۱۳۹۴ اردیبهشت ۹, چهارشنبه

سخنرانی شخصیتهای سوئیسی در مراسم گرامیداشت بیست وپنجمین سالگرد شهادت دکتر کاظم رجوی

دكتر كاظم رجوي شهيد حقوق بشر 
در مراسم گرامیداشت بیست وپنجمین سالگرد شهادت دکتر کاظم رجوی علاوه بر اشرف‌نشانهای متحصن در ژنو، تعدادی از شخصیتها و یاران قدیمی شهید بزرگ حقوق‌بشر نیز حضور داشتند و طی سخنانی یاد و خاطره او را گرامی داشتند. سخنرانان همچنین بر لزوم محاکمه آمران و عاملان جنایت ترور شهید بزرگ حقوق‌بشر تأکید کردند.

برتیه پره‌گو
برتیه پره‌گو از دوستان قدیمی دکتر کاظم رجوی در سخنرانی خود، گفت:
من به‌عنوان دوست کاظم امروز به همه شما که در میدان ناسیون در ژنو گردهم آمده‌اید، درود می‌فرستم. همه ما با هم صدای خود را بالا می‌بریم تا با صدای بلند و قدرتمند نکوهش و تنفر خود را از آنچه برای پناهندگان اشرفی در کمپ لیبرتی رخ می‌دهد ابراز کنیم. همچنین می‌خواهم درود بفرستم به استقامت و قاطعیت زنان و مردانی که با ایمانی که موجب احترام می‌شود تحصن کرده‌اند. این تحصن که چهار سال، یعنی از بعد از حمله 2011 در کمپ اشرف ادامه یافته، اکنون وارد پنجمین سالگرد خود می‌شود. این یک نشانه از استقامت شما و دلبستگی شما به آرمانتان و امیدتان به آینده است. من برای این کار نیز به شما تبریک می‌گویم و تحسین خود را نسبت به شما ابراز می‌کنم».
برتیه پره‌گو در ادامه سخنانش، اضافه کرد: «ما امروز همچنین برای گرامیداشت قتل شرم‌آور کاظم رجوی در 25سال پیش، در نزدیکی این‌جا گردهم آمده‌ایم. با او و با شما من مردود بودن همیشگی این رژیم را دوباره ذکر می‌کنم. ولی اگر امروز من و ما یاد کاظم رجوی را زنده نگه می‌داریم، می‌خواهیم همچنین یاد صدها فعال سیاسی ایرانی را که در سالهای 1990 در سراسر جهان متحمل همان سرنوشتی شدند که کاظم شد زنده نگهداریم. صدها و هزاران کاظم دیگر که از آن زمان زندگی خود را به‌خاطر کشورشان فدا کرده‌اند و با قیمتی سنگین، (بهای) وابستگی‌شان را به آزادی و دموکراسی پرداخته‌اند. به شما می‌گویم، استوار باشید سرانجام بر دشمنان مردم ایران پیروز خواهید شد.

کریستین پره‌گو
سخنران بعدی این مراسم کریستین پره‌گو گفت: به‌یمن شما ایرانیان در ژنو که از چهار سال پیش در این‌جا بوده‌اید و اکنون پنجمین سال اعتصاب خود را آغاز می‌کنید، ما از سرنوشت مردم ایران آگاه شده‌ایم. به یمن حضور شما است که ما از دردهای لیبرتی و ساکنان آن و کشتارهایی که در آنجا صورت گرفته آگاه می‌شویم. به یمن حضور مستمر شما در ژنو است که ما آگاه شده‌ایم و شما نیز می‌خواهید آن‌را برای دیگران بازگو کنید، زیرا سکوت نباید دردهای متحمل‌شده در اشرف و دردهای فعلی در لیبرتی و دردها در ایران را پوشیده نگه دارد.
کریستین پره‌گو در ادامه سخنرانی خود، گفت: «کاظم رجوی دوستی است که جایش برای همه ما خالی است. دوستی که توانست جان خود را همراه با بسیاری دیگر بدهد تا امید آزادی و دموکراسی که در شما وجود دارد، زنده نگه داشته شود.
شما که در این‌جا هستید، شاهدان و قربانیان آخوندهای رژیم ایران هستید. به همین دلیل شما در ژنو هستید و با استقامت و پایداری افشاگری می‌کنید. شما همچنین امید مردم ایران هستید. مردمی که می‌خواهند همان‌طور که مریم رجوی برای آن تلاش می‌کند، در کشوری مبتنی بر برابری زن و مرد زندگی کنند. یک کشور دموکراتیک».
کریستین پره‌گو افزود: «این مرد که ایرانی دموکراتیک را در خود حمل می‌کرد، نهایتاً یک خواسته داشت که برای آن می‌جنگید و به‌خاطر آن جان خود را از دست داد؛ او می‌خواست دموکراسی در ایران برقرار باشد. 25سال است که ما این‌جا هستیم و من مطمئنم که کاظم دهها بار از این محل عبور کرده است تا به کاخ ملتها برود.
جایی که او با صدای بلند خواهان یک ایران دموکراتیک بود و در آنجا نقض حقوق‌بشر توسط رژیم آخوندها را افشا می‌کرد. 25سالی که تاوانش گرفته نشده است. 25سالی که طی آن عدالت برقرار نشد و دادگاهی برگزار نشد.
باید یک دادگاه برگزار شود تا کسانی که کاظم را کشتند محاکمه شوند. یک خیابان به نام کاظم رجوی در نزدیکی این‌جا کافی نیست. یک پلاک روی خانه‌یی که کاظم در آن زندگی می‌کرد، کافی نیست. ما می‌خواهیم این جنایتکاران مجازات شوند. ما باید به دادگاه استان وود نامه بنویسیم تا در زمان مذاکرات بین غرب و (رژیم) ایران بخواهیم که حکومت ایران در مورد قتل کاظم حساب پس بدهد».

کریستیان گروبه
کریستیان گروبه رئیس سابق شورای استان ژنو، نیز در سخنان خود در این مراسم گفت: «ما نمی‌توانیم آنچه را که در کوپه اتفاق افتاد فراموش کنیم. این امری است که نمی‌توان آن‌را قبول کرد.
امروز باید (این راه را) ادامه داد من در طرف شما هستم و باید علیه همه این اشخاص در (حکومت) ایران اقدام کرد.

پروفسور ژان زیگلر
سپس پروفسور ژان زیگلر، استاد حقوق از سوئیس نایب‌رئیس کمیته مشورتی شورای حقوق‌بشر ملل‌متحد ضمن سخنرانی خود به این مناسبت گفت: این لحظه‌یی دردناک است. زیرا کاظم در مبارزه برای آزادی و عدالت مردمش در میدان به خاک افتاد؛ و البته او هرگز نخواهد مرد، زیرا در قلب ما زنده است. در قلب قهرمانی‌های مقاومت ایران زنده است؛ قهرمانی‌یی که زندانیان لیبرتی هر روز گواهی از آنند. این چهره زیبای کاظم که من تا آخرین روز زندگی‌ام آن را به‌خاطر خواهم داشت، در قلب ما می‌ماند و به ما قدرت ادامه مبارزه را می‌دهد.


در پایان مراسم گرامیداشت بیست وپنجمین سالگرد شهادت دکتر کاظم رجوی در ژنو، شرکت کنندگان با گل‌گذاری و اجرای سرود قسم یاد این شهید بزرگ حقوق‌بشر را گرامی داشتند و بر ادامه راه او تا سرنگونی فاشیسم مذهبی حاکم بر ایران پای فشردند.