۱۳۹۴ تیر ۵, جمعه

افشاي تاكتيك‌ها و طراحي فريبكارانه خامنه اي در مذاكرات اتمي با جامعه جهاني

گزارشي از كميسيون تحقيقات دفاعي و استراتژيك شوراي ملي مقاومت ايران

تاكتيكها و اصول حاكم بر رويكرد رژيم در مذاكرات اتمي و اهداف آن براي خريد زمان و حفظ برنامه بمب‌سازي

طي يك كنفرانس مطبوعاتي در دفتر شوراي ملي مقاومت ايران در واشينگتن، مقاومت ايران با انتشار يك گزارش تحقيقي و كارشناسانه، طرحهاي فريبكارانة حكومت آخوندي در مذاكرات اتمي با جامعه جهاني را كه هدفش حفظ برنامه بمب‌سازي در عين رسيدن به توافقاتي براي خلاصي از تحريمهاست افشاكرد.

عليرضا جعفرزاده در اين كنفرانس مطبوعاتي گفت:

اين گزارش كه توسط كميسيون تحقيقات دفاعي و استراتژيك شوراي ملي مقاومت ايران تهيه شده، اولين بررسي در نوع خود به‌شمار مي‌رود و با اتكا به منابع علني و هم‌چنين منابع و بررسي‌هاي دروني و محرمانة رژيم به بررسي اصول حاكم بر مذاكرات از جانب رژيم آخوندي و هم‌چنين تاكتيكهايي مي‌پردازد كه رژيم براي دستيابي به اهداف خود در مذاكرات دنبال كرده است.

دو گزارش محرمانة دفاتر مطالعات سياسي بررسي‌هاي حقوقي مجلس رژيم كه در اين ارزيابي مورد استفاده قرار گرفته‌اند براي توجيه نمايندگان مجلس ارتجاع تدوين شده و توسط منابع مقاومت ايران از داخل رژيم به‌دست آمده است. اين گزارش‌ها دربرگيرندة وجوهي از ارزيابي‌هاي دروني و محرمانة رژيم از مذاكرات هسته‌يي است.

گزارش مقاومت ايران با تأكيد بر اين‌كه رژيم تحت فشار تحريم‌ها و از موضع ضعف و استيصال به مذاكرات تن داده و گفتگوها تماماً تحت نظارت شخص ولي فقيه ارتجاع دنبال شده تأكيد مي‌كند، خط مشي خامنه‌اي كه مورد توافق همة سران رژيم هم هست اين بوده كه گفتگوها بايد روي وجوه لو رفته و غير قابل انكار برنامة اتمي متمركز باشد؛ اما هم‌زمان بايد تماميت دستگاه و به‌طور خاص ساختار بمب‌سازي هسته‌يي دست‌نخورده باقي بماند و اساساً در كادر مذاكرات قرار نگيرد. اين كليدي‌ترين عامل در رويكرد رژيم در مذاكرات بوده است.

پخش بخشی از صحبت های خامنه ای:

ما ميخواهيم اين تحريم برداشته بشه, خيلي خوب, اين يك بده بستانه, حرفي نداريم در اين زمينه يه چيزي بديم يه چيزي بستانيم, تحريمها برداشته بشود اما صنعت هسته اي متوقف نبايد بشود لطمه نبايد بخورد, اين حرف اول, از اول اين حرف رو زديم و دنبال كرديم تا امروز.

عليرضا جعفر زاده در تشريح طرحهاي فريبكارانه رژيم از آغازمذاكرات تاكنون گفت: رژيم ضمن اصرار بر «اعتمادسازي» و دادن تضمين‌هاي بي‌ارزش شفاهي، مستمراً از پاسخ به سئوالات جدي و مشخص به‌خصوص دربارة ابعاد نظامي احتمالي برنامة اتمي‌اش طفره رفته و در اين رابطه كارشكني كرده است.

گزارش مقاومت ايران دو برهة مذاكرات متمركز كشورهاي غربي با رژيم را بين سال‌هاي 2003 تا 2004 و 2013 تا 2015 را مورد بررسي قرار داده و 7 اصل  حاكم بر رويكرد مذاكرات از جانب رژيم و 8 تاكتيك رژيم براي تحقق اهدافش را فاش كرده است كه اصول  آن عبارتند از:

-      تصميم‌گيرها در ارتباط با مذاكرات، همواره در بالاترين سطح صورت گرفته و تيم مذاكره‌كننده عملاً پيش‌برندة خطوط خامنه‌اي بوده‌اند.

-      رژيم همواره تلاش كرده وجوه نظامي برنامة اتمي را از مذاكرات به‌دور نگه دارد و يا عامدانه آنها را مينيميزه و مبهم كند.

-      مذاكرات و حتي توافقات همواره بر سر موارد افشا شدة برنامة هسته‌يي رژيم بوده است.

-      اصل پرده پوشي و عدم ارائة پاسخ‌هاي ضروري، حركت در ابهام، عدم پاسخگويي به سئوالات آژانس، ارائه حداقل جواب آن‌هم در صورت ضرورت مطلق.

-      تلاش براي اينكه كليت دستگاه اتمي رژيم دست‌نخورده باقي بماند و در هيچ برهه‌يي تحقيقات و پيشرفت متوقف نشده است.

-      حل وفصل مسائل جدي از طريق دادن قول‌هاي شفاهي و در عين حال به عقب انداختن و بي جواب گذاشتن تحقيقات آژانس

-      استفاده از مذاكرات و ابراز تمايل به گفتگو، به‌عنوان ابزاري براي ممانعت از اتخاذ يك سياست قاطع از سوي جامعة جهاني و يك پوش مناسب براي ادامة پروژة اتمي

-      گزارش مقاومت ايران سپس اضافه مي كند كه رژيم براي دستيابي به اهداف فوق‌الذكر، دست‌كم 8 تاكتيك مختلف را به‌كار گرفته كه عبارتند از:

-      خريدن زمان و كش‌دادن مذاكرات.

-      دور كردن توجهات و تمركز از وجوه احتمالي نظامي برنامة اتمي، به‌حاشيه‌راندن اين موضوعات و به‌تعويق‌انداختن پاسخ به اين موارد.

-      عدم ارائه يا به تأخير انداختن دسترسي آژانس به نقاط حساس و ضروري.

-      عدم ارائة اطلاعات و عدم شفافيت در مورد پروژه‌ها، شبكه‌هاي قاچاق، اقدامات غير قانوني تا نقطه‌يي كه چاره‌يي نباشد و دست رژيم توسط ساير منابع رو شود... اين يكي از اصلي‌ترين شگردهاي رژيم در مذاكرات بوده كه به‌جز در مواقعي كه مطلقاً چاره‌يي نداشته و يا اطلاعات متقن از ساير منابع به دست آژانس و طرف‌هاي مذاكره‌كننده رسيده، به ارائة حداقل اطلاعات اكتفا كند تا مذاكرات ادامه يابد.

-      احاله‌دادن پاسخ به مسائل به گزارشات مطول و بررسي گزارشات توسط طرف‌حساب‌ها.

-      القاء اميدواري نسبت به پيشرفت مذاكرات تا زمينه براي چانه‌زني و گرفتن امتياز از جانب رژيم بيشتر بشود.

-      خارج‌كردن موضوع تحقيقات و توسعه از حيطة مذاكرات.

-      و تلاش براي كسب توافق و زد و بندهاي دوجانبه و حاشيه‌يي و سوار شدن بر آنها به‌جاي حل و فصل موضوع در مذاكرات جمعي و طرح موارد توافق‌شده به‌صورت حاشيه‌يي به‌عنوان توافق جمعي. يكي از تاكتيك‌هاي رژيم اين بوده كه وقتي در مذاكرات جمعي احتمال موفقيت نمي‌داده، به مذاكرة جداگانه با رئيس آژانس يا نمايندگان كشورها مي‌پرداخته تا بتواند در ملاقات‌هاي جداگانه و خصوصي امتياز بگيرد و رضايت آنها را جلب كند؛ اما بعد همين‌را به‌عنوان توافق جمعي اعلام كند.


گزارش كارشناسانة مقاومت ايران سپس فاكت‌ها و نمونه‌هاي اثباتي همين اهداف و تاكتيك‌هاي فريبكارانة رژيم در مذاكرات را در چندين صفحه ذكر كرده است