۱۳۹۴ اردیبهشت ۲, چهارشنبه

انجمن نجات ايران.سرلشکر عسیری: پایان توفان قاطعیت، برقراری آتش بس نیست

سرلشکر عسیری: پایان توفان قاطعیت، برقراری آتش بس نیست
سرلشکر احمد عسیری سخنگوی رسمی توفان قاطعیت اعلام داشت، پایان عملیات توفان قاطعیت به معنای برقراری آتش بس نیست. عملیات بازیابی امید در یمن از نیمه شب آغاز می شود.
وی طی نشست رسانه ای روزانه خود افزود:" فرماندهی نیروهای ائتلاف به اقدامات خود برای منع تحرک شبه نظامیان حوثی ادامه داده و اگر ضرورتی باشد، عملیات نظامی را از سر خواهد گرفت.
عسیری در ادامه گفت که از آغاز تا پایان عملیات توفان قاطعیت 2415 ماموریت هوایی انجام گرفته است.
وی تاکید کرد که منع دریانوردی برای جلوگیری از ارسال اسلحه به حوثی ها و حمایت از غیرنظامیان در عدن و ضربه زدن به تحرک شبه نظامیان حوثی ادامه می یابد.
سخنگوی رسمی ائتلاف اشاره کرد که توفان قاطعیت پس از اطمینان از تحقق اهدافش به درخواست عبدربه منصور هادی رئیس جمهوری یمن متوقف شده است.
عسیری در گفتگو با شبکه العربیه توضیحات بیشتری درباره عملیات "بازیابی امید" ارایه کرد و گفت ردگیری و دیدبانی هوایی و دریایی بخشی از این عملیات خواهد بود، بطوریکه بر اساس بخش نظامی این طرح، به تلاش حوثی ها برای ضربه زدن به غیرنظامیان پاسخ داده می شود، و این امر افزون بر بخش سیاسی آن است.
وی بیان داشت:" ما قدرت حوثی ها برای بکارگیری توانمندی هایشان را درهم کوبیدیم، لذا تا زمانی که این عملیات (بازیابی امید) دارای بخش نظامی است، ما درباره آتش بس سخن نمی گوییم."
سخنگوی نیروهای ائتلاف حمایت از مشروعیت در یمن در پایان خاطر نشان کرد که اقدامات برای خروج اتباع خارجی و فعالیت های انسانی ادامه دارد.

ائتلاف عرب برهبری عربستان به عملیات هوائی خود در یمن پایان می دهد، اما محاصرۀ دریائی این کشور را همچنان دنبال می کند
سخنگوی نیروهای ائتلاف عرب، ژنرال احمد العسیری سه شنبه اعلام کرد که عملیَات "طوفان قاطع" اینک به پایان رسیده و عملیات دیگری به نام "بازسازی امید" آغاز شده است. بگفتۀ او ائتلاف، عملیات هوائی خود را متوقف کرده زیرا هدف این عملیات تامین شده است. این هدف بگفتۀ وی دور کردن خطر از کشورهای همسایۀ یمن بوده است.

سخنگوی نیروهای ائتلاف عرب با این حال گفت نیروهای این ائتلاف همچنان از جابجا شدن شبه نظامیان حوثی در داخل یمن جلوگیری می کنند. محاصرۀ دریائی این کشور نیز، بگفتۀ او همچنان پا بر جا خواهد ماند.

در همین حال، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا نیز امشب اعلام کرد که ناو هواپیما بر این کشور "تئودر روزولت" در " پاسخ به وخیم شدن موقعیت امنیتی در یمن" به خلیج عدن و شمال اقیانوس هند اعزام شده است. این ناو توسط هشت ناوچۀ جنگی و سه ناو پشتیبانی همراهی می شود. این حضور دریائی در نزدیکی سواحل یمن، بگفتۀ سرهنگ استیون وارن، سخنگوی پنتاگون، به واشینگتن اجازه می دهد گزینه های گوناگون را حفظ کند. بگفتۀ وی نزدیک شدن کشتی های ایرانی به یمن که از نظر آمریکا مظنون به حمل سلاح و تجهیزات نظامی برای شورشیان حوثی هستند یکی از "انگیزه های" وزارت دفاع آمریکا برای تحکیم حضور نظامی خود در این منطقه است. وی حاضر نشد در بارۀ واکنش احتمالی ناوهای آمریکائی در صورت نزدیک شدن کشتی های ایرانی به سواحل یمن توضیحی بدهد. سرهنگ استیون وارن گفت : "ما نمی دانیم کاروان دریائی ایرانی چه خواهد کرد، اما آنرا زیر نظر داریم".
منابع آمریکائی پیش از آن بازرسی و در صورت لزوم ضبط محموله ویا کشتی های ایرانی را در حوزۀ اختیار کشورهای منطقه و از جمله عربستان و مصر دانسته بودند.

عملیات "طوفان قاطع" در روز۲۶ مارس بدرخواست رئیس جمهوری یمن، عبد ربه منصور هادی، که به عربستان پناه برده است، با شرکت کشور ۹ عرب آغاز شد. هدف از این عملیات جلوگیری از پیشروی نیروهای حوثی بسوی عدن بود. کشورهای ائتلاف عرب در شورش حوثی های یمن، رد پای ایران را می بینند. پایان دادن به این عملیات می تواند نشان بن بست درگیریها در این کشور باشد بویژه آنکه بگفتۀ سخنگوی ائتلاف عرب، هدف از عملیات جدید "بر قراری امنیت، مبارزه با تروریسم و جستجوی یک راه حل سیاسی برای یمن" توصیف شده است.