۱۳۹۹ آبان ۱۵, پنجشنبه

🌹🌹🌹هویت‌های انکار شده مردم بلوچ - حقوق پایمال شده مردم بلوچ کجاست ؟🌹🌹🌹

 


🌹🌹🌹هویت‌های انکار شده مردم بلوچ - حقوق پایمال شده مردم بلوچ  کجاست ؟🌹🌹🌹

هویت‌های انکار شده مردم بلوچ؛ در خبر‌ها آمده بود که دولت پاکستان ۲۲ شهروند بلوچ را به دلیل نداشتن اوراق هویت رد مرز کرد. این ۲۲ شهروند سال‌های طولانی ساکن سمنان بودند. اما به جرم نداشتن  اوراق هویتی، حکومت ایران آنها را شهروند ایرانی به حساب نیاورده و از خانه رانده‌است.

به گزارش کمپین فعالین بلوچ به نقل از ایران وایر، ۲۲ شهروند بلوچ روز شنبه ۱۰آبان توسط ماموران امنیتی به نقطه صفر مرزی پاکستان منتقل و از ایران اخراج شدند. اما ماموران مرزی پاکستان از پذیرش آنان امتناع کردند و گفتند که آنها پاکستانی نیستند.

دولت پاکستان که همواره اتباع از ایران رانده ‌شده‌‌اش را در همین نقطه مرزی با روی خوش می‌پذیرفته است. این بار از پذیرش این ۲۲ شهروند بلوچ سرباز زده است. دولت پاکستان گفته که آن‌ها پاکستانی نیستند و بهتر است. به وطن‌شان برگردند که این خود اثبات این است که آنها متعلق به ایران هستند.

کودکان در اردوگاه فاقد امکانات حداقلی

زهره صیادی یک فعال اجتماعی که برای کودکان فاقد شناسنامه فعالیت می‌کند، گفته است: «این ۲۲ شهروند بلوچ بیش از ۲۰ روز است که در اردوگاه سفید سنگ زاهدان بدون امکانات مناسب بهداشتی در شرایط اپیدمی کرونا نگهداری می‌شوند، که برخی از آنها را کودکان تشکیل می‌دهند.»

گفته می‌شود این افراد که جمع زیادی را شامل می شوند، بارها تلاش کرده‌اند برای دریافت شناسنامه تشکیل پرونده دهند، اما همواره با چالش‌های متعددی مواجه بوده‌اند. حکومت ایران حاضر به دادن شناسنامه به این هموطنان بلوچ نیست.

بیشتر بخوانید

ممانعت قضائيه از امضای وکالتنامه علی یونسی و امیرحسین مرادی

۷۰درصد کارگران ساختمانی بیکار شدند!

دی ماه سال ۱۳۹۵ تعدادی از بلوچ‌های فاقد شناسنامه ساکن استان البرز با همراهی گروهی از نوازندگان محلی، با پوشیدن لباس‌های رنگارنگ بلوچی در اعتراض به نداشتن اوراق هویتی، در مقابل مجلس تجمع کردند. پس از این اتفاق بود که توجه برخی رسانه‌‌های جمعی به بلوچ‌های فاقد شناسنامه موروثی جلب شد. نمایندگان مجلس هم از مرحله انکار افراد بی‌هویت به طرح ماجرا رسیدند.

«ستایش» کوچک، یکی  از این آوارگان است. او تنها آرزویش در این دنیا این است که شناسنامه داشته باشد. سلیمان فقط ۱۵سال دارد. پایش شکسته است. درد دارد و به مسکن و دارو دسترسی ندارد. رضا تنها یک سال ونیم سن دارد. تب کرده است و در تب می سوزد. دو زن باردار هم جزو همین گروه ۲۲نفره هویت‌های انکار شده مردم بلوچ است.

کسی پاسخگوی هویت‌شان نیست

آن‌ها به سختی توانستند مسئولان اردوگاه «سفیدسنگ» زاهدان را که محل نگهداری مهاجران بدون اوراق هویتی است،راضی کنند که آنها را بپذیرند.

آن‌چه نگران‌کننده‌تر است نگهداری این ۲۲ تن، که غالب آن‌ها کودک‌اند، در اردوگاه سفیدسنگ و در شرایط اپیدمی ویروس کروناست. فعالان مدنی از شرایط نه چندان مطلوب این اردوگاه می‌گویند. این که کودکان ساکن در اردوگاه به تغذیه مناسب، آب گرم و چای و وسایل بهداشت فردی دسترسی کافی ندارند.

زهره صیادی می‌گوید آن‌ها بیست و چند روز سعی کرده‌‌اند با مکاتبه و مذاکره ماجرا را حل کنند، اما نتیجه‌بخش نبوده است.

این افراد چه آن‌هایی که در بلوچستان مانده‌اند و چه آن‌هایی که در جست‌وجوی کار و زندگی بهتر به استان‌های مرکزی رفته‌اند، چندین سال است درگیر پروسه بازیابی هویت‌شان‌اند. از مرز به اردوگاه، در اردوگاه در حال گردآوری استشهادیه محلی، از وزارت کشور به اداره مهاجرت، از ثبت احوال به بخش‌داری و شورای حل اختلاف و آزمایشگاه تشخیص دی‌ان‌ای.

جامعه‌یی بدون برگ هویت

این سرگردانی تنها برای نان و شغل نیست برای هویت از دست رفته و انکار شده است. یک فعال مدنی در مورد دلیل این سرگردانی می گوید: «در جامعه سیستان‌وبلوچستان افرادی به شکل موروثی فاقد شناسنامه هستند. شرایط زندگی این افراد مبتنی بر قواعد خاص طایفه است. همه امورات‌شان بر پایه اعتماد درون‌عشیره‌ای شکل می‌گرفته است. تا سال‌ها ضرورت گرفتن شناسنامه را حس نکرده‌اند. مثلا برای احراز مالکیت زمین بر پایه اعتماد عمل می‌کرده‌اند. هرگز مترصد آن نشده‌اند که برای ثبت این زمین یا ملک و به نام کردنش به اوراق هویت محتاج‌اند. در طول ۳۰ سال گذشته متوجه شده‌اند که باید دنبال اوراق هویتی باشند، اما تلاش‌شان تا کنون بیهوده بوده است. چون نسل‌های قبلی‌شان هم فاقد اوراق هویت‌اند. البته در این میان کسان دیگری هم هستند که از روزگار رژیم گذشته مایل به گذران دوره سربازی و خدمت به دولت نبوده‌اند. مثلا طایفه‌ای به نام «یاغی زهی» بوده‌اند که در مقابل رژیم پهلوی تمکین نمی‌کرده‌‌اند و به همین دلیل دنبال اوراق هویت نبوده‌اند و الآن این مشکل به شکل موروثی به نسل بعد از خودشان رسیده است.»


 #شورش زندانیان #تيك_تاك_سرنگوني  #  شهرهای شورشی❤️🌳🍒

🌳💧#مجاهدین_خلق ایران #ایران  #  کانونهای شورشی🌳🌹🌹🌹  

🌳💧#coronavirus #COVID2019 #IranRegimeChange🌳💧

🌳💧#انحلال_سپاه_پاسداران #ما بر اندازیم #شهادت_ميدهم #اعدام نکنید🌳💧

🍒🌳🌹 ما را در توئیتر با حساب توئیتری 7 @Bahar iran دنبال کنید❤️🌳💧