۱۴۰۱ تیر ۸, چهارشنبه

تحولات جنگ تجاوزگرانه روسیه علیه اکراین - موضعگیری پاپ درباره بمباران روسیه به مرکز خرید اوکراین


امانوئل مکرون: نباید به روسیه اجازه داد در اوکراین پیروز شود، رئیس‌جمهوری فرانسه می‌گوید نباید به روسیه اجازه داد که در اوکراین پیروز شود، قدرت‌های غربی تا هر زمانی که لازم باشد از اوکراین حمایت خواهند کرد و برای محدود کردن صادرات انرژی روسیه آماده‌اند.

امانوئل مکرون روز سه‌شنبه هفتم تیر در پایان اجلاس سران گروه هفت در یک نشست خبری گفت کاملا مشخص است که تنها هدف روسیه وادار کردن اوکراین به تسلیم است.

او افزود: «من واقعا امیدوارم که جنگ تا آخر سال جاری میلادی به پایان برسد و آرزوی ما این است که روسیه نباید و نمی‌تواند به پیروزی برسد».

همزمان گزارش شد که فعالیت ماموران آتش‌نشانی و واحدهای امداد برای یافتن مجروحان در یک مرکز خرید در شهر کرمنچوک در شرق اوکراین ادامه دارد. به گفته مقامات مسئول، بر اثر حمله موشکی روسیه به این مرکز خرید که روز دوشنبه روی داد ۱۸ نفر کشته و ۳۶ نفر مفقود شده‌اند.

مکرون گفت چنین حملاتی نشان می‌دهد که تحریم‌های بیشتر ضروری است و کشورهای گروه هفت کمک‌های نظامی به اوکراین برای دفاع از خود را افزایش خواهند داد. او بار دیگر تکرار کرد کسانی که مرتکب جنایات جنگی شده‌اند باید شناسایی و مجازات شوند.

رئیس‌جمهوری فرانسه افزود: «حمایت ما از اوکراین و تحریم‌های ما علیه روسیه تا هر زمانی که لازم باشد ادامه پیدا خواهد کرد و در صورت لزوم در روزها و هفته‌های آینده تشدید خواهد شد».

مکرون در گذشته به خاطر موضعگیری‌های خود در قبال روسیه مورد انتقاد قرار گرفته بود ولی روز سه‌شنبه به نظر می‌رسید که مواضع او با سایر رهبران گروه هفت انطباق دارد.

او گفت که ناتو در جریان اجلاس سران کشورهای عضو این پیمان که روزهای چهارشنبه و پنجشنبه در مادرید برگزار می‌شود «قدرت و اتحاد» خود را به نمایش خواهد گذاشت.

مکرون خاطر نشان کرد که به عنوان اهرمی دیگر برای اعمال فشار بر مسکو از تعیین سقف مشخص برای قیمت نفت و گاز صادراتی روسیه، از جمله طرح آمریکا برای اعمال محدودیت در صادرات نفت آن کشور حمایت می‌کند ولی اجرای چنین اقداماتی مستلزم بررسی‌های دقیق‌تر و ایجاد «ائتلافی» از خریداران است که بتواند حد نصاب‌های تعیین شده را به شکل موثری اجرا کند.

رئیس‌جمهوری فرانسه بر ضرورت ادامه گفت‌وگوها بین سازمان ملل، ترکیه، اوکراین و روسیه با هدف بازگشایی مسیرهای کشتیرانی از بندر اودسا برای کمک به صادرات غله اوکراین نيز تاکید کرد.

درخواست از چین برای اعمال فشار بر روسیه

در همین حال، رهبران کشورهای گروه هفت در بیانیه پایانی اجلاس خود از چین خواستند که با اعمال فشار بر روسیه برای پایان دادن به جنگ در اوکراین پایبندی خود به اصل حل صلح‌آمیز اختلافات را نشان دهد و همچنین ادعای توسعه‌طلبانه در مورد مالکیت قلمروهای دریایی در دریای چین را کنار بگذارد.

در بخشی از این بیانیه با استناد به قطعنامه‌های مجمع عمومی سازمان ملل و مصوبات دیوان بین‌المللی دادگستری خاطرنشان می‌شود: «چین باید به روسیه فشار بیاورد که نیروهای خود را بلادرنگ و نامشروط از اوکراین خارج کند».

رهبران کشورهای گروه هفت در این بیانیه ضمن ابراز نگرانی شدید از وضعیت در دریاهای شرقی و جنوبی چین مخالفت خود را با تغییر وضعیت کنونی با استفاده از زور و یا تهدید اعلام کردند.

این بیانیه می‌افزاید: «ما تاکید می کنیم که ادعاهای چین در مورد مالکیت آب‌های این منطقه توجیه و پایه و اساس قانونی ندارد».

رهبران کشورهای گروه هفت در مورد وضعیت وخیم حقوق بشر در چین از جمله بازداشت و کار اجباری مردمان تبت و اقلیت مسلمان اویغور ابراز نگرانی کرده و از پکن خواستند که به تعهدات خود در زمینه احترام به آزادی‌ها، حقوق شهروندی و خودگردانی ناحیه هنگ‌کنگ عمل کند.

آن‌ها با زبانی بی‌سابقه سیاست‌های دولت چین در مغایرت با بازار آزاد را مورد تاکید قرار داده و آن را عامل اختلال در اقتصاد جهانی دانستند.

منبع:رادیو فردا

***


ناتو روسیه را قابل توجه ترین و مستقیم ترین تهدید خود عنوان میکند

سایت خبرگزاری آسوشیتد پرس   

29  ژوئن 2022 ساعت 1650

مادرید (AP) - ناتو روز چهارشنبه روسیه را «مهم‌ترین و مستقیم‌ترین تهدید» برای صلح و امنیت اعضای خود اعلام کرد و متعهد شد که حمایت از اوکراین را تقویت کند. این امر در شرایطی صورت میگیرد که رهبر اوکراین این پیمان را به خاطر انجام ندادن تلاشهای بیشتر برای کمک به آن برای شکست دادن مسکو سرزنش کرد.

محکومیت پیمان ناتو کاملاً غیر منتظره نبود: رئیس آن پیشتر گفته بود که جنگ روسیه در اوکراین بزرگترین بحران امنیتی اروپا از زمان جنگ جهانی دوم را به وجود آورده است. اما برای سازمانی که زمانی مسکو را یک شریک استراتژیک می‌نامید، این یک مسأله تأمل برانگیزی بود.

ناتو نشست سالانه رهبران خود را در مادرید در جهانی که با تهاجم روسیه متحول شده است، برگزار کرد. این جنگ باعث شد تا این پیمان نیروها و تسلیحات را به اروپای شرقی در مقیاسی که از زمان جنگ سرد دیده نشده است، اعزام کند و باعث اقدامی شد که دبیرکل ینس استولتنبرگ آن را "بزرگترین بازسازی دفاعی جمعی ما از زمان پایان جنگ سرد" عنوان کرد. ...

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین گفت: «سوال این است که کشور بعدی کدام است؟ مولداوی؟ یا کشورهای بالتیک؟ یا لهستان؟ پاسخ این است: همه آنها. ما در برابر روسیه بازدارندگی ایجاد میکند تا جلوگیری کنیم که این کشور ما  را نابود کند و شما را نابود کند.» ...

زلنسکی همچنین ابراز تاسف کرد که به نظر نمی رسد سیاست درهای باز ناتو برای اعضای جدید در مورد کشورش اعمال شود. ...

زلنسکی اذعان کرده است که عضویت در ناتو چشم انداز دوری است. بر اساس معاهدات ناتو، حمله به هر کدام از کشورهای عضو باعث پاسخ نظامی کل این پیمان خواهد شد، بنابراین ناتو تلاش می‌کند تعادل ظریفی برقرار کند و به کشورهای عضو خودش اجازه می دهد به اوکراین تسلیحات بدهند بدون اینکه یک درگیری مستقیم با روسیه مجهز به سلاح هسته‌ای برانگیزند.

ناتو برای تضمین کردن حفاظت از اعضای خود به سرعت اقدام کرده است و به طور چشمگیری نیروی نظامی را در امتداد جناح شرقی خود افزایش داده است.

ناتو موافقت کرد تا سال آینده تعداد نیروهای واکنش سریع این پیمان را تقریباً هشت برابر کند، از 40 هزار به سیصد هزار سرباز. این نیروها در کشورهای خود مستقر خواهند شد، اما به کشورهای مشخصی در جناح شرقی ناتو اختصاص خواهند داشت، جایی که ائتلاف قصد دارد ذخایر تجهیزات و مهمات ایجاد کند. ...

جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، که کشورش بخش عمده ای از قدرت نظامی ناتو را تامین می کند، قول داد که این اجلاس پیامی غیرقابل انکار را ارسال خواهد کرد که ناتو قوی و متحد است.

بایدن گفت: «ما تلاشهایمان را افزایش میدهیم. ما اثبات می‌کنیم که اکنون بیش از هر زمان دیگری به ناتو نیاز است. او تقویت شدید حضور نظامی آمریکا در اروپا، از جمله یک پایگاه دائمی ایالات متحده در لهستان، دو ناوشکن نیروی دریایی دیگر مستقر در روتا، اسپانیا و دو اسکادران دیگر F35 در بریتانیا را اعلام کرد. ...

***

پاپ: بمباران مرکز خرید اوکراین تازه ترین حمله "وحشیانه" است

سایت خبرگزاری رویترز   

29  ژوئن 2022 ساعت 1256

واتیکان  - پاپ فرانسیس روز چهارشنبه بمباران در یک مرکز خرید شلوغ در شهر کرمنچوک را تازه ترین نمونه از مجموعه "حملات وحشیانه" علیه اوکراین خواند.

اوکراین اعلام کرد حداقل 18 نفر در روز دوشنبه در حمله موشکی روسیه کشته و حدود 60 نفر زخمی شدند.

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که یک هدف نظامی مشروع در شهر را هدف قرار داده است و از این مرکز خرید استفاده نمی شد. ...


🍒# براندازیم  #تيك_تاك_سرنگوني    #قیام_تنها_جوابه 

💞  # مجاهدین_خلق ایران #ایران  #  کانونهای شورشی

🌳# MaryamRajavi  # IranRegimeChange   

🌻 پیوند این بلاک  با  توئیتر BaharIran@