۱۳۹۴ مهر ۱۴, سه‌شنبه

همبستگی ملی ایران، 6 اکتبر 2015:« غرق در غار نقاشان »

                                                    


بر دیواره های غارهای قدیمی نه همیشه تصویرهای زیبا و ساده ای را که انسان های اولیه بر آنها نقش کرده اند میتوان تماشا کرد بلکه گاهی آنجا حتی آثار نقاشان مدرن معاصر را هم میتوان به تماشا ایستاد. این غارها الزاما نه همیشه در قسمتهای متروک و دورافتاده ی بعضی کشورها یا در اعماق ت‍په ماهورهای پرت شهرها بلکه شاید در شهر کوچکی هم باشد که قبله گاه نقاشان، هنردوستان و گردشگران دنیاست و با جاذبه ی جاودانگی بی جایگزین هنر برای بشر.

برای همین هم حالا «وان گوگ» با «گل آفتابگردان» ش نه اما در آستان کلیسای کوچک شهرک اورسوراواز که آن را خود به تصویر کشیده بلکه بر پله های غار قدیمی و کوچک این شهر دل انگیز به استقبال صورتگر معاصر آمده است تا جادوی رنگها و طرحها و پیچ و تاب چشم نواز چهره های شرقی اسطوره ای یا مینیاتوری را که بهرام عالیوندی نقاش بزرگ ایران با تسلط و مهارت تکنیکی و قدرت خلاقیت هنری بر بومها و پرده ها نقش کرده، آویخته بر دیوارهای سرداب قدیمی و تاریخی شهرک محبوب خود به معرض تماشای همسایگان، هنرمندان و ساکنان سایر شهرهای دور و نزدیک بگذارد و انبوه همشهریان عاشق هنر را با نقاشی آشنا کند که چشم نوازترین رنگها و تصویرها را در تمامیت بی رنگی فردی خلق نمود و هرکه او را با یکی یا هر دو این ویژگی برجسته اش شناخت، شیفته و ستایشگر هنر بی همتا و ارزش والای انسانی اش  گردید؛ و چنین است که کسی ضمن دیدار از نمایشگاه میگوید: «چندین سال دیگر نام این نقاش نیز مثل وان گوگ جهانی خواهد شد» یا دیگری: «عالیوندی را نباید صورتگر ایرانی نامید. نقاشی با این سطح والای هنری، نه متعلق به کشور و ملتی خاص بلکه هنرمندی در ابعاد جهانیست» و مسئول نمایشگاه پس از گشت و گذار مکرر در نمایشگاه و عکسبرداری از تابلوها، تحت تأثیر دیداراز آثار، با احساس و محبت بسیار بارها دست بر سمت قلب نهاده و با بهت و شوق میگوید: «ما در این سرداب، نمایشگاه های موفق بسیار داشته ایم اما چنین هنرمندی برجسته را بندرت تجربه کرده بودیم» و بانوی روشنفکر پاریسی که برای گردش به اورسوراواز آمده است، با اشاره به پیچ و تاب فلسها در تابلوها و تنوع رنگهای آنها با هیجان و تعجب اظهار میدارد: «این فلسها مثل ‍پرهای طاووس است وقتی آنها را از هم باز میکند». و بانوی مسن دیگری: «فلسها مثل ستاره های چشمک هستند» و تماشاگر دیگر: «رنگ آمیزی زیبای فلسها، درخشش شیشه رنگی های کلیسا را برای انسان تداعی میکند». تابلوی گرافیک قلم سیاهی از مجموعه ۳۵ اثر به نمایش گذاشته شده، به خاطر تصویر چهره ها، پرنده ها، ماهی ها و موجودات اثیری درهم ‍پیچیده با فلسها و نقطه ها در سطح بسیار کوچک اثر، به ویژه توجه اکثر قریب به اتفاق بازدید کنندگان را جلب و آنها را تا آنجا به اعجاب وامیدارد که اکثرا به کرات برای اطمینان از اصل یا چاپی بودن تابلو، سؤالات بسیاری را مطرح مینمایند.

پلاکاردها و بروشورهای تبلیغاتی توزیع شده برای نمایشگاه  بهرام عالیوندی طی روزهای شنبه و یکشنبه ۲۶ و ۲۷ سپتامبر، علاوه بر آگاه نمودن اهالی شهر و شهرداری از برگزاری نمایشگاه آثار صورتگر نام آور ایرانی، با جلب انبوه ساکنان و بعضی مقامات شهر برای دیدار از نمایشگاه مزبور ضمنا سبب آشنایی بیشتر اهالی شهرک زیبا و هنری اورسوراواز ـ علاوه بر میهمانداری ارزشمند و وفادارانه آنها از مقاومت ایران ـ با شاخص برجسته نقاشی مدرن و نقاش صاحب سبک ایرانی بهرام عالیوندی گشته و وجه جدیدی از تأثیر هنر مترقی ایران را برای تفاهم بین انسانها به نمایش گذاشت همانگونه که سالهایی بسیار ‍پیش از این نیز مدال طلای «بپاس خدمات ارزنده به فرهنگ و هنر جهان» به وی اهدا گردیده  بود.