۱۳۹۹ اردیبهشت ۱۱, پنجشنبه

توسط پمپئو پیش‌نویس قطعنامه جدید برای تمدید بی‌پایان تحریم تسلیحاتی ایران «ارائه شد»


مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، در شورای امنیت سازمان ملل متحد
مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، در شورای امنیت سازمان ملل متحد

توسط پمپئو پیش‌نویس قطعنامه جدید برای تمدید بی‌پایان تحریم تسلیحاتی ایران «ارائه شد»

خبرگزاری آسوشیتدپرس از قول مقام‌های آمریکایی می‌نویسد که ایالات متحده پیش‌نویس قطعنامه جدیدی را با هدف تمدید بی‌پایان تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران در اختیار برخی از اعضای شورای امنیت سازمان ملل قرار داده است.
مقامات آمریکایی به آسوشیتدپرس گفته‌اند که واشینگتن قصد دارد این قطعنامه سازمان ملل را در ماه مه که استونی به عنوان عضو ناتو و از متحدان نزدیک آمریکا ریاست دوره‌ای شورای امنیت را به عهده می‌گیرد، به رأی بگذارد.
بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل که سال ۱۳۹۴ در پیوند با توافق هسته‌ای صادر شد، دادوستد تسلیحاتی با ایران به مدت پنج سال ممنوع است.
این تحریم‌ها در صورت تأیید صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران، ۲۷ مهر سال جاری (۱۸ اکتبر) و پس از تأیید صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران، برداشته خواهند شد.
مسئله تحریم تسلیحاتی بخشی از مفاد برجام نبود، اما ایران مدت‌هاست که به دنبال برچیده شدن آن است و تاریخ انقضای آن، به عنوان پاداشی برای متعهد ماندن ایران به بندهای برجام، در قطعنامه شورای امنیت درج شده است.
مقامات آمریکایی به آسوشیتدپرس گفتند از آنجا که ایران، بنا بر اعلام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، دیگر از چند بند مندرج در برجام پیروی نمی‌کند، دولت آمریکا معتقد است که این تحریم هم نباید برچیده شود.
ایران که می‌گوید نتوانسته از مزایای اقتصادی برجام بهره‌مند شود به صورت پله پله روی به عدول از تعهدات برجامی خود آورد و در ۱۵ دی پارسال اعلام کرد که تمام تعهدات عملیاتی خود در برجام را متوقف کرده است.
محمد جواد ظریف (راست)‌و سرگئی لاوروف، وزیران حارجه ایران و روسیه
بیشتر در این باره:

ایران و روسیه طرح احتمالی آمریکا درباره برجام را «مردود و غیر عملی» دانستند

روزنامه نیویورک تایمز روز هفتم اردیبهشت نوشت که مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، در حال تدوین ادله حقوقی است که بر اساس آن آمریکا به عنوان «یکی از طرف‌های برجام»، به‌ دنبال اعمال فشار به شورای امنیت برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی تهران یا حتی شدیدتر کردن آنها است.
با این حال خبرگزاری‌ها می‌نویسند که هر تلاشی از سوی آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران با وتوی روسیه و چین مواجه خواهد شد.
روسیه پیش از این اعلام کرده بود که از تمدید تحریم تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران پس از انقضای آن در اکتبر ۲۰۲۰ حمایت نخواهد کرد.
وزیر خارجه جمهوری اسلامی در واکنش به انتشار گزارش‌هایی درباره احتمال تلاش همتای آمریکایی‌اش برای تمدید تحریم‌ تسلیحاتی ایران از طریق ادله حقوقی، نوشته است که آمریکا باید به «رؤیاپردازی خاتمه» بدهد.
حسن روحانی، رئیس‌ جمهوری ایران، ۲۰ آبان ۹۸ با اشاره به قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل گفته بود که در صورت ادامه برجام، «سال آینده تحریم تسلیحاتی ایران برداشته می‌شود و ما می‌توانیم به راحتی هم سلاح بخریم و هم بفروشیم».
منبع:رادیو فردا

پیش بسوی قیام   سراسری ، ما بر اندازیم#  کانونهای شورشی در شهرهای ایران # #Iran
#سال_سرنگونی #ایران #کروناویروس  #قیام_تا_پیروزی #coronavirus
اعتصاب واعتراض #شورش #زندانیان ، تظاهرات#  سرنگونی #COVID2019  #  اتحادوهمبستگی  - مرگ_بر_دیکتاتور   #مجاهدین خلق ایران