۱۳۹۹ اردیبهشت ۳۰, سه‌شنبه

کنترل شبه نظامیان حشد یکی از مهمترین بندهای مذاکرات بغداد و واشنگتن برای باز ترسیم رابطه




کنترل شبه نظامیان حشد یکی از مهمترین بندهای مذاکرات بغداد و واشنگتن برای باز ترسیم رابطه

بغداد ـ به گفته برخی منابع مطلع در بغداد، مصطفی کاظمی نخست وزیر عراق تلاش میکند مراکز کنونی فرماندهی  نیروهای حشدالشعبی را متلاشی کرده و مجددا نقشها را در این نهاد توزیع نماید تا همچون سایر رسته‌های نظامی و امنیتی دیگر شایسته تبعیت از فرماندهی کل نیروهای مسلح بشود.
این منابع طی اظهاراتی به العرب خاطرنشان ساختند دیداری که  کاظمی روز شنبه از مقر هیئت حشدالشعبی انجام داد نزدیک بود چند ساعت قبل از موعد به شکست بیانجامد زیرا فالح الفیاض که اکنون منصب فرماندهی حشد را بر عهده دارد و عبدالعزیز المحمداوی «ابوفدک» فرمانده ستاد حشد مطمئن شدند که مشمول طرح تغییرات جدید هستند.
این منابع فاش کردند که روز شنبه فیاض نپذیرفت در استقبال از کاظمی حاضر شود. امری که تهدیدی برای شکست این دیدار بود. اما طرفهای مختلف برای انجام دیدار فوق وارد شدند.  
دیدار کاظمی چند روز بعد از صحبتهای ضد و نقیض در مورد قصد او مبنی بر انحلال هیئت حشد الشعبی یا سازماندهی مجدد آن یا تغییر فرماندهانش انجام شد. اما نخست وزیر عراق روز شنبه التزام خود به بقای این نیرو و استفاده از آنرا بیان کرد.
همچنین این دیدار در زمانی انجام شد که برخی منابع دیپلوماتیک در بغداد فاش کردند که پرونده حشد الشعبی و کنترل بر آن از مهمترین بندهای مذاکرات عراق و ایالات متحده میباشد که قرار است در ماه آینده انجام شود. مذاکراتی که در آن چشم اندازهای رابطه بین دو کشور بعد از یک مرحله کشاکش مجددا ترسیم خواهد شد.
کاظمی گفت: ما حمله نهایی برای ریشه کنی تشکیلات داعش که تلاش میکند به سازماندهی بقایای خود بپردازد را پیش رو داریم. وی تایکد کرد، جنگجویان حشدالشعبی در صدر کسانی هستند که این حمله را در کنار برادرانشان در ارتش و سایر نیروها انجام خواهند داد.
کاظمی نسبت به وجود برخی صداهای ناهنجار که تلاش میکند شکافی بین حشد و دولت ایجاد کند هشدار داد و گفت:‌ این تردید افکنی باید متوقف شود. وی بر حمایت خود از حشد در چارچوب قانونی و رسمی تاکید کرد و به فرماندهی حشد الشعبی وعده داد که برای مطلع شدن از نیازمندیهایشان و هماهنگی عملیات نظامی علیه تشکیلات تروریستی داعش دیدارهایی با آنها خواهد داشت. 
در اقدامی قابل توجه کاظمی پیش از ترک مقر هیئت حشدالشعبی، در اشاره به پذیرش کامل این نیروی جنجالی یونیفورم رسمی حشد را بر تن کرد.
برخی منابع میگویند که تحرکات کاظمی در این مسیر، تفسیر طرح او برای «به کنترل درآوردن سرد» مراکز تنش در کشور و در صدر آنها پرونده حشد الشعبی است. امری که بشکلی گسترده شایع شده که در طول دوره نخست وزیری عادل عبدالمهدی بسیاری از گروههای ضربت آن تحت امر فرامین ایران بودند.
برخی اعضای تیم کاظمی از قصد او برای متلاشی کردن فرماندهی کنونی حشدالشعبی بواسطه تبدیل فیاض به یک مشاور سمبلیک امنیتی که هیچ اختیار اجرایی نداشته باشد و همچنین کنارگذاشتن ابوفدک از صحنه  به سود شخصیتهای دیگر وفادار به مرجعیت عالی علی سیستانی صحبت میکنند.
این منابع روشن ساختند که فیاض قبول نکرد که در جریان دیدار روز شنبه کاظمی از مقر هیئت حشدالشعبی در استقبال از او حضور داشته باشد زیرا فهمیده بود که دوره حضورش در راس مدیریت این نیرو رو به پایان است. منابع توضیح دادند که برتن کردن یونیفورم حشد توسط کاظمی نشانه‌ای از آنست که نخست وزیر بر روی این نیرو دست گذاشته است...
...
برخی جنگجویان حشد الشعبی میگویند که رهبران شبه نظامیان وفادار به ایران از سال 2018 بخشی از حقوق افراد این نیرو را بصورتی ظالمانه کسر کرده و به حسابهای خاص منتقل نموده اند. این درحالیست که دولت بصورتی آشکار ناتوان از نظارت بر این پرونده یا دخالت در آن میباشد.
شایان یادآوریست که این پولها که به میلیونها دلار برآورد میشود با توجیهات ایران برای تامین مالی فعالیتهای نظامی خارج از قانون همچون موشکباران مستمر مقر سفارت آمریکا در بغداد و حملات مستمر به مراکز نظامی که نیروهای آمریکایی در آن مستقر هستند بکار گرفته شده است.
برخی منابع دیپلوماتیک فاش کردند که پرونده حشدالشعبی و کنترل بر آن از مهمترین بندهای مذاکرات عراق و ایالات متحده  که قرار است در ماه آینده برگزار شود خواهد بود و چشم اندازهای رابطه بین دو کشور بعد از مرحله کش مکشی که در حکومت عبدالمهدی به تنشی بی سابقه در تعاملهای بغداد و واشنگتن راه برد  مجددا ترسیم شود.
با رسیدن کاظمی به نخست وزیری برخی ناظران بر این باورند که همزمان با پس رفت آشکار نقش ایران بدلیل تحریمهای اقتصادی آمریکا که تاثیرات آنرا فاجعه کرونا و فروپاشی قیمت نفت نیز تعمیق نمود، ایالات متحده مجددا کنترل پرونده عراق را در دست گرفته است.
این منابع میگویند که کاظمی از رهبر شبه نظامیان بدر هادی العامری و رهبر جنبش عصائب اهل الحق قیس الخزعلی و رهبر جنبش نجبا اکرم الکعبی که همه آنها از شبه نظامیان نزدیک به سپاه پاسداران ایران هستند تعهد گرفته از هرگونه اقدامات منفی در داخل عراق از جمله حمله به منافع واشنگتن و نیروهای نظامی آن دست بردارند و در مقابل از هر گونه عملیات خصمانه آمریکا ممانعت به عمل آید...
یک ناظر عراقی طی اظهاراتی به العرب گفت:‌اگر کاظمی مصمم باشد که کنترل حشدالشعبی بعنوان بخشی از نیروهای مسلح عراقی را بدست بگیرد این امر نیازمند انجام تغییرات زیادی است که فرماندهان حشد و بخصوص رهبران شبه نظامیانی که بر استقلال گروههای خود مصر هستند و به دریافت پولهای کنترل نشده اکتفا میکنند را نیز در بر خواهد گرفت..
وی افزود اگر کاظمی در مهار حشد موفق شود و تا حدی بر بخشی از سلاح غیر قانونی کنترل پیدا کند، گامهای آتی در مسیر پاکسازی نهادهای دولت با سهولتی غیر قابل انتظار پیش خواهد رفت. پس حشد با شبه نظامیان خارج از کنترل آن گردنه‌ایست که تبدیل به آغازی در از سرگیری حیات مدنی شده است.  



#پیش بسوی قیام   سراسری  #ما بر اندازیم#  کانونهای شورشی   #Iran
#سال_سرنگونی #ایران #کروناویروس  #قیام_تا_پیروزی #coronavirus
 #شورش زندانیان #تيك_تاك_سرنگوني #COVID2019  #  اتحادوهمبستگی 
# مرگ_بر_دیکتاتور #مجاهدین_خلق ایران  #IranRegimeChange
ما را در توئیتر با حساب توئیتری 7 @Bahar iran دنبال کنید