگین آخوندها نیز هست. این اعترافات توسط مهره‌های ریزشی سپاه و اطلاعات آخوندی در روزنامه‌های باند مغلوب دیده می‌شود.
ایران: عماد افروغ: ما انقلاب کردیم تا رابطه قدرت- ثروت چنانکه در ساختار قبل از انقلاب وجود داشت از بین برود اما متأسفانه به رابطه قدرت ـ منزلت نیز تسری یافت. واقعاً وضعیت امروز جامعه ما «اورژانسی» است. مردم در زندگی روزمره‌شان کاملاً متوجه این شکاف شده‌اند. شعارهایی داده می‌شود اما اعمال ما آن‌چنان که باید در پیوند با این شعارها نیست.
من نگرانم شکاف بین شعار و عمل، به خود شعارها هم سرایت کند و مردم بگویند که ما این شعارها را هم نخواستیم.
اعتماد: عباس عبدی: اطمینان دارم که بیشتر کسانی که برای تحقق انقلاب کوشیدند، نه‌تنها از وضع موجود رضایت ندارند و آن را جامعه مطلوب چهل ساله خود نمی‌دانند، بلکه از آنچه که انتظار داشتند بسیار دور است...هر چه بود بسیار بعید است که کسی برای رسیدن به چنین وضعی حاضر به ایثار و فعالیت و گذشت آگاهانه باشد.
مردم‌سالاری: کودکان کار، بازماندگان از تحصیل، مسیر نامساعد محل زندگی تا محل تحصیل در مناطق کوهستانی و عشایری، ایمنی نامطلوب و تجهیزات نامناسب مدارس در مناطق محروم و... نشان می‌دهد آن‌چنان که باید به شعار حمایت از مستضعفان و رسیدگی به مناطق محروم عمل نکرده‌ایم... این ادعا که زنان چندین درصد از فلان و بهمان پست و حضور اجتماعی را دارند آن سخنی نیست که عدالت جنسیتی و حضور برابر را برساند. در بین اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام یک زن حضور ندارد، در هیات دولت یک وزیر زن نیست.

روزنامه‌های باند مغلوب در جریان جنگ گرگها بر سر سهم بیشتر از قدرت و غارت در نمایش آتی انتخابات مجلس ارتجاع به باند غالب در مورد شرایط انفجاری جامعه هشدار داده و اختیارات شورای نگهبان خامنه‌ای را به چالش کشیده‌اند.
آرمان: این نوع انتخابات نیز نه تنها دربرگیرنده منافع ملی نبوده بلکه می‌توان گفت سمی مهلک و کشنده علیه مصالح و منافع عمومی است.
ایران: موسوی تبریزی (دادستان کل کشور در زمان خمینی): نظارت استصوابی که اکنون مطرح است، در قانون اساسی نیست، حتی احراز صلاحیت هم نیست، آن موقع مجمع تشخیص مصلحت در قانون اساسی نبود و بعد از اصلاح قانون اساسی در آن درج شد. اما تأکید داشتند که مجمع نباید بالاتر از مجلس شورای اسلامی باشد.
اعتماد: «بعضی از نهادها در مسیر جمهوریت با تنگ‌نظری عمل کردند تا مردم احساس محدود شدن دایره عمل خود را پیدا کنند. امروز شرایط به‌گونه‌یی است که گویی فقط یک جریان سیاسی می‌تواند در انتخابات حضور داشته باشد و فقط آنان هستند که صلاحیت‌های مدنظر شورای نگهبان را دارند... امروز مشکلات یکی پس از دیگری سر باز می‌کند و اگر امروز برای آنها راه‌حلی پیدا نکنیم، فردا عمیق‌تر می‌شوند».

حمله به باند مغلوب موضوع اول روزنامه‌های باند ولی‌فقیه ارتجاع است:
کیهان: مسئولان دولتی از تریبونهای مختلف قول دادند اصلاح قیمت بنزین منجر به گرانی نمی‌شود. بنزین یک‌بار گران شد ولی از همان تاریخ به امروز قیمتها بالا رفته و هنوز این روند ادامه دارد.
کیهان:‌ روحانی ده بار در انتخابات مختلف انتخاب شده، به شکل تشریفاتی و انتصاباتی انتخاب شده که علیه انتخابات شبهه‌پراکنی می‌کند؟ روحانی جمله‌ای گفتند مبنی بر این‌که کاری نکنید انتخابات تشریفاتی شود؛ این جمله می‌تواند تبدیل به یک کلیدواژه شود که انتخابات را به نوعی زیر سؤال ببرد؛ هم‌چنین می‌تواند مشارکت مردم را در انتخابات کم کند و این القا را بکند که از قبل معلوم است چه کسانی انتخاب شده‌اند و از صندوق‌های رأی بیرون خواهند آمد.
جوان: محمدرضا تاجیک از متفکران آکادمیک جبهه اصلاح‌طلبی درباره این توهم اصلاح‌طلبان گفته بود: حتی اگر اصلاح‌طلبان در تسابق‌های بزرگ پیشاروی (مجلس و ریاست‌جمهوری و...) پیروز هم بشوند، از امکان و استعدادی بیش از دولت کنونی برای بهبود امور (داخلی و خارجی) برخوردار نیستند؛ لذا شایسته آن است که عٍرض خود نبرند و زحمت مردمان ندارند و عاقلانه چندی از دیار قدرت رخت بربندند.
جوان: حاضر شدیم کسی را بر مسند بنشانیم که با لیست مفسدینی که هیچ‌گاه از جیبش بیرون نیامد، فقط از هر تریبون به هاشمی و خاتمی فحش می‌داد!

اذعان به تاثیر تحریم‌ها و بن‌بست اقتصادی رژیم در بودجه ۹۹موضوع مشترک روزنامه‌های هر دو باند حاکم است:
وطن امروز: ۳۰۰میلیارد دلار واردات به کشور در ۶سال دولت روحانی:... حتی در محصولاتی مثل گندم که به خودکفایی رسیده بودیم، دوباره با سیاست‌های غلط ضدتولیدی به واردکننده تبدیل شده‌ایم و در سال جاری ۳میلیون تن از این محصول را وارد کشور کرده‌ایم.
جهان صنعت: روند نوسانات نرخ دلار در سال‌های گذشته و نیز نااطمینانی‌های ناشی از آن در سال ۱۳۹۷ موجب شکل‌گیری انواع رانتها و فساده‌ای اقتصادی و متعاقباً منجر به تحمیل هزینه‌های بسیار بالا بر تولید و در نتیجه اثرات منفی بر سرمایه‌گذاری، رشد تولید ناخالص داخلی، تورم، قدرت خرید خانوارها، تقاضا، اشتغال و… شده است... افزایش نرخ دلار به بیش از این مقدار، حتی به‌صورت خزنده، موجب کاهش تولید شده و کاهش تولید طی یک فرآیند زنجیره‌وار و با اثرگذاری بر متغیرهای مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی از جمله:
– عمیق‌تر شدن وضعیت رکود تورمی به‌دلیل افزایش قیمت ناشی از کاهش تولید و عرضه کالاها و خدمات و به‌دنبال آن کاهش قدرت خرید و تقاضای مؤثر در کل اقتصاد و کوچک‌تر شدن چرخه تولید و درآمد ملی
– کاهش جریان درآمدی و در نتیجه کاهش درآمد سرانه و سطح رفاه مردم
– کمبود عرضه کالاها و عدم توانایی ارزی برای تأمین این کمبود از خارج از کشور
– کاهش سطح دستمزدهای حقیقی و افزایش احتمال بروز اعتصابات کارگری و صنفی
– افزایش نرخ بیکاری در بلندمدت
– افزایش سرخوردگی‌های اجتماعی و در نتیجه بروز جرم و جنایت و ناهنجاریهای بسیار وخیم اجتماعی و در نتیجه کاهش امنیت اجتماعی
– افزایش شکاف طبقاتی به‌دلیل رانت ارزی و بالاتر آمدن خط فقر مطلق ناشی از کاهش درآمد حقیقی و ورود حجم زیادی از افراد به زیر خط فقر و در نتیجه افزایش نارضایتی‌های سیاسی- اجتماعی
– از بین رفتن روحیه تعاون، کمک، برادری و ضربه به پایه‌های اعتقادی- دینی
– کاهش اعتماد عمومی به سیاست‌گذاران و شکل‌گیری انتظارات منفی تقویت‌شونده و در نتیجه ورود فشار مضاعف بر تقاضای دلار از ناحیه تقاضای سفته‌بازی، خروج منابع مالی، مسافرت (یا مهاجرت و فرار سرمایه‌های فیزیکی و انسانی، موجبات تهدید امنیت اقتصادی- اجتماعی و در نهایت امنیت ملی را فراهم خواهد آورد.

پیش بسوی قیام   سراسری ، ما بر اندازیم#  کانونهای شورشی در شهرهای ایران #  
اعتصاب واعتراض و تظاهرات#  سرنگونی رژیم  #  اتحادوهمبستگی  
   مرگ_بر_دیکتاتور   #IranRegimeChange  

مطالب ما را در   توئیتر @Bahar iran دنبال کنید