۱۴۰۳ اسفند ۲۵, شنبه

سایت سازمان ملل : کنفرانس حقوق بشر سازمان ملل - کمیته حقیقت یاب مستقل بین المللی در مورد وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران



سایت سازمان ملل :  کنفرانس حقوق بشر سازمان ملل - کمیته حقیقت یاب مستقل بین المللی در مورد  وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران

سارا حسین: من سارا حسین هستم و رئیس هیئت بین المللی حقیقت یاب مستقل در مورد جمهوری اسلامی ایران هستم. همانطور که شنیدید، اعضای دیگر هیأت، پروفسور شاهین سردار علی و ویویانا کریستاچویچ به من ملحق شده اند. من آنچه را که در طول سال گذشته انجام داده‌ایم برای مستند کردن تحقیقات خودمان در مورد اعتراضی که در تاریخ 16 سپتامبر 2022 در ایران انجام دادیم، تشریح خواهم کرد. همکاران من سپس در مورد وضعیت فعلی و آنچه تغییر کرده است، و سپس در مورد حسابرسی و اقدامات بعدی صحبت خواهند کرد. امروز صبح دومین گزارش خودمان را به شورای حقوق بشر منتشر کردیم که هفته آینده در یک گفتگوی تعاملی به شورا ارائه خواهیم کرد. ما همچنین یافته های دقیق خود را در قالب مقاله مبسوط منتشر خواهیم کرد. در طول سال گذشته، تیم ما مطالب جدیدی را جمع آوری کرده و شواهدی را برای یافته های قبلی مان تقویت کرده است.

در مجموع، ما اکنون بیش از 38000 مدرک جمع آوری کرده ایم و با 285 قربانی و شاهد مصاحبه کرده ایم. ما همچنین به طور گسترده اطلاعات دولت ایران را بررسی کرده‌ایم، از جمله مواردی که در حوزه های عمومی است. و اکنون رویدادها را در 17 استان کشور بررسی کرده‌ایم. ما همه این شواهد را در راستای مأموریت مان حفظ کرده‌ایم و هر زمان و هر کجا که رسیدگی‌های قانونی معتبر اتفاق بیفتد، این شواهد را در اختیار آن‌ها قرار خواهیم داد. گزارش ما یک نقشه راه در مورد حقیقت، حسابرسی، عدالت و غرامت تعیین کرد. آنها شامل یافته های تثبیت شده ما از دو سال تحقیقات است. این موارد مجدداً تأکید می کنند که در سرکوب اعتراضات سراسری 2022، مقامات دولتی در ایران مرتکب نقض فاحش حقوق بشر شده اند که هیأت ما به این نتیجه رسید که برخی از آنها مصداق جنایت علیه بشریت است. این شامل شواهدی در رابطه با استفاده غیرقانونی از زور، شکنجه و بدرفتاری، دستگیری و بازداشت خودسرانه، خشونت جنسی و جنسیتی از جمله تجاوز جنسی، و نقض جدی دادرسی عادلانه است. در این سال اطلاعاتی از دولت ایران از کمیته ویژه تعیین شده برای ناآرامی های 2022 دریافت کردیم. برخی از این موارد مربوط به اقدامات حسابرسی است که آنها اعلام کردند در داخل کشور انجام شده است. آنها به 621 پرونده قضایی تشکیل شده علیه مأموران انتظامی اشاره کردند که از این تعداد 563 پرونده به احکام قضایی منتهی شده است. با این حال، این کمیته تفکیک دقیقی از تعداد محکومیت های جنایی یا تبرئه یا اقدامات اداری یا میزان غرامت پرداخت شده به قربانیان را به ما ارائه نکرده است. آنها همچنین جرایمی را که این شکایت ها به آن مربوط می شود، برای ما توضیح نداده اند. ما در پرتو مأموریت خودمان، به طور قابل توجهی شواهد خود را در مورد رفتار با کودکان، اقلیت های قومی و مذهبی، و افراد دگرباش جنسی LGBTQ در زمینه اعتراضات تقویت کرده ایم. در رابطه با کودکان، ما شواهدی مبنی بر استفاده غیرضروری و غیرقانونی از زور علیه کودکان اعم از دختر و پسر جمع‌آوری کردیم، و روایت‌های دلخراش بسیاری از شکنجه‌های شدید جسمی و روانی و طیف گسترده‌ای از نقض محاکمه‌های عادلانه و نقض‌های تشریفات صحیح دادرسی جدی علیه کودکان، از جمله برخی از آنها در سن هفت سالگی، شنیدیم. ما به این نتیجه رسیدیم که نیروهای امنیتی و همچنین برخی از اعضای قوه قضائیه تفاوت چندانی بین رفتار با کودکان و بزرگسالان قائل نبودند یا اصلاً تفاوتی قائل نبودند. ما همچنین تحقیقات خود را در مورد وضعیت اقلیت های قومی و مذهبی عمیق تر کردیم و دریافتیم که آنها به طور ویژه در چارچوب اعتراضات مورد هدف قرار گرفته اند و برخی از فاحش ترین نقضهای در شهرهایی که اوج اعتراضات در مناطق اقلیت نشین بود، انجام شده است. ما همچنین دریافتیم که افراد LGBTQ در میان تظاهرات ها به دلیل گرایش جنسی و یا هویت واقعی یا درک شده خود مورد هدف قرار گرفتند. امسال دو حوزه جدید بررسی شد. یکی از آنها مربوط به الگوی نگران کننده مرگ برخی از معترضان از جمله کودکان دختر بود که دولت آن را به عنوان موارد خودکشی رد کرد. بررسی این پرونده ها به ویژه دشوار بود، اما متوجه شدیم که همه آنها از الگوهای مشابهی با آزار و اذیت قضایی خانواده ها، از جمله اقدامات برای جلوگیری از عزاداری آن ها برای عزیزانشان، و انکار اتهامات و عدم انجام تحقیقات دقیق، پیروی می کنند.

یکی دیگر از زمینه های جدید برای ما مربوط به استفاده مکرر از اعدام های ساختگی است. ما متوجه شدیم که در برخی موارد به شکلی از شکنجه روانی با اسلحه روی بازداشت شدگان اعم از مرد، زن و کودک هدف گیری می کردند یا طناب هایی به گردن آنها می انداختند. ما بیشتر شواهد خود را در مورد الگوهای سرکوب فراملی، از جمله تهدید و ارعاب و تلاش برای ترور مدافعان حقوق بشر، از جمله روزنامه نگاران، قربانیان، و خانواده های آنها در خارج از کشور تقویت کردیم. ما به این نتیجه رسیدیم که سرکوب اعتراضات توسط ایران بسیار گسترده بوده و از مرزهای خود فراتر رفته است. اکنون میکروفن را به همکارم استاد سردار علی می دهم.

خانم شاهین سردار علی: من قصد دارم در مورد تحقیقات مان در مورد تداوم نقضها علیه قربانیان و بازماندگان و خانواده های آنها پس از اعتراضات صحبت کنم. من همچنین در مورد تغییرات عمده در سیاست ها و رویه هایی صحبت خواهم کرد که بر زنان و دختران و همچنین معترضان در این سال گذشته تأثیر گذاشته است. ما الگوی هشداردهنده‌ای از سرکوب سیستماتیک و به سکوت کشاندن قربانیان و خانواده‌هایشان، از جمله از طریق احضار، بازداشت و پیگرد قانونی، و جلوگیری از بزرگداشت مرگ عزیزانشان با خشونت‌هایی که در سالگرد اعتراض‌ها در سال 2023 و 2024 تشدید شده بود، پیدا کردیم.

اقدامات آزار و اذیت شامل کسانی می‌شود که در همبستگی عمل کرده‌اند، مانند مدافعان حقوق بشر، وکلا، معلمان، اتحادیه‌های کارگری و روزنامه‌نگاران و بسیاری را مجبور به ترک ایران کرده است. ده مرد تا کنون اعدام شده اند و 11 مرد و سه زن دیگر در معرض خطر قریب الوقوع اعدام هستند. افزایش نگران کننده ای در استفاده از مجازات اعدام وجود داشته است که نسبت به سال 2021 که سال قبل از اعتراضات است، سه برابر افزایش یافته است. اعدام ها در میان گزارش های موثق از نقض فاحش محاکمه عادلانه از جمله اعترافات آلوده به شکنجه انجام شد. یک روند جدید و نگران کننده، احکام اعدام علیه زنان از جمله به دلیل فعالیت آنهاست. این شامل پرونده های پخشان عزیزی و شریفه محمدی است که در معرض خطر قریب الوقوع اعدام قرار دارند و همچنین وریشه مرادی که درخواست تجدیدنظر وی در دیوان عالی ایران در انتظار بررسی است. فضای دیجیتال یکی دیگر از عرصه های حیاتی معترضان بود. به همین ترتیب، نظارت آنلاین ابزاری حیاتی برای سرکوب دولتی بود. برای مثال، حساب‌های اینستاگرام بسته شد و سیم‌کارت‌ها، به‌ویژه مدافعان حقوق بشر، از جمله مدافعان حقوق بشر زنان، مصادره شدند. این اقدامات مجموعاً نشان‌دهنده تلاش هماهنگ و مداوم دولت برای سرکوب مخالفان، تداوم فضای رعب و معافیت سیستماتیک از مجازات است که قربانیان را از حق حقیقت، عدالت، حسابرسی و غرامت محروم می‌کند. در خصوص تبعیض ساختاری علیه زنان و دختران، با وجود وعده های قبل از انتخابات ریاست جمهوری مبنی بر تسهیل اجرای دقیق دولت، دولت اجرای قوانین و سیاست های حجاب اجباری را تشدید کرده است. در حالی که قانون جدید در حال بررسی است، مفاد آن با افزایش بکارگیری پلیس و به اصطلاح سفیران مهربانی که توسط سپاه پاسداران برای اجرای حجاب اجباری در اماکن عمومی مستقر شده اند، اجرایی شده است. در سال گذشته، حداقل دو زن و یک مرد به دلیل نقض این قوانین یا حمایت از لغو آن شلاق خورده اند. ما همچنین شاهد افزایش وحشتناک نظارت از طریق برنامه‌ها، پهپادها و استفاده از فناوری تشخیص چهره بوده‌ایم که هزاران زن خودروهایشان توقیف شده‌ است و بسیاری دیگر مجبور به پرداخت هزینه‌های گزاف شده‌اند. از شما متشکرم و به همکارم، ویویانا کریستچویچ، می سپارم.

ویویانا کریستچویچ Viviana Krsticevic: ما بر مبنای گزارش اول مأموریت مان و مقاله مبسوط همراه آن، در این گزارش دوم مأموریت مان، راهنمایی‌های بیشتر در مورد غرامت و راه‌های حسابرسی برای اطمینان از اینکه قربانیان، بازماندگان و مردم ایران تضمین‌های کافی برای حقوق خود دارند و تدابیر عدم تکرار، از جمله اقدامات ساختاری، برای جلوگیری از نقض بیشتر اتخاذ می‌شود، ارائه کردیم. ما اقداماتی را انجام دادیم تا با بسیاری از قربانیان در مورد انتظاراتشان مشورت کنیم. ما همچنین با کارشناسان صحبت کردیم تا اصول حقوقی و تجربیات متنوعی را که از توصیه‌های ما حمایت می‌کند، غنی کنیم. علاوه بر این، به دنبال دستور و رویه استاندارد خودمان از سایر نهادهای تحقیقاتی، اطلاعاتی را در مورد شواهد مربوط به حقوق بشر و مسئولیت حقوق کیفری اشخاص و افراد جمع‌آوری و دسته بندی کردیم. ما در گزارش‌های خودمان، مجدداً تأکید کرده‌ایم که تبعیض ساختاری در قانون و عمل علیه زنان، علت اصلی و محرک نقض فاحش حقوق بشر و جنایات علیه بشریت است که در چارچوب واکنش دولت به اعتراضات مرتبط با جنبش «زن، زندگی، آزادی» رخ داده است. در نتیجه، ما برخی از اقدامات ساختاری مورد نیاز برای اطمینان از عدم تکرار نقضها را بیان کردیم. در نتیجه، ما بر لزوم انجام اصلاحات حقوقی عمیق برای تضمین مشارکت فراگیر و برابر زنان در زندگی عمومی، تضمین همه حقوق برای همه زنان و از جمله اقدامات قانونی که به نظر ما حیاتی بود شامل رد قانون حجاب اجباری و رفع محدودیت‌ها به‌منظور مشارکت کامل زنان در مناصب دولتی، از جمله در عرصه قضایی برابر با مردان، تاکید کردیم. ما مجدداً به دولت ایران تاکید کرده‌ایم که باید همه افرادی را که به دلیل استفاده از آزادی بیان و آزادی تجمع خود به‌طور خودسرانه بازداشت شده‌اند آزاد کند و اجرای مجازات اعدام علیه معترضان و مدافعان حقوق بشر را متوقف کند. هیأت حقیقت یاب FFM همچنین اقداماتی را به جامعه بین‌المللی توصیه کرد، از جمله حمایت از قربانیان از طریق درمان پزشکی و روانی، یادبود و ابتکارات بیان حقیقت، ایجاد بودجه برای قربانیان، از جمله با درآمدهای حاصل از دارایی‌های مسدود شده افراد و غیره.

در مورد حسابرسی، ما این وظیفه را ساده نگرفتیم. هیات حقیقت یاب FFM تمام تلاش خود را کرد تا مشخص کند که آیا غرامت های داخلی وجود دارد و برای قربانیان قابل دسترسی است یا خیر و به این نتیجه رسید که معافیت از مجازات مزمن همچنان ادامه دارد. قربانیان، تا حد زیادی، عدالت، حقیقت، یا غرامتی را که قبلاً توسط رئیس جلسه ذکر شد دریافت نکرده اند. علاوه بر این، ما موارد بسیاری را ثبت کرده‌ایم که در آن قربانیان و خانواده‌هایشان در داخل و خارج از کشور هنگام پیگیری حسابرسی یا عدالت مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند. علاوه بر این، ما شواهدی را جمع‌آوری و دسته بندی کردیم که به حقوق بشر و مسئولیت کیفری افراد و نهادهای دخیل در نقض فاحش حقوق بشر و جنایات علیه بشریت مرتبط با الگوها و حوادث مستند شده در گزارش ما اشاره می‌کند. در نهایت، با توجه به اهمیت یافته‌هایمان، توصیه کرده‌ایم که شورای حقوق بشر همچنان به وضعیت حقوق بشر در ایران، از جمله با ایجاد یک هیئت پیگیری برای ادامه کار ماموریت حقیقت یاب در ایران، توجه خود را حفظ کند....

تایم کد: تایم کد۴۳۰۰-

سوال خبرنگار رژیمی بنام مهدی از آژانس خبری خانه قانون (legal house news agency):

سوال آخرم است من درمورد حمایت گروه های خارجی از تظاهرات کنندگان در ایران نگرانی دارم آیا گزارش شما همچنین به حمایت دولت های خارجی و گروه های ا پوزیسیون مانند جدایی طلبان و مجاهدین خلق، منافقین و غیره از تظاهرات کنندگان پرداخته است؟ و آیا بطور عام متعقدیدکه چنین مداخلات و تحریکاتی وجود داشته است؟

سارا حسین : فکر می کنم بی‌معنی است اگر بگوییم ایران با انواع و اقسام آن مواجه نیست،تهدیدات روشن و جدی امنیتی در مرزها و سایر نقاط وجوددارد اما آنچه که ما موظف به انجام آن بودیم و آنچه انجام داده ایم، بررسی وضعیت نقض حقوق بشر در چارچوب تظاهراتی بود که شروع شد و آنچه یافته‌ایم، درهر زمینه امنیتی که ممکن است در ایران باشد، دریافته‌ایم که هیچ توجیهی برای تخلفاتی که پس از 16 سپتامبر 2022 علیه مردم ایران در ایران رخ داده است، وجود ندارد.

گزارشگر دوم‌شهین سارا لی: اگر بخواهم اضافه کنم همانطور که تا به حال همه شما می دانید ما اجازه ورود به ایران را نداشتیم و دولت ایران از 35 پیامی که به آنها ارسال کردیم، فقط به 5 مورد پاسخ داد و آنها هم ناقص بودند و رضایتبخش و حاوی جزییات نبود.

بنابراین در پاسخ به سؤال شما، یکی از مواردی که واقعاً به ما کمک می کرد تا به سؤال شما پاسخ دهیم، این بود که اگر به کشور دسترسی داشتیم و اگر دولت ایران شواهدی مبنی بر دخالت خارجی در تظاهرات ارائه می داد این به ما کمک زیادی می کرد، زیرا هر آنچه دولت ایران در قالب هر اقدامی که انجام داده بود میتوانست صادقانه در گزارش های ما منعکس شود.



🌴براندازیم  #تيك_تاك_سرنگوني    #قیام_تنها_جوابه  

🍏# مجاهدین_خلق ایران #ایران  #  کانونهای شورشی

🌳# MaryamRajavi  # IranRegimeChange   

🌻 پیوند این بلاک  با  توئیتر BaharIran@ 7