مرتضی اصفهانی (قبه) و کمال تبریزی اطلاعاتی و فیلمنامه نویسهای امنیتی علیه مجاهدین
مرتضی اصفهانی (قبه) و کمال تبریزی اطلاعاتی و فیلمنامه نویسهای امنیتی علیه مجاهدین
ماهیت کارگزاران رژیم
در ساخت فیلم و مستند علیه مجاهدین
قسمت اول
کارگزاران رژیم انبوهی فیلم، مستند و سریالهای سفارشی در راستای سیاهنمایی مجاهدین میسازند. کارگزارانی که تحت عناوین کارگردان، تهیهکننده یا فیلمنامهنویس خط و خطوط وزارت اطلاعات را پیش میبرند.
امسال جشنواره بهاصطلاح فیلم فجر رژیم، طبق معمول هرساله از تاریخ ۱۲ تا ۲۲ بهمنماه برگزار شد. خبرگزاری رسمی دولت موسوم به ایرنا دراینباره اعلام کرد:
امسال جشنواره بهاصطلاح فیلم فجر رژیم، طبق معمول هرساله از تاریخ ۱۲ تا ۲۲ بهمنماه برگزار شد. خبرگزاری رسمی دولت موسوم به ایرنا دراینباره اعلام کرد:
«پس از پایان جشنواره فیلم فجر و با یک بررسی کلی درباره فیلمهای حاضر در آن بهخوبی میتوان مشاهده کرد که گرایش کارگردانها در سالهای اخیر برای ساخت فیلمهای امنیتی روند صعودی داشته است».
این خبرگزاری حکومتی میافزاید:
«در سالهای اخیر آثار امنیتی، تاریخی و سیاسی مشاهدهشده که… در جشنواره موفق به دریافت سیمرغ شدهاند… آثاری چون: ”ماجرای نیمروز”، ”رد خون” و… نمونههای بارزی از این رویکرد هستند…» (ایرنا – ۲۹ بهمن ۹۸)
بهراستی چرا رژیم اصرار و تمایل هیستریکی برای ساخت چنین فیلمهایی دارد؟ مگر به گفته رژیم، مجاهدین در همان سال ۶۰ تمام نشدند؟ مگر رژیم بارها و بارها پرونده مجاهدین را مختومه اعلام نکرده است؟
ابتدا در همین رابطه حرفهای آخوند حسین موسوی تبریزی، دادستان وقت کل رژیم را یادآوری میکنیم که در مصاحبه مطبوعاتی آنهم در سال ۶۰ گفت:
ابتدا در همین رابطه حرفهای آخوند حسین موسوی تبریزی، دادستان وقت کل رژیم را یادآوری میکنیم که در مصاحبه مطبوعاتی آنهم در سال ۶۰ گفت:
«بعد از جریان ۳۰ خرداد این مسئله ثابتشده است که آنها [مجاهدین] نتوانستهاند حتی یک نفر را بهطرف خودشان جذب کنند و در شرایط کنونی قطعاً میتوان گفت که نود درصد از عوامل فعال و خرابکار آنها دستگیرشدهاند… بزرگترین ضربهای که بر اینان واردشده منزوی شدن آنان بین مردم است» (روزنامه جمهوری بهاصطلاح اسلامی ص ۱۱ – ۲۵ آبان ۱۳۶۰)
و حالا در سال ۹۸ چرا موضوع مجاهدین، به اولویت یک حاکمیت تبدیلشده است؟!
خبرگزاری رسمی رژیم اذعان کرده که اینگونه فیلمها و مستندهای آخوندها، اساساً علیه مجاهدین و مقاومت ایران است. این نه حرف ما بلکه اعتراف دستگاههایی است که در ساخت و تولید آنها شرکت دارند.
خبرگزاری رسمی رژیم اذعان کرده که اینگونه فیلمها و مستندهای آخوندها، اساساً علیه مجاهدین و مقاومت ایران است. این نه حرف ما بلکه اعتراف دستگاههایی است که در ساخت و تولید آنها شرکت دارند.
معرفی مهرهها و کارگزاران دستگاه فیلم و مستندسازی رژیم:
یکی از افرادی که تحت عنوان مشاور امنیتی بر تولیدات سفارشی وزارت اطلاعات، علیه مجاهدین نظارت میکند فردی به اسم مرتضی اصفهانی است.
مرتضی اصفهانی یا مرتضی قبه یکی از جلادان دستگاه اطلاعاتی آخوندها و از شکارچیان مجاهدین طی چهار دهه گذشته است.
مرتضی قبه (مرتضی اصفهانی) از بازجویی و شکنجه و سرباز جویی به نزدیکی با سعید امامی رسید و فرد مورد اعتماد او بود. وی برادر غلامرضا قبه، معاون کرباسچی شهردار اسبق تهران است.
او از همکاران سعید امامی و عوامل دستاندرکار قتلهای زنجیرهای است که در جریان برملا شدن رسوایی باند سعید امامی اسم وی به رسانههای حکومتی راه یافت. او پس از خوابیدن گردوخاک پیگیری پرونده قتلهای زنجیرهای دوباره به کارهای اطلاعاتی و جنایتکارانه در دستگاههای امنیتی رژیم برگشت.
مرتضی اصفهانی بهعنوان یکی از مشاورین مطرح تولیدات سینمایی رژیم در ژانرهای امنیتی، پلیسی و جاسوسی معرفیشده که موضوع آنها اساساً مجاهدین خلق است.
نام مرتضی اصفهانی یا همان مرتضی قبه، در فیلمها و مستندها و سریالها با عناوین و سمتهای مختلفی ازجمله مشاور، ناظر کیفی، پژوهشگر، مشاور بازنویسی، مشاور فیلمنامه و مشاور کارگردان و مشاور محتوایی و اجرایی؛ دیده میشود. این عناوین، پوششی برای نقش امنیتی از طرف نهادهای اطلاعاتی و امنیتی وزارت اطلاعات است.
مرتضی اصفهانی یا مرتضی قبه یکی از جلادان دستگاه اطلاعاتی آخوندها و از شکارچیان مجاهدین طی چهار دهه گذشته است.
مرتضی قبه (مرتضی اصفهانی) از بازجویی و شکنجه و سرباز جویی به نزدیکی با سعید امامی رسید و فرد مورد اعتماد او بود. وی برادر غلامرضا قبه، معاون کرباسچی شهردار اسبق تهران است.
او از همکاران سعید امامی و عوامل دستاندرکار قتلهای زنجیرهای است که در جریان برملا شدن رسوایی باند سعید امامی اسم وی به رسانههای حکومتی راه یافت. او پس از خوابیدن گردوخاک پیگیری پرونده قتلهای زنجیرهای دوباره به کارهای اطلاعاتی و جنایتکارانه در دستگاههای امنیتی رژیم برگشت.
مرتضی اصفهانی بهعنوان یکی از مشاورین مطرح تولیدات سینمایی رژیم در ژانرهای امنیتی، پلیسی و جاسوسی معرفیشده که موضوع آنها اساساً مجاهدین خلق است.
نام مرتضی اصفهانی یا همان مرتضی قبه، در فیلمها و مستندها و سریالها با عناوین و سمتهای مختلفی ازجمله مشاور، ناظر کیفی، پژوهشگر، مشاور بازنویسی، مشاور فیلمنامه و مشاور کارگردان و مشاور محتوایی و اجرایی؛ دیده میشود. این عناوین، پوششی برای نقش امنیتی از طرف نهادهای اطلاعاتی و امنیتی وزارت اطلاعات است.








روزنامه حکومتی تابناک برخی از این مناصب را به شرح زیر اعلام کرده است:

– بهعنوان پژوهشگر در مستند گمشده
– بهعنوان مشاور امنیتی در فیلمهای «ماجرای نیمروز» و ماجرای نیمروز ۲-رد خون به کارگردانی مهدویان
– بهعنوان مشاور امنیتی در فیلم بادیگارد به کارگردانی ابراهیم حاتمیکیا
– در فیلم روباه به کارگردانی بهروز افخمی، در فیلم سیانور به کارگردانی بهروز شعیبی، فیلم «امکان مینا» به کارگردانی کمال تبریزی دست داشته است.
– تعبیر وارونه یک رؤیا به کارگردانی فریدون جیرانی، شبی که ماه کامل شد به کارگردانی نرگس آبیار، فیلم «سلطان» به کارگردانی مسعود کیمیایی ازجمله مجموعه سریالها و فیلمهایی است که رد پای مرتضی اصفهانی در آنها دیده میشود… (سینما سینما به نقل از تابناک – ۱۴ تیر ۹۸)
بسیاری از این فیلمها توسط سازمان هنری رسانهای اوج از نهادهای وابسته به سپاه ساختهشده است. بودجه این سازمان از سوی سپاه پاسداران تأمین میگردد.

«… من یک رزمنده جمهوری اسلامی هستم. در اطلاعات عملیات ستاد جنگهای نامنظم شهید چمران از ایشان آموختم که نقش اطلاعات در جنگ تا چه میزان تأثیرگذار است». (سایت شبتاب – ۱ بهمن ۹۷)
بهروز افخمی مأمور دیگری که سفارشهای وزارت اطلاعات را کارگردانی میکند و زمانی نماینده مجلس رژیم از باند اصلاحطلبان بوده، درباره مرتضی قبه یا مرتضی اصفهانی میگوید:
«… محمد مرا به یکی از جوانان قدیمی اطلاعات به نام مرتضی اصفهانی معرفی کرد که از زمان مجلس ششم او را میشناختم و میدانستم آدم کارکشته و باتجربهای است… مرتضی شخصیت تأثیرگذاری است که هم در جنگ بوده و هم در جنگ سردی که در ۲۵ سال بعد از جنگ به ایران تحمیلشده حضور فعال داشته است». (خبرگزاری مهر – ۱۷ بهمن ۹۳)
یکی دیگر از رسانههای حکومتی درباره مرتضی اصفهانی مینویسد:
«مرتضی اصفهانی را نه ملاقات کردیم و نه صدایش را شنیدیم، بلکه بهواسطه یک دوست سؤالات ما را دریافت کرد و سپس بهصورت مکتوب پاسخها را برایمان ارسال کرد». (باشگاه خبرنگاران جوان – ۶ اسفند ۹۸)

«ایشان [مرتضی قبه یا مرتضی اصفهانی]… عضو وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی بودهاند»…
فرهاد توحیدی در گفتوگویی با وبسایت ایرانوایر میگوید:
«اصفهانی یکی از همین افراد جداشده از سازمان مجاهدین را یک روزبه محل فیلمبرداری آورد و آن چیزی که من لازم داشتم مثل آگاهی از خانههای تیمی را ایشان در اختیارم گذاشت. بعد از پروژه ”امکان مینا” هم من دیگر آقای اصفهانی راندیدم» (ایران وایز- فرهاد توحیدی – ۳ خرداد ۹۷)

«علاقه و سابقه من در تولید مستند است. پس از تولید حدود سه هزار دقیقه مستند وارد کار سینما و تلویزیون شدم ولی هنوز کار اصلیام مستندسازی است. فیلمساز موفق حتماً مشاور خبره داشته. با توجه به علاقهای که به فیلمسازی داشتم همیشه همهچیز را در ذهنم ذخیره میکردم و حالا تلاش میکنم تجارب ۵۰ سال مبارزه را در اختیار کسانی قرار دهم که میخواهند فیلم بسازند. ”ماجرای نیمروز” دو جایزه ارزشمند گرفت، اولی فیلم برتر از نگاه مردمی در جریان جشنواره فجر و دومی هم که گفتهاند نگویید!». (باشگاه خبرنگاران جوان – ۶ فروردین ۹۶)
یکی از آخرین محصولات دستگاه امنیتی و اطلاعاتی آخوندها در این به جشنواره موسوم به فیلم فجر «روز صفر» بود.
سعید ملکان، تهیهکننده و کارگردان این فیلم در نشست رسانهای نمایش آن در جشنواره فیلم فجر اذعان کرد که طرح فیلمنامه توسط فردی به نام «اصفهانی» و بر اساس واقعیت نوشتهشده است و هیچ بخشی از آن تخیل نیست. او گفت که اصفهانی در طول ساخت فیلم همراه عوامل سازنده بوده است.
پس از آشنایی با مرتضی قبه و کارنامه او، به یکی دیگر از دستاندرکاران فیلمسازی وزارت اطلاعات به نام کمال تبریزی میپردازیم.
سعید ملکان، تهیهکننده و کارگردان این فیلم در نشست رسانهای نمایش آن در جشنواره فیلم فجر اذعان کرد که طرح فیلمنامه توسط فردی به نام «اصفهانی» و بر اساس واقعیت نوشتهشده است و هیچ بخشی از آن تخیل نیست. او گفت که اصفهانی در طول ساخت فیلم همراه عوامل سازنده بوده است.
پس از آشنایی با مرتضی قبه و کارنامه او، به یکی دیگر از دستاندرکاران فیلمسازی وزارت اطلاعات به نام کمال تبریزی میپردازیم.
کمال تبریزی کیست؟
کمال تبریزی کارگردان فیلم سینمایی «امکان مینا» میباشد که ۱۶ بهمن ۹۴ در کاخ جشنواره به نمایش درآمد. او درباره بحث سفارشی بودن فیلمش گفت:
اگر فیلمی را با موضوعی در ارتباط با یک ارگان خاصی در کشور بسازیم معنی سفارشی بودن نمیدهد.
این در حالی است که به اذعان رسانههای حکومتی امکان مینا سفارش وزارت اطلاعات بود:
«سال قبل دو محصول با محوریت نقد [مجاهدین] تولید [شد]؛ یکی از آنها ”امکان مینا” ی کمال تبریزی بود که در تولید هم حمایت بنیاد سینمایی فارابی را داشت و هم حمایت وزارت اطلاعات را… تبریزی کارگردان سفارش پذیری است و ارجاع یک سفارش که هم فارابی از آن حمایت میکند و هم یک وزارتخانه متنفذ او را واداشته به حضور بهعنوان کارگردان…کارگردانی آن با حداقل ظرافت ممکن تا سفارش را بهموقع تحویل دهد…». (نسیم آنلاین – ۲۶ مرداد ۹۵)

البته تبریزی خودش اعتراف کرده:
«برای ساخت این فیلم به سراغ افرادی رفتیم که در خانههای تیمی زندگی کردند و به هر دلیلی از این خانهها بیرون آمده و یا فرار کردند؛ همچنین با یکی از بازنشستگان وزارت اطلاعات که با افراد خانه تیمی درگیر بوده، صحبت کردیم که بسیار در ساخت فیلم ما را راهنمایی کردند.
وقتی این فیلمنامه نوشته شد ما به افرادی که در سازمان اطلاعات هستند و یا قبلاً در این حوزه فعالیت میکردند، فیلمنامه را برای خوانش ارائه میدادیم».
مصاحبهگر به کمال تبریزی میگوید اگرچه وزیر اطلاعات تکذیب کرده ولی هنوز در افواه میگویند که بودجه این فیلم را وزارت اطلاعات داده است و کمال تبریزی اجباراً میگوید: «از کارشناسان وزارت اطلاعات استفاده کردیم» (انصاف نیوز-۱۵ بهمن ۹۴)
وقتی این فیلمنامه نوشته شد ما به افرادی که در سازمان اطلاعات هستند و یا قبلاً در این حوزه فعالیت میکردند، فیلمنامه را برای خوانش ارائه میدادیم».
مصاحبهگر به کمال تبریزی میگوید اگرچه وزیر اطلاعات تکذیب کرده ولی هنوز در افواه میگویند که بودجه این فیلم را وزارت اطلاعات داده است و کمال تبریزی اجباراً میگوید: «از کارشناسان وزارت اطلاعات استفاده کردیم» (انصاف نیوز-۱۵ بهمن ۹۴)
روزنامه جوان، خبری درباره اینکه ”سیانور” ساخته بهروز شعیبی به سفارش وزارت اطلاعات و ”امکان مینا” به کارگردانی کمال تبریزی با نظارت مستقیم این وزارتخانه ساختهشده، منتشر کرده است. کمال تبریزی دراینباره میگوید:
«… در فیلم من یکی از نقشها یک مأمور اطلاعاتی است که به این دلیل مجبور بودیم از دانش و اطلاعات کارشناسان این وزارتخانه نیز استفاده کنیم». (آی سینما- ۱۲ بهمن ۹۴)

شکستن ناگزیر استراتژی سکوت!
وزارت اطلاعات از اواسط دهه ۹۰ لزوم فعالیت پررنگ در ساخت و تولید فیلم و مستند علیه مجاهدین را برای مقابله با قیام احساس کرد و در این راه عناصر و مقامهای امنیتی که در این زمینه دارای تجربه و سابقه جنایت بودند را به کار گرفت.
البته محمود علوی، وزیر اطلاعات سال ۱۳۹۳ در مراسم سیامین سالگرد تأسیس وزارت اطلاعات از لزوم انعکاس اقدامات این وزارتخانه «در قالب فیلم، سریال و کارهای هنری» صحبت کرده بود و ولیفقیه ارتجاع تاکنون بارها شخصاً به صحنه آمده و حمایت مادی و معنوی از مستندسازان و فیلمسازان را اعلام کرده و یکی از راهکارهای مناسب علیه مجاهدین برای شیطان سازی از آنها را ساخت اینگونه فیلم و مستندها اعلام کرده است.
بخصوص بعد از قیام سال ۹۶ حضور و نقش نهادهای اطلاعاتی و امنیتی و مشخصاً وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه به قول خودشان کیفاً افزایش پیداکرده است.
در گزارش شورای عالی انقلاب فرهنگی رژیم در فروردین ۹۷ چنین آمده است:
البته محمود علوی، وزیر اطلاعات سال ۱۳۹۳ در مراسم سیامین سالگرد تأسیس وزارت اطلاعات از لزوم انعکاس اقدامات این وزارتخانه «در قالب فیلم، سریال و کارهای هنری» صحبت کرده بود و ولیفقیه ارتجاع تاکنون بارها شخصاً به صحنه آمده و حمایت مادی و معنوی از مستندسازان و فیلمسازان را اعلام کرده و یکی از راهکارهای مناسب علیه مجاهدین برای شیطان سازی از آنها را ساخت اینگونه فیلم و مستندها اعلام کرده است.
بخصوص بعد از قیام سال ۹۶ حضور و نقش نهادهای اطلاعاتی و امنیتی و مشخصاً وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه به قول خودشان کیفاً افزایش پیداکرده است.
در گزارش شورای عالی انقلاب فرهنگی رژیم در فروردین ۹۷ چنین آمده است:
«رویکرد نظام در خصوص منافقین یکی در عرصه فرهنگی است که بار اصلی بر دوش صداوسیما بوده که با تولید فیلم و سریال این فعالیتها اخیراً افزایش چشمگیری داشته است. یکی دیگر از وظایف صداوسیما در حوزه فرهنگی شفافسازی میباشد که خصوصاً این موضوع با اجرای برنامههای مستند و گفتگوی تلویزیونی در شبکههای داخلی و بیرونی همچون شبکه افق، سحر و… در داخل کشور و کشورهای محل استقرار منافقین نظیر شبهجزیره بالکان دنبال میشود».

در ادامه این خط، خامنهای در سخنرانی ۴ اسفند ۹۸ تلویحاً به مجاهدین که شکست در نمایش انتخاباتی ۲ اسفند را برای رژیم رقم زدند اشاره کرد. خامنهای در همین سخنرانی، بهضرورت تبلیغات علیه آنها، یعنی همین شیطان سازیهای رایج رژیم پرداخت و درعینحال تأکید کرد که بایستی از انواع و اقسام کارهایی که از دستشان برمیآید هم علیه آنها استفاده کرد که اشاره آشکاری به اقدامات تروریستی و اعدام هواداران مجاهدین بود:
«هزاران نفر را میگذارند برای پیگیری مسائل ایران و مسائل گوناگون ایران ما بایستی میلیونها نفر آمادهباشیم برای اینکه هم دفاع کنیم هم ضربه بزنیم ما هم باید متقابلاً به آنها حمله کنیم چه تبلیغاتی و چه انواع و اقسام کارهایی که از دست یک ملت انقلابی برمیآید». (تلویزیون شبکه خبر – ۴ اسفند ۹۸)
بهاینترتیب مشخص میشود بهرغم تمامی تبلیغات مسخره آخوندی، تهدید این آلترناتیو روزبهروز برای این رژیم برجستهتر میشود بخصوص در روزگاری که مجاهدین با کانونهای شورشی در بطن جامعه بهطور فعال حضور دارند.
دلیل ساخت فیلمهای سفارشی با بهکارگیری مهرههای اطلاعاتی و امنیتی تحت عنوان تهیهکننده و کارگردان و سناریست و… بهخوبی روشن است: مجاهدین خلق نیرویی هستند که نسل جوان آرزوها و امیدهایش را در آن میبیند؛ بنابراین طبیعی است که آخوندها همروی شیطان سازی از مجاهدین تمرکز کنند.
دلیل ساخت فیلمهای سفارشی با بهکارگیری مهرههای اطلاعاتی و امنیتی تحت عنوان تهیهکننده و کارگردان و سناریست و… بهخوبی روشن است: مجاهدین خلق نیرویی هستند که نسل جوان آرزوها و امیدهایش را در آن میبیند؛ بنابراین طبیعی است که آخوندها همروی شیطان سازی از مجاهدین تمرکز کنند.
پیش بسوی قیام سراسری ، ما بر اندازیم# کانونهای شورشی در شهرهای ایران #
اعتصاب واعتراض و تظاهرات# سرنگونی رژیم # اتحادوهمبستگی
مرگ_بر_دیکتاتور #IranRegimeChange
اعتصاب واعتراض و تظاهرات# سرنگونی رژیم # اتحادوهمبستگی
مرگ_بر_دیکتاتور #IranRegimeChange
مطالب ما را در توئیتر @Bahar iran دنبال کنید
بر اندازیم#
#ایران #کروناویروس
#coronavirus
#Iran
#COVID2019
#سال_سرنگونی
#قیام_تا_پیروزی
#مجاهدین_خلق
#درود_بر_کانونهای_شورشی