۱۳۹۹ فروردین ۱۹, سه‌شنبه

لاپوشانی وپنهانکاری دولت عراق در باره آمار مبتلایان کرونا در عراق




لاپوشانی وپنهانکاری دولت عراق در باره آمار مبتلایان کرونا در عراق

رویترز به نقل از ۳ پزشک «که تست کرونا انجام می دهند» و یک مقام وزارت بهداشت و یکی از سیاستمداران ارشد عراق گزارش داد آمار مبتلایان قطعی به کرونا «بیشتر از چند هزار نفر» است. این آمار بسیار بالاتر از ارقام اعلام شده میباشد. طبق آمار رسمی شمار مبتلایان قطعی کمتر از ۸۰۰ نفر است.
این افراد که با رویترز گفتگو کرده اند نخواستند نامشان فاش شود. دولت عراق به کادر درمان بیمارستان ها دستور داده با رسانه ها گفتگو نکنند. رویترز موفق به تماس با وزارت بهداشت عراق برای اظهار نظر در این باره نشده است.
وزارت بهداشت عراق مرجع اصلی برای اعلام آمار مبتلایان و فوتی ها است.
این سه پزشک با کادر پزشکی که آزمایش کرونا در بغداد انجام می دهند همکاری می کنند. پزشکان می گویند آمار مبتلایان قطعی چیزی بین ۳ تا ۹ هزار نفر هستند. این آمار با استناد به گفتگو با همکاران سه پزشک ارائه شد که نتایج روزانه آزمایش های کرونا را دریافت می کنند.
از سوی دیگر، شورای امنیت ملی و گروه مدیریت بحران و برخی از نهادهای امنیتی و نظارتی و رسانه ای عراق در بیانیه ای ضوابط و تدابیر ویژه ای تنظیم کردند. تردد خبرنگاران در دوره منع رفت و آمد با توجه به این مقررات محدود شده است. دولت عراق مقررات منع آمد و شد برای جلوگیری از شیوع کرونا اعلام کرد. این مقررات انتقاد محافل رسانه ای و مطبوعاتی را به دنبال داشت. یک موسسه حقوقی محدودیت فعالیت رسانه ها را «تخلف قانونی آشکار» خواند.
مسئولان بخش های «گروه رسانه و ارتباطات» و «فرماندهی مشترک عملیات» و «فرماندهی عملیات بغداد» و «شبکه رسانه عراق» و «انجمن صنفی روزنامه نگاران عراق» و «اتحادیه رادیوها و تلویزیون های عراق» و «وزارت بهداشت» در نشست روز چهارشنبه (اول آوریل) در مورد محدودیت رفت و آمد خبرنگاران و رسانه ها تصمیم گیری کردند.
این بیانیه چند ماده ای درباره رفت و آمد خبرنگاران و روزنامه نگاران و گروه های رسانه ای در دوره منع آمد و شد است.
در این بیانیه به «محدودیت فعالیت و رفت و آمد کارمندان رسانه های مجاز از جمله رادیو و شبکه های ماهواره ای در دوره منع آمد و شد» اشاره شده است.
این بیانیه افزود «شبکه های رادیویی و تلویزیونی مجاز ملزم هستند پرسنل شاغل را به حداقل ممکن کاهش دهند به گونه ای که کیفیت فعالیت در مرحله کنونی افت نکند. شمار پرسنل فعال در هر رسانه حداکثر ۵۰ نفر باشد.  ماموریت ها و فعالیت های بیرون از محل کار تا حد امکان کاهش پیدا می کند. خبرنگاران برای حفظ سلامتی خودشان و جلوگیری از شیوع ویروس ملزم به استفاده از وسایل پیشگیری بهداشتی مثل ماسک هستند. فهرست رسانه های مجاز (شبکه های رادیویی و تلویزیونی) به فرماندهی مشترک عملیات و فرماندهی عملیات بغداد ارسال شود. رسانه های مجاز به آن دسته از شبکه های رادیو و تلویزیون گفته می شود که از گروه رسانه و ارتباطات مجوز فعالیت داشته باشند».
انجمن دفاع از آزادی مطبوعات ضمن انتقاد شدید از مقررات یاد شده از آن به عنوان «تخلف قانونی آشکار» یاد کرد.
این نهاد گفت «گروه رسانه و ارتباطات که از سوی گروه مدیریت بحران یکی از نهادهای تصمیم گیرنده معرفی شده آزادی فعالیت مطبوعات در عراق را نقض می کند و تابع گروه های سیاسی خاص است».
مقصود انجمن دفاع از مطبوعات اطلاعیه گروه یاد شده درباره تعطیلی مجموعه ای از شبکه های تلویزیونی است که تظاهرات اعتراضی در ماه اکتبر و پس از آن را پوشش دادند.
گروه رسانه و ارتباطات به عنوان یک نهاد مستقل معرفی شده است. این ارگان مجوز فعالیت و نظارت بر شبکه های تلویزیونی را با توجه به معیارهای پخش مورد نظر صادر می کند.
انجمن دفاع از مطبوعات افزود «مشارکت اتحادیه شبکه های رادیویی اسلامی در تصمیم گیری برای اعمال محدودیت بیانگر یک رویکرد سیاسی خاص و آشکار است. این رویکرد در راستای اعمال محدودیت برای فعالیت و رفت و آمد کادر رسانه های مستقل و غیر همسو با نهادهای تصمیم گیرنده اجرا می شود».
اتحادیه شبکه های تلویزیونی و رادیویی اسلامی زیر نظر ایران راه اندازی شد. کلیه شبکه های تلویزیونی و رادیویی مورد حمایت ایران در عراق و خارج عراق تحت نظارت این اتحادیه فعالیت می کنند.
حمید الحسینی -روحانی عراقی- رییس اتحادیه شبکه های رادیویی اسلامی در عراق است. حمید الحسینی نام این نهاد را «اتحادیه شبکه های تلویزیونی و رادیویی مقاومت» گذاشته است.
انجمن دفاع از مطبوعات ضمن ابراز نگرانی از تدابیر ویژه محدودیت فعالیت رسانه ای گفت «جلوگیری از رسیدن خبرنگاران و اصحاب رسانه به محل کار یا ممانعت از پوشش خبری رویدادها نقض آزادی رسانه ها است. قانون اساسی بر لزوم آزادی رسانه ها تاکید کرده است. این اقدام تخلف از اختیارات و وظایف اتحادیه شبکه های تلویزیونی و رادیویی و گروه رسانه و ارتباطات به شمار می رود».
انجمن صنفی روزنامه نگاران عراق گفت «تهیه فهرست تیم های رسانه ای و اعمال محدودیت رفت ‌و آمد شدنی نیست. رفت و آمد تیم های رسانه ای نقض مقررات آمد و شد به شمار می رود. از سوی دیگر مقررات یاد شده باعث تاخیر در کار تیم های رسانه ای در خارج از محل کار می شود».
انجمن صنفی روزنامه نگاران افزود «نکته مهم این است که افراد شاغل در شبکه های تلویزیونی و رادیویی و خبری که ماموریت رسانه ای دارند کارت خود را به همراه داشته باشند تا مشخص شود در کدام رسانه کار می کنند. ما این موضوع را به گروه های تصمیم گیرنده ابلاغ کردیم».

انجمن روزنامه نگاران و خبرنگاران که ماموریت پوشش خبری ندارند خواسته تا «برای حفظ سلامتی خود و خانواده در خانه بمانند و تدابیر ویژه پیشگیری از ابتلا به کرونا را رعایت کنند».

پیش بسوی قیام   سراسری ، ما بر اندازیم#  کانونهای شورشی در شهرهای ایران # #Iran
#سال_سرنگونی #ایران #کروناویروس  #قیام_تا_پیروزی #coronavirus
اعتصاب واعتراض #شورش #زندانیان ، تظاهرات#  سرنگونی #COVID2019  #  اتحادوهمبستگی  - مرگ_بر_دیکتاتور   #مجاهدین_خلق ایران   #IranRegimeChange
مطالب ما را در   توئیتر دنبال کنید @Bahar iran