۱۳۹۹ تیر ۲۱, شنبه

نیویورک تایمز: انفجار در نطنز، برنامه اتمی ایران را تا دو سال به تاخیر می اندازد



نیویورک تایمز: انفجار در نطنز، برنامه اتمی ایران را تا دو سال به تاخیر می اندازد


روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در گزارشی از حادثه انفجار در تاسیسات هسته ای نطنز نوشت که این رخداد برنامه هسته ای ایران را تا دو سال با تاخیر مواجه می کند.
این گزارش که روز جمعه ۲۰ تیر منتشر شده است، می گوید تصاویر جدید ماهواره ای از محل انفجار نشان می دهد که حجم تخریب به مراتب بیشتر از آن چه بوده است که هفته گذشته به نظر می رسید.
نیویورک تایمز سپس اظهارات دو مقام امنیتی را بازتاب داده است که به ارزیابی های جدید دولت های ایالات متحده و اسرائیل از این رخداد اشاره دارد و ادعا می کند که چیزی تا مدت دو سال طول می کشد تا ایران برنامه هسته ای خود را به نقطه ای برساند که پیش از این انفجار بود.





 نتیجه یک تحقیق تایید شده نیز نشان می دهد که بیش از یک سال زمان لازم است تا ایران ظرفیت پیشین خود برای تولید سانتریفیوژ را بازیابد.
ایران تایید کرده که روز دهم تیر ماه در تاسیسات غنی سازی اورانیوم در نطنز انفجاری رخ داده اما درباره دلیل آن هنوز توضیحی نداده است.
به گفته رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، «سناریوهای مختلف» درباره حادثه نطنز در حال بررسی است و «نتایج قطعی» این بررسی ها به زودی اعلام می شود. قبل از او نیز شورای عالی امنیت ملی ایران اعلام کرده بود که علت حادثه در تاسیسات هسته ای نطنز مشخص شده است، اما به دلیل «ملاحظات امنیتی» فعلا دراین باره اطلاع رسانی نمی شود.
با این حال گزارش هایی حاکی از احتمال «خرابکاری» یا «حمله» به تاسیسات هسته ای منتشر شده است. نیویورک تایمز نیز می نویسد که ظاهرا اسرائیل این حمله را مهندسی کرده است. این رسانه اما هشدار می دهد که چنین اقدامی می تواند تنش ها میان ایران و ایالات متحده را وارد مرحله خطرناکی بکند.
نیویورک تایمز می نویسد که برخی مقامات مطلع از ماوقع، پیچیدگی انفجار در تاسیسات نطنز را با حمله سایبری استاکس نت به تاسیسات هسته ای ایران در یک دهه قبل مقایسه می کنند که طراحی آن برای بیش از یک سال طول کشید.
فرضیه ابتدایی درباره انفجار در تاسیسات نطنز بر این بود که مواد منفجره در نزدیکی خط لوله گاز کار گذاشته بود، اما برخی کارشناسان نیز احتمال داده اند که انفجار در نتیجه یک حمله سایبری رخ داده است.
تنها یک هفته قبل از این رخداد نیز انفجار مهیبی در شرق تهران به وقوع پیوست که مقامات جمهوری اسلامی آن را ناشی از انفجار در مخازن گاز منطقه پارچین اعلام کردند. اما بررسی ها نشان می داد که این انفجار در منطقه خجیر رخ داده، جایی که ایران برنامه موشکی خود را پیش می برد.
نیویورک تایمز می نویسد اگر چه ایران توضیح اندکی درباره علت این انفجارها داده اما با توجه به این شرایط مقامات غربی انتظار دارند دست به برخی اقدامات تلافی جویانه بزند که این اقدامات شاید حملاتی به نیروهای آمریکایی و متحدان آن در عراق باشد یا شاید حملات سایبری چنان که قبلا نیز چنین حملاتی را علیه موسسات اقتصادی آمریکا ترتیب داده بود یا حمله ای که اسرائیل می گوید متوجه سیستم ذخیره آب این کشور بوده است.

🍒🌳💕 #پیش بسوی قیام  سراسری ایران#  اتحادوهمبستگی 🌳🌹🍒
#سال_سرنگونی  #کروناویروس #قیام_تا_پیروزی # مرگ_بر_دیکتاتور
 #شورش زندانیان #تيك_تاك_سرنگوني  #  شهرهای شورشی
#مجاهدین_خلق ایران #ایران #ما بر اندازیم #  کانونهای شورشی
#coronavirus #COVID2019 #IranRegimeChange
🍒🌳🌹 ما را در توئیتر با حساب توئیتری 7 @Bahar iran دنبال کنید🌳💕