۱۳۹۴ فروردین ۱۶, یکشنبه

انجمن نجات ايران .استراتژي بزرگ ايران به يك قدرت منطقه‌اي تبديل شده است



استراتژي بزرگ ايران به يك قدرت منطقهاي تبديل شده است
 واشنگتن پست 3 آوريل 2015
نوشته مايكل مورل، سوم آوريل 2015 ، مايكل مورل، مدير و معاون مدير سازمان سيا از 13-2010  ميباشد.
يكي از جنبه هاي جالب امورات بين المللي اين است كه دولتها و ديگران، گاهي اوقات، نظرات و اهداف خود را دقيقا بازگو ميكنند. در اين امر احتياج به سازمان جاسوسي، گفت وشنود، ديپلمات وجود ندارد، فقط شما بايد به اين حرفها گوش كنيد. در اواسط سالهاي 1990، اين باور را بن لادن در اوت 1998 در شرق آفريقا، در اكتبر2000 در يمن و در سپتامبر 2001 در واشنگتن ونيويورك عملي كرد.
و مبارزات انتخاباتي شديد هند در اوائل 1998، حزب بهارايتاجاناي هند اعلام كرد كه درصورت پيروز شدن به استمرار سلاحهاي هسته اي خواهد پرداخت . در ابتداي روي كار آمدن اين حزب، تحليل گران اين تصميم را جدي نگرفتند  و ماه مه 1998، هند با انجام آزمايشهاي هسته اي زير زميني متعدد، اين نظريه را مردود كرد و بعد از آن بعنوان يك دولت مسلح به سلاح هسته اي به شمار ميرود . جهان به تازگي شاهد اين واقعيت بود، و اين امر فقط چند هفته قبل اعلام توافق هسته اي ايران و قدرتهاي جهاني صورت گرفت. در طي ماه گذشته يك مشاور ارشد حسن روحاني. رئيس جمهور ايران در كنفرانس در تهران تحت عنوان ايران، ملي گرايي، تاريخچه و فرهنگ صحبت كرد. در اين كنفرانس، او حرف ايران را از تمايل به هژموني در منطقه اعلام كرد به طور خلاصه، امپراطوري فارسي (در گذشته).
اين فرد، مشاور، علي يونسي كه رئيس سازمان اطلاعات ايران در زمان رئيس جمهور محمد خاتمي بود خطاب به حضار در كنفرانس گفت كه “ از ابتداي تاسيس ، نقش ايران ، نقش جهاني بوده است. ايران بصورت يك امپراطوري متولد شد و اين در اذهان رهبران، كامندان ومسئؤلين بوده است” بنا به گفته او، مرزهاي اين امپراطوري كه به قول او “ايران بزرگ” نام دارد به مرزهاي چين، و ازجمله شبه قاره هند، شمال وجنوب قفقاز و خليج فارس ميباشد. او ادامه ميدهدكه عراق پايتخت اين امپراطوري است ، او به بابليون قديم كه همان عراق جديد است اشاره كرد كه براي سالها پايتخت امپراطوري ايران در قديم بود. به گفته يونسي“ما درحال حفظ منافع تمام مردم منطقه از جمله مردم ايران هستيم” “مابايد بار ديگر پرچم گسترش وحدت اسلامي –ايراني و صلح را در منطقه بدست بگيريم، اين وظيفه ايران است، در گذشته هم اين كار صورت گرفته است . “
بنا به گفته يونسي، هدف از اقدامات ايران در «ايران بزرگ» حفظ منافع و مردم آنجاست و اين امري است كه عربستان سعودي نبايد از نقش ايران در اين رابطه بهراسد، چون آنها  قادر به انجام اين كار نيستند. او اضافه  ميكند هركالاييكه وارد ايران ميشود، با ايراني شدن، ارتقاء مي يابد، بخصوص خود اسلام ، اسلام در نوع ايراني خود، پاك ترين نوع اسلامي ايراني- شيعي ميباشد چون اين نوع اسلام، نشاني از اعراب ندارد. اين صحبتها، فقط نظر يك فرد نيست. اين نظريه در بين دولتمردان ايران بسيار طرفداردارد . اين ها جديد نيستند. اين امر سابقه طولاني و تاريخي دارد و در جامعه ايران و فرهنگ ايران ريشه دارد.
صحبتهايي يونسي نشان از استراتژي بزرگ ايران دارد. اين استراتژي، توجيه گر ساختار ايران در منطقه ميباشد . عمليات پنهاني در رابطه با كشورهاي ديگر در منطقه، اسرائيل و آمريكا، كشورهايي كه در مقابل مقاصد هژموني ايران ايستادهاند. ايران از تروريسم بعنوان ابزاري براي اداره كشور استفاده ميكند، ازجمله حزب الله است كه در حمله به سفارت آمريكا و پرسنل دريايي آمريكا در سال 1983 كه با كشته شدن 258 نفر انجاميد نقش داشت .اين حملات بعنوان آغاز جهاد برعليه آمريكا و آغاز استفاده از خود كشي و منفجر شدن ماشينها و كاميونهاست. بنابه سخنراني آيت الله خامنهاي رهبر ايران كه در اواخر2013 ايراد گرديد “بر مقامات صهيونيستي نميتوان نام انسان نهاد بعضي از آنها مثل حيوان هستند رژيم اسرائيل محتوم به شكست و نابودي است ”.
الان نيز از طريق پشتيبباني از گروهاي شيعه در منطقه سعي در تقويت دولتهاي شيعي و يا تلاش در سرنگون كردن دولتهاي سني در منطقه است . پشتيباني گسترده ايران از رژيم با بشار اسد باعث شده كه او بيش از 100،000 از مردم كشور خود را به قتل برساند .پشتيباني ايران از گروههاي شبه نظامي شيعه در طول جنگ عراق، باعث كشته شدن صدها آمريكايي شده است. يكي از زائده هاي دولت ايران،حوثي ها اخيرا باعث سرنگون كردن دولت منختب مردمي در يمن شدند. اين اهداف بزرگ البته با معيارهاي آمريكا در تضاد است و اين امر را ايران به خوبي ميداند. 
در كنفرانس ياد شده، يونسي اظهار كرد در پروسه ايجاد “ايران بزرگ” ايران برعليه اسلام اهل سنت افراط گرا، وهابيهاي عربستان، تركيه، سكولارها ،حكومتهاي غربي و صهيونيزيم در جنگ است . 
توافق حاصله با ايران كه روز پنجشنبه اعلام شد معامله خوبي براي آمريكاست. اگر ايران به آن عمل كند، پروسه توليد بمب توسط ايران را از چند ماه  به يكسال خواهد كشاند و راه تقلب را به روي ايران خواهد بست. درعين حال، با برداشته شدن تحريمها، فرصت براي گسترش هژموني را به ايران خواهد داد، آن چيزي كه توسط يونسي بيان گرديده است. براي آمريكا متحدان ما امري مهم  است كه در مقابل اين سياست ايران، سياست روشني داشته باشيم و اين  امر بخصوص الان، مهم تر ميباشد .