۱۴۰۳ فروردین ۲۶, یکشنبه

عملیات خامنه‌ای؛ حفظ آبرو یا مخمصه استراتژیک! - نتیجه چه خواهد شد؟ -عملیات بیانگر قدرت‌نمایی و اقتدار بود یا برای مصرف داخلی؟


                               عملیات  موشک وپهباد خامنه ای  بیانگر قدرت‌نمایی و اقتدار بود یا برای مصرف داخلی؟

عملیات خامنه‌ای با پرتاب انبوهی پهپاد و موشک انجام گرفت. این نشان‌دهنده این است که کم‌کم آثار استراتژیک جنگ افروزی در غزه نمایان می‌شود. علی‌رغم اینکه رژیم ایران قصد ورود مستقیم به جنگ را نداشت اما برغم تمایل خامنه ای همه بردارها را به سمت سر مار تغییر جهت داد.  آیا حکومت ایران داستان عین الاسد را تکرار کرد؟این عملیات آیا بیانگر قدرت‌نمایی و اقتدار بود یا برای مصرف داخلی؟ آیا صبر استراتژیک که عوامل حکومت شعار آن را می‌دادند بسر رسید؟ خامنه‌ای آیا برای برون رفت از مخمصه استراتژیک خودزنی کرد؟

واقعیت آن است که خامنه‌ای بعد از ضربات پیاپی که اخیرا خورده بود شاهد از دست دادن روحیه نیروهای سرکوبگر و مزدوران نیابتی‌اش بود. او در یک بن بست مرگبار قرار داشت. اگر پاسخ نمی‌داد؛ نیروهایی که اهرم اصلی قدرتش برای بقا و ماندگاری‌اش بودند را از دست می‌داد و اگر جواب می‌داد باید ریسک بالایی را می‌پذیرفت. به عبارتی با دست خودش جنگ را به سمت سر مار در ایران می‌کشاند.

البته خامنه‌ای می‌دانست که این کار بسیار خطرناکی است. او می دانست این امر می تواند به سرعت عامل جرقه و قیام بشود. لذا به اصطلاح طرحی را پیش برد که هم طرف مقابل را تحریک نکرده باشد و هم مشابه همان مدل عین الاسد انتقام سختی گرفته باشد!

جغرافیای پرواز پهپاد‌ها و موشک‌ها

سپاه پاسداران در بیانیه‌ای اعلام کرد که این «عملیات یک عملیات گسترده است». سپاه پاسداران برای کوبیدن میخ قدرت خود به عنوان نماینده نیروهای نظامی و بازوی جنگی خامنه‌ای این بیانیه را صادر کرد.

اما در رابطه با جغرافیای شلیک پهپادها و موشک‌ها، جدای از تبلیغات نمایشی، اکثرا از منطقه غرب ایران و یا عراق و سوریه پرتاب و شلیک شده است. بر اساس داده‌ها، مرکز اصلی شلیک استان کرمانشاه است. در این منطقه تعدادی از پایگاه‌های موشکی و پایگاه‌های پهپادی وجود دارد. البته بر اساس آنچه از کانال‌ها و سایت‌های نزدیک به سپاه پاسداران بر می آید یکی دیگر از نقاط شلیک پایگاه امیدیه واقع در شرق اهواز است.

چرا این عملیات بیشتر یک عملیات نمایشی به نظر می‌رسد؟

در عرف نظامی اصل بر غافلگیری است. اما در جریان این حمله، سپاه پاسداران در ابتدا اقدام به پرتاب پهپاد کردند و آنرا اعلام هم کردند. پهپاد به دلیل سرعت پایین و فاصله بین پرتاب تا هدف چند ساعت تا رسیدن به مقصد زمان می‌برد. این زمان به کشور مورد تعرض فرصت آماده سازی می‌دهد. یادمان نمی رود که در جریان عملیات علیه عین الاسد هم رژیم ایران هشت ساعت قبل از عملیات، از طریق مجاری دیپلوماتیک چه عراق و چه سوئیس که حافظ منافع آمریکا می‌باشد اطلاع داده بود. اینقدر فرصت بود که پایگاه‌های مورد نظر تخلیه بشوند. در عمل حمله موشکی که رژیم از آن به عنوان انتقام سخت یاد می‌کرد خنثی و بی‌اثر بود.


به گفته ناظران و کارشناسان عملیات رژیم علیه اسرائیل هم دارای همین خصوصیت بود. این امر به دلیل ترس و نگرانی بیشتر خامنه ای از ادامه تنش و گسترش جنگ بود. چرا که خامنه‌ای نمی‌خواهد قیمت جنگ مستقیم را بپردازد. یک واقعیت را نباید نادیده گرفت. واقعیت این است که اگر خامنه‌ای از نتایج این عملیات احساس خطر بیشتری می‌کرد، هرگز وارد این بازی نمی‌شد. چون حفظ بقای حکومت اصلی‌ترین موضوع خامنه‌ای است که تمام این تنش‌ها و جنگ افروزی‌ها در خدمت آن است.

نتیجه چه خواهد شد؟

خامنه‌ای مجبور بود که به این شکل کف دست نیروهای وارفته و حامیان اندک خود چیزی بگذارد و الا روحیه‌شان را بکلی از دست می‌دادند. از قرار معلوم این عملیات چندان موفقیتی نداشته است. به گفته کارشناسان نزدیک به ۹۹درصد موشک‌ها و پهپاد‌ها را خنثی کردند. این نتیجه البته قوت قلب به خامنه‌ای هم می‌دهد چون نداشتن تلفات از بار پاسخگویی و افزایش تنش کم می‌کند. آمریکا با توجه به انتخابات تمایل به گسترش تنش ندارد.

اما به هرحال تهاجم به اسرائیل یک نقطه عطف است که از پس غبار‌های جنگ غزه بالاخره سر مار نمایان شد. حالا سر مار در تهران هدف و اولویت اول است. اینکه در آینده چه خواهد شد باید اوضاع را زیر نظر داشت. باید منتظر بود که تصمیمات آینده چیست؟ در هر صورت ضرر کننده اصلی و استراتژیک این بازی، حکومت ولایت فقیه است.

در تمامی کش و قوس‌های اخبار این حمله اثبات شد که هیچکس جز مردم و مقاومت ایران نه قصد سرنگونی این رژیم را دارد و نه می‌تواند و نه می‌خواهد. بنابراین زمان وصول قيمت از خامنه‌اي فرا رسيده و اگر کسی صلح و امنیت را برای مردم ایران و منطقه می‌خواهد باید به سمت سر مار ولایت در تهران نشانه روی کند.


🌴براندازیم  #تيك_تاك_سرنگوني    #قیام_تنها_جوابه  

🍏# مجاهدین_خلق ایران #ایران  #  کانونهای شورشی

🌳# MaryamRajavi  # IranRegimeChange   

🌻 پیوند این بلاک  با  توئیتر BaharIran@ 7