۱۳۹۹ فروردین ۷, پنجشنبه

رادیو فردا : سخنگوی دولت روحانی - خروج از شهرها ممنوع خواهد بود؛



رادیو فردا : سخنگوی دولت روحانی - بخاطر کرونا  خروج از شهرها ممنوع خواهد بود.

با ادامه افزایش شیوع ویروس کرونا در ایران، علی ربیعی، سخنگوی دولت، بامداد چهارشنبه گفت سفرهای جدید و خروج از شهرها ممنوع خواهد شد و با تخلف از این دستور «برخورد خواهد شد».
او که در حاشیه جلسه هیئت دولت سخن می گفت توضیح داد که «رئیس جمهور امروز اعلام کردند سفرهای جدید و خروج از شهرها ممنوع است و آیین نامه خروج از شهرها به زودی تصویب و اعلام می شود.»
وی در عین حال تأکید کرد: «مسافران خروجی به سمت تهران دیگر نباید شهر به شهر مسیرها را طی کنند این تصمیمی است که قطعاً باید اجرا شود و باید از بزرگراه ها و کمربندی ها عبور کنند.»
سخنگوی دولت افزود: «در خروجی شهرها مسافران کنترل می شوند و با ایجاد آمادگی وزارت بهداشت و هلال احمر، به مسافران باید برگه های سلامت داده شود تا در مسیر بازگشت بتوانند حرکت کنند.»
علی ربیعی همچنین گفت: «حدود دو میلیون و ۴۵۰ هزار نفر کارمند در کشور داریم که تاکنون بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر تعطیل شده اند و کارمندان برخی دستگاه ها مانند وزارت بهداشت که شمار آنان حدود ۵۰۰ هزار نفر است امکان تعطیلی ندارند.»
او ادامه داد: «تعداد محدودی از ادارات مانند بانک ها نیز هستند که نمی توانیم همه کارمندانشان را تعطیل کنیم، اما شیفتی می شوند به نحوی که بتوانند مراجعات روزمره مردم را مدیریت کنند.»
ساعاتی پس از اعلام این خبر، رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای خبر داد که «تاکنون ابلاغیه ای از سوی ستاد مقابله با کرونا برای اعمال محدودیت یا ممنوعیت سفر با وسایل حمل و نقل عمومی نداشته ایم.»
عبدالهاشم حسن نیا در گفت وگو با خبرگزاری ایسنا تأکید کرد که «مردم سفرهایشان را کاهش دادند اما برای مقابله جدی با کرونا نیاز است تا همه سفرهای غیر ضروری مردم لغو شود که امیدواریم این اتفاق به زودی بیفتد.»
عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور، نیز امروز در حاشیه جلسه دولت، گفت که «قرار است مراکز مهم و پرتجمع در شهرها نظیر بوستان ها و پارک ها و همچنین فروشگاه های بزرگ تعطیل شوند.»
او در ادامه گفت: «البته فروشگاه هایی که مایحتاج عمومی مردم را ارائه خواهند داد به فعالیت خود ادامه می دهند.»
به گزارش خبرگزاری مهر، رحمانی فضلی اظهار داشت: ««ورودی و خروجی شهرها با جدیت بیشتری کنترل خواهد شد، لذا از مردم می خواهیم که از فردا یا پس فردا که طرح مذکور اجرایی خواهد شد با مسئولان همکاری بیشتری کنند، همچنین از آنها می خواهیم مشارکت داوطلبانه ای برای موفق بودن این طرح داشته باشند.»
رئیس جمهوری اسلامی ایران و چند تن از اعضای کابینه اش روز چهارشنبه ۶ فروردین در اظهاراتی جداگانه اعلام کردند برای مقابله با شیوع کرونا طرح هایی سخت گیرانه به اجرا گذاشته خواهد شد.
حسن روحانی صبح چهارشنبه در جلسه هیأت دولت گفت که یک روز پیش از آن طرح وزارت بهداشت درباره «فاصله گذاری اجتماعی» در ستاد ملی مبارزه با کرونا مطرح شد و جزئیات آن در حال تدوین است.
وی گفت: طرح وزارت بهداشت درخواست «سخت گیری های بیشتر» را داشت و بررسی این موضوع به «کمیته امنیتی اجتماعی ستاد» به ریاست وزیر کشور محول شد و «این طرح تدوینش تا ظهر طول می کشد ... و تصویب خواهد شد و ابلاغ خواهد شد».
حسن روحانی درباره جزئیات این طرح از جمله گفت: ممکن است همه پارک ها بسته شود، ممکن است سیزده به در مثل سال های قبل نباشد.
جزئیات این طرح هنوز اعلام نشده و فقط چند تن از اعضای دولت روحانی توضیحاتی کلی به تلویزیون جمهوری اسلامی داده اند.
یک روز پیش از این کیانوش جهان پور، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت دربارهٔ وضعیت اداره ها گفته بود: «موضوع تعطیلی ادارات در ستاد ملی مقابله با کرونا مورد بحث قرار گرفته و با نظر وزیر مربوطه، حداکثر تا یک سوم جمعیت کارکنان برای فقط امور ضروری مردم به صورت شیفت بندی یا کشیک باید در اداره ها یا سازمان ها حاضر شوند. با این فاصله گذاری انجام شده، کاهش حضور کارکنان انجام می شود.»
حسن روحانی روز دوشنبه، چهارم فروردین، در نخستین جلسه هیئت وزیران در سال ۹۹ مدعی شده بود که در ایران «اکثریت مردم» و «همه مسافران» به «همه دستورالعمل هایی» که ستاد ملی کرونا و وزارت بهداشت داشتند، عمل کردند.
در همین روز اما به گزارش خبرگزاری ایسنا، علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلان شهر تهران، بازگشت مسافران تهرانی از سفرهای نوروزی را «مشکل مهمی در راستای مقابله با کرونا» برشمرد.
او گفت: «متأسفانه علی رغم تمام هشدارها تعدادی از شهروندان تهرانی به سفر رفتند که در موج بازگشت آنان به تهران پروتکل غربال گری از طریق تب سنجی قابل استفاده نیست.»
روز دوشنبه محمود صادقی، نماینده مجلس حسن روحانی را متهم کرد که به خاطر «توهم توطئه» مانع از ادامه «تعطیلی ادارات» و «کنترل شیوع مجدد کرونا» می شود.
حسن روحانی، روز دوم فروردین در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا گفته بود «توطئه ضدانقلاب» این است که در دوره شیوع کرونا در ایران «کار و فعالیت اقتصادی» تعطیل شود و برای مقابله با آن «باید روند تولید عادی باشد».
تعطیلی گسترده و محدود کردن کامل رفت وآمدها، به ویژه آمدوشدهای بین شهری در شمار زیادی از کشورهای جهان در مرحله اولیه شروع گسترش ویروس کرونا اعمال شده اما در برخی کشورها نظیر ایران و ایتالیا این اقدامات دیرتر انجام شده است.
مقامات وزارت بهداشت در روزهای شیوع ویروس کرونا در ایران و به خصوص در شهر قم با قرنطینه این شهر مخالفت کرده و قرنطینه را اقدامی «قرون وسطایی» خوانده بودند.
نمایندگان مجلس و برخی منتقدان دولت می گویند اگر شهر قم که کانون شیوع این ویروس بود، قرنطینه شده بود، از گسترش بیماری به همه کشور جلوگیری می شد



پیش بسوی قیام   سراسری ، ما بر اندازیم#  کانونهای شورشی در شهرهای ایران # 
اعتصاب واعتراض و تظاهرات#  سرنگونی رژیم  #  اتحادوهمبستگی  #نوروز _مبارک
   مرگ_بر_دیکتاتور   #IranRegimeChange 
مطالب ما را در   توئیتر @Bahar iran دنبال کنید
بر اندازیم#
#ایران #کروناویروس
#coronavirus
#COVID2019
#Iran
#سال_سرنگونی
 #قیام_تا_پیروزی
 #مجاهدین_خلق ایران