۱۳۹۴ آذر ۳, سه‌شنبه

همبستگی ملی ایران ، هادی محسنی :«تروریسم در 11 سپتامبر 2001 نیویورک وپیامد ها »


11سپتامبر ۲۰۰۱، برابر با ۲۰ شهریور ۱۳۸۰ و در شرایطی که جهان دو قطبی سابق با دنیایی از گرایشها و شرایط جدیدی روبرو بود نیویورک به مثابه پایتخت جهانی اقتصاد با انفجار مهیب و دگرگون کننده ای روبرو شد.
در صبح آن روز، ۱۹ تن از اعضای القاعده، چهار هواپیمای تجاری – مسافربری را ربودند. هواپیماربایان، دو هواپیما را در فاصله‌های زمانی گوناگون تعمداً به برج‌های دوقلوی مرکز تجارت جهانی در شهر نیویورک زدند. در نتیجه این دو برخورد، همه مسافران به همراه عده بسیاری که در ساختمان‌ها حضور داشتند، کشته شدند. هر دو ساختمان، پس از دو ساعت به طور کامل ویران شدند ... و کشته شدگان این حمله‌ها ۲٬۹۷۴ تن بودند، که با در نظر گرفتن ۱۹ هواپیماربا در کل شمار کشته‌های این حمله‌ها به ۲٬۹۹۳ تن می‌رسد. بیش‌تر کشته شدگان این حمله‌ها مردم عادی و شهروندان بودند، که ملیت آن‌ها از ۹۰ کشور گوناگون جهان بود. به‌علاوه، مرگ دست‌کم یک تن ناشی از قرارگرفتن در برابر گرد و خاک به‌وجودآمده از ویرانی دو برج نیز گزارش شد. (منبع ویکی پدیا
با این عملیات وحشیانه, شیپور جنگی نواخته شد که پیامدهای فراوانی بدنبال داشت. امریکای عصبانی از این واقعه هم درصدداعمال خط و استراتژی نوینی شد که به برخی پیامدهایش اشاره خواهد شد.
 بهر حال حادثهٔ ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ تاکنون بزرگ‌ترین عملیات تروریستی تاریخ ایالات متحده آمریکا به‌شمار می‌آید و پیامدهای مختلف سیاسی، اقتصادی، امنیتی و نظامی برای این کشور و جامعۀ جهانی به دنبال داشته‌است. گفته می‌شود که حادثۀ ۱۱ سپتامبر، همانند حملهٔ ژاپن به بندر پرل هاربر، تاریخ آمریکا را تغییر داده‌است .
نخستین واکنش میدانی امریکا, حمله به افغانستان و ساقط کردن حکومت طالبان بود. آنموقع افغانستان مرکز و پناهگاه اصلی تروریستهای القاعده محسوب می شد.
امریکا که با این انفجار تروریستی مورد توجه جهانیان قرار گرفته بود لذا بدنبال جمع آوری اطلاعات از جا و مکان تروستهای القاعده در جهان بطور عام و در منطقه خاورمیانه و بخشی از افریقا بطور خاص بود. در پی گیری این مسئله اما درگیر مماشات با افراد و حکومتهایی از جمله حکومت ایران هم بود. با این مماشات اطلاعات تماما دروغ و بی پایه از فردی بنام "احمد چلبی" در عراق و وزارت اطلاعات رژیم ولایت فقیه جمع آوری کرد که عمدتا برعلیه حاکمیت عراق و ارتش آزادیبخش ملی ایران در خاک عراق بود که بعدا " تونی بلر" همفکر وهمپیمان امریکا از انگلیس, نادرست بودن آنها و و حمله و اشغال عراق براساس " اطلاعات غلط" را عنوان کرد.
منظور از ذکر این نکات پرداختن به دومین و به بیانی مهمترین واکنش میدانی امریکا هست که با اشغال عراق تغییرات بزرگ و نادرست منطقه دامن زده شد. اگر واکنش اول امریکا را کمی مثبت بدانیم اما واکنش دوم آن شاید بتوان گفت که سراسر فاجعه و ناکار آمدی بود که حاصل تصمیم بسیار غلط و بگفته " تونی بلر" تصمیم بر اساس"اطلاعات غلط" بود
این اشغال پیامدهای ناگوار استراتژیکی برای خود امریکا و منطقه داشته و دارد که زود است تمامی این پیامدها را بشود به بیان کشید.از پیامدهای اشغال عراق دو نکته بیشتر مورد توجه قرار می گیرد:
1- رژیم جمهوری اسلامی ایران
2- مقاومت و ارتش آزادیبخش ملی ایران
اشغال عراق حدود ساعت 6 بامداد 29 اسفند 1381 برابر با 20 مارس 2003 بفرمان جرج دبلیو بوش شروع شد. قبل از فرمان " بوش" بیل کلینتون هم در سال ۱۹۹۸ در پاسخ به ممانعت عراق از حضور بازرسان سازمان ملل، لایحهٔ آزادسازی عراق را امضا کرده بود.
دو دلیل عمده برای آغاز این جنگ توسط جرج بوش رئیس‌جمهور وقت آمریکا مطرح شد ه بود:
الف- رابطه صدام حسین با القاعده
ب- وجود سلاحهای کشتار جمعی درعراق
اطلاعات در هر دو مورد توسط منابع گوناگون ولی عمدتا توسط "احمد چلبی" عراقی که بر اساس اطلاعات موثقی که منابع مختلف, رسانه ای کردند جاسوس چندجانبه بود و منبع دیگر وزارت اطلاعات ولایت فقیه ایران بود که بیشتر بر علیه سازمان مجاهدین خلق ایران و اینکه سلاحهای کشتارجمعی و غیره در اشرف پنهان شده اند.
اما بعد و پس از اشغال, تمامی ادعاها پوچ و دروغ بودنش اثبات شد که نگارنده همانطور که در مقاله های قبلی اشاره کرده اظهارات " تونی بلر" از تصمیم گیرندگان اصلی بهمراه جرج بوش در حمله به عراق را بسیار گویا و قابل توجه می داند.
سوم آبان 1394 برابر با 25 اکتبر 2015 رسانه ها گزارش دادند که تونی بلر نخست وزیر سابق انگلیس از اشتباهات خود در حمله و اشغال عراق معذرت خواهی کرد.
«تونی بلر» در مصاحبه با سی ان ان گفت: "بخاطر اشتباهاتی که در جنگ عراق داشتم و بر اساس اطلاعات غلط تصمیم به حمله به این کشور گرفتیم معذرت خواهی می کنم"
وقتی سیاستی آغشته به معامله گری و مماشات پایه گذاری شود نتیجه اش ناموفق و توام با پیامدهای ورشکسته و بی آبرویی جهانی خواهد بود. بخاطر همین سیاست غلط و ضد مردمی مماشاتگران, پس از اشغال کشور عراق در سینی طلایی به رژیم بنیادگرای ایران تحویل داده شد.
نتیجه اینکه جنگ! تروریستی امریکا بعد از 11 سپتامبر 2001 این پیامدها را داشت:
- تولید و تکثیر بنیادگرایی وحشی که در شرایط فعلی معروفترین اش "داعش" نام دارد که بخاطر همین اشتباهات دامن کشورهای امن را هم گرفته و ناامنی جهانی را دامن زده است.
" تونی بلر، نخست وزیر پیشین بریتانیا، با اذعان به تاثیر حمله به عراق در سال ۲۰۰۳ در پیدایش گروه حکومت اسلامی (داعش)، نسبت به برخی از اشتباهات در جنگ عراق عذرخواهی کرده است." ۱۳۹۴/۰۸/۰۴ – رادیو فردا
- آرامش و امنیت منطقه خاورمیانه بهم خورده و کشتار و هرج و مرج تمامی مردم منطقه را دربدر کرده است.
- 12 سال عمر رژیم بشدت بنیادگرای ایران را با تقدیم عراق به این رژیم طولانی کرد.
- ایجاد محدودیت و نامگذاری تروریستی بر مقاومت که تنها توجیه اش بدست آوردن دل خاتمی "مدره" بود. بهمین خاطر توجیه قتل عامها و اعدامها و کشتارجمعی رزمندگان آرتش آزادی در عراق و اعدام و کشتار در خیابانها و زندانهای داخل ایران راتولید و عملی می کردند و ... .
بنابراین اگر سیاستی با بنیادگرایی به مماشات پرداخته و با معامله با آن خطی را پیش ببرد قطعا بر علیه خود و منطقه ای عمل خواهد کرد که این سیاست در آنجاها جاری گردد.بی حهت نیست که اغلب سیاستگذاران فعلی و سابق امریکا نوعی بن بست در سیاست منطقه ای و در مبارزه با داعش را به نمایش می گذارند که خیلی قابل توجه و درس آموز است.
رودی جولیانی که در زمان حادثه 11 سپتامبر امریکا شهردار نیویورک بود در مصاحبه با تلویزیون فاکس نیوز 26 آبان 1394 ـ 17 نوامبر 2015 از جمله گفت: " اگرما نیروهای خود را از عراق و افغانستان بیرون نکشیده بودیم، داعش هرگز ظهور پیدا نمی کرد. داعش خلایی را پر میکند که دراثر سیاست خارجی ما ایجاد شد. داعش خلق شده توسط اوباماست".

خلاصه اینکه عملیات اشغال عراق" برد" برای رژیم بنیادگرای ایران, هرج و مرج در منطقه و صدمه بر مقاومت سازمانیافته مردم ایران بود.