۱۳۹۹ خرداد ۹, جمعه

نخست وزیر عراق نمیتواند تصمیم پارلمان در مورد حضور نظامی آمریکا را نادیده بگیرد



نخست وزیر عراق نمیتواند تصمیم پارلمان در مورد حضور نظامی آمریکا را نادیده بگیرد
بغداد ـ برخی منابع دیپلوماتیک بلندپایه فاش کردند که وضعیت گروههای مسلح عراقی مرتبط با ایران یکی از بندهای مهم در مذاکرات قریب الوقوع بین واشنگتن و بغداد میباشد.  
این منابع به خبرنگار «العرب» در بغداد خاطرنشان کردند که عملا وزارت خارجه‌های دو کشور تبادل ملاحظات در مورد تنظیم دستور کار این مذاکرات را شروع کرده‌اند. آنها خاطرنشان ساختند که تیم مذاکره کننده عراقی نمایندگی اجزای اصلی جامعه عراق شامل شیعیان و اهل سنت و کردها را در نظر خواهد گرفت.
در پی تصویب قطعنامه اخراج نیروهای آمریکایی از عراق در ژانویه گذشته، این کشور قصد دارد که در نیمه ماه آینده مذاکراتی را با ایالات متحده در بغداد بمنظور ترسیم شکل رابطه بین دو کشور انجام دهد.  
رهبر یکی از شبه نظامیان وفادار به ایران به دولت هشدار داد که خونها و یتیمان و زنان بیوه شهدا را در جریان مذاکرات تنظیم رابطه با ایالات متحده که ماه آینده شروع میشود، فراموش نکند.
ابو آلا الولایی رهبر شبه نظامیان کتائب سیدالشهدا که رابطه‌ای مستحکم با تهران دارد گفت: مذاکرات رسمی بین عراق و ایالات متحده به زودی آغاز خواهد شد. وی در حالیکه خواستار اخراج آمریکا از عراق بود مذاکره کننده عراقی را به یادآوری خونها و یتیمان و زنان بیوه شهدا فراخواند و تاکید کرد که در غیر اینصورت خائن خواهد بود.
الولایی رو به مذاکره کننده عراقی و دولت کاظمی گفت:‌ اگر معتقد میباشد که آمریکا حق دارد حتی یک سربازش در عراق باقی بماند خائن است.
وی افزود: ما موضوع را از نزدیک زیر نظر داریم و اگر این مذاکرات منجر به رفتن آنها و تحت پیگرد قرار گرفتنشان بشود فبها المراد و اگر چنین نشد و ما ساکت ماندیم پس خائن هستیم.
فشار بر ایالات متحده در دوره دولت سابق به رهبری عادل عبدالمهدی امکانپذیر بود ولی در دوره کاظمی بنظر نمیرسد که این امر مؤثر افتد
چه بسا این امر تفسیر خالی بودن نامه «الولایی» از عبارتهای تهدید آمیز و خط و نشان کشیدنهایی است که این شبه نظامیان عادت دارند هرگاه در مورد آمریکاییها سخن میگویند از آنها استفاده کنند. و اینبار به توصیف خائن برای هر کسی در برابر بقای آنها ساکت بماند اکتفا کرده اند. این اشاره‌ای به ناتوانی گروههای مسلح وفادار به ایران برای انجام هرگونه اقدام قریب الوقوع در داخل عراق حداقل در افق پیش روست.
جواد الطلیباوی یکی از مسئولین عصائب اهل الحق که مورد حمایت ایران میباشد موافقت با تعیین کاظمی بعنوان نخست وزیر را به سختی گزینه‌هایی تلخ که مشابه خوردن لاشه گندیده مرده میباشد تشبیه کرده بود.
اما کاظمی نمیتواند بصورت علنی از ایالات متحده بخواهد که قطعنامه پارلمان عراق حول حضور نظامی آمریکا را نادیده بگیرد حتی اگر این قطعنامه در ماهیت یک قطعنامه شیعی بوده و نگرانیهای اهل سنت و کردها را در نظر نگرفته باشد. زیرا چه بسا درخواست کاظمی بعنوان پوشی برای انجام حمله نیابتی ایران علی دولتش بکار گرفته شود.
همچنین دولت کاظمی با توجه به نوپا بودنش و شرایط مالی سختی که بدلیل فروپاشی بازارهای نفت آنرا محاصره کرده و محدودیتهای جدی که شرایط انتشار کرونا تحمیل نموده نمیتواند پیامدهای این نوع جنگها را تحمل کند.
ناظران میگویند که ایران وضعیت ضعف جدی که اکنون کاظمی در آن محاط میباشد را درک میکند اما نکته بد برای تهران اینست که خود هم در شرایط مشابهی قرار دارد که باید به آن تحریمهای آمریکا را هم اضافه کرد که بحران اقتصادیش را تعمیق میکند.
ناظران سیاسی در چشم انداز پیش رو انتظار پیش رفتن جدی عراق به سمت آمریکا و همپیمانانش را محتمل نمیدانند کما اینکه انتظار ندارند بی پروایی ایرانی منجر به درگیری با حضور نظامی آمریکا در عراق بشود.
ناظران بر این باورند که فرصتهای عراق در تقویت روابط اقتصادی و سیاسی و نظامی‌اش با ایالات متحده طی این مذاکرات بدلایل متعدد بسیار زیاد است. برجسته ترین دلیل، حضور کاظمی در راس دولت عراق و شرکت نمایندگان اهل سنت و کردهاست که میتوانند تعادلی در قبال هرگونه تندروی شیعی ایجاد کنند.
اما تقویت روابط بین بغداد و واشنگتن همراه با یک کارزار تبلیغاتی نخواهد بود تا از تحریک ایران و همپیمانانش حداقل در این مرحله جلوگیری شود.
فالح الفیاض مشاور امنیتی ملی که به ایران نزدیک میباشد و ریاست هیئت حشدالشعبی را بر عهده دارد اقرار کرد، بغداد خوشبین است که مذاکرات پیش رو به تحکیم روابط با واشنگتن راه ببرد. وی همچنین خاطرنشان نمود که ایالات متحده اخیرا با احترام بیشتری به قطعنامه پارلمان عراق حول اخراج نیروهای آمریکایی از عراق نگاه میکند.
نزدیکان فیاض و بسیاری از رهبران سیاسی شیعی نزدیک به ایران همچون رهبر سازمان بدر هادی العامری و رهبر ائتلاف دولت قانون نوری المالکی بر این ایده متکی هستند که حضور نظامی آمریکا در عراق شرطی برای تقویت روابط بین واشنگتن و بغداد نیست.
این رهبران بر این باورند که از دست رفتن رابطه با ایالات متحده یک گزافه گویی بزرگ است اما برانگیختگی خشم ایران در مقابل بقای نیروهای آمریکای در عراق یک گزافه گویی بزرگتر است.
خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام ایرانی بلند پایه که خواست نامش فاش نشود گفت: احیانا بایستی گامی به عقب برداری و مراقب باشی و بر اساس حقایق صحنه طراحی کنی.
وی افزود: ما میخواهیم آمریکاییها از منطقه بروند. اگر در عراق بهم ریختگی باشد ... آمریکاییها از آن بعنوان بهانه‌ای جهت تمدید بقایشان سوء استفاده خواهند کرد.
یک مسئول غربی خاطرنشان کرد که بنظر میرسد تهران تمایل دارد در حال حاضر جلوی تنش نظامی با ایالات متحده پایان را بگیرد. اما درگیریهای توسعه طلبانه‌اش در منطقه با توجه به حضور همپیمانانش در لبنان و سوریه و یمن نشانگر آرام کردن کامل تنش نیست.


العرب

#پیش بسوی قیام   سراسری  #ما بر اندازیم#  کانونهای شورشی   #Iran
#سال_سرنگونی #ایران #کروناویروس  #قیام_تا_پیروزی #coronavirus
 #شورش زندانیان #تيك_تاك_سرنگوني #COVID2019  #  اتحادوهمبستگی 
# مرگ_بر_دیکتاتور #مجاهدین_خلق ایران  #IranRegimeChange
ما را در توئیتر با حساب توئیتری 7 @Bahar iran دنبال کنید