۱۳۹۴ دی ۲۷, یکشنبه

بودجه اسیر برجام؛ هردوگرفتار خیالات نافرجام



لینک به منبع :
نوبخت سخنگوی کابینه آخوند روحانی در نشست خبری روز دوشنبه 21 دی گفت: ”احتمالا لایحه بودجه بعد از اجرای برجام تقدیم مجلس شود“.
وی به دلیل عدم ارائه بودجه در زمان مقرر تاکید کرد: ”منتظر شرایط سیاسی لازم برای اعلام دلایل تأخیر در ارائه لایحه بودجه ۹۵ هستیم“.
نوبخت در پاسخ به این سوال که آیا دولت با توجه به زمان کم باقی مانده تا پایان سال، بودجه چند دوازدهم تقدیم مجلس می‌کند یا خیر، گفت: ”دولت ضرورتی نمی‌بیند که بودجه چند دوازدهم به مجلس ارائه کند، این لایحه آماده است و همزمان با لایحه برنامه ششم تقدیم می‌شود“.
به گزارش خبرگزاری حکومتی فارس در روز سه شنبه  ۲۲ دی ”اولین بودجه پسابرجام کشور با ۴۲ روز تاخیر هفته‌ آینده به مجلس می‌رود، اما موضوع مهم زمان بررسی لوایح برنامه ششم و بودجه ۹۵ است که با توجه به انتخابات و تاخیر ۴۲ روز کار را با ابهام روبه‌رو کرده است. این بدان معناست که پس از کش‌وقوس‌های فراوان بر سر تعیین روز لغو تحریم‌ها، که از آذرماه تاکنون وعده‌ آن داده شد، به نظر می‌رسد مسئولان به زمان موعد نزدیک شده‌اند.
هرچند از نگاه دولت لایحه چند دوازدهم ضرورت ندارد و به روی خود نمی‌آورد که ۴۲ روز تاخیر در ارائه آن داشته است، اما قانون آیین نامه داخلی مجلس تکلیف آن را روشن کرده و نظر دولت اعتبار چندانی ندارد.
این خبرگزاری حکومتی افزود: تاخیر بودجه‌ای دولت داد مجلسی‌ها را درآورد: صحن علنی مجلس امروز شاهد انتقاد نمایندگان از دولت به سبب تاخیر بسیار در ارائه بودجه سال ۹۵ و برنامه پنج ساله ششم توسعه به صحن علنی بود.
مصباحی مقدم عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس از تمدید برنامه پنجم برای سال آینده خبر داد و گفت:‌ بودجه سال ۹۵ چند دوازدهم تصویب می‌شود. ‌علی‌القاعده باید دولت ۶ ماه زودتر برنامه ششم را به مجلس ارائه می‌داد تا تصویب شود و بعد در چارچوب قانون برنامه لایحه بودجه سال ۹۵، تصویب می‌شد.
جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ارتجاع نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری حکومتی فارس، درمورد وضعیت رسیدگی به لوایح برنامه ششم و بودجه سال ۹۵، گفت: با تأخیر ارائه این دو لایحه به مجلس، زمان کوتاه برای رسیدگی به بودجه وجود دارد و عملاً قبل از انتخابات فرصت برای تصویب آن فراهم نخواهد شد. از سوی دیگرواقعیت های سرسخت اقتصادی وسیاسی ناخوشایند تر از وضعیت بودجه سال آینده است:  عسکری رئیس سابق سازمان امور مالیاتی به خبرگزاری حکومتی فارس گفت: ”رکود فعلی قابل پیش‌بینی بود و بدتر هم می‌شود.گشایش‌های برجام؛ اگر به فرجام برسد نیاز به اصلاحات ساختاری دارد…این موضوعات به گونه‌ای است که با درآمد نفت هم حل نمی‌شود و نیاز به اصلاح ساختار دارد. امروز بسیاری از هیأت‌های خارجی به ایران رفت و آمد می‌کنند اما اگر مسائل داخلی حل نشود سرمایه‌گذار خارجی به راحتی نمی‌آید و رفت و آمدهای ماه‌های اخیر هم برای شناخت از وضعیت ایران است“.

به گزارش خبرگزاری حکومتی فارس، مسعود خوانساری رئیس اتاق بازرگانی تهران در رابطه با چگونگی بهره‌مندی اقتصاد کشور از دوران پساتحریم، گفت: «مشکلات ساختاری در اقتصاد کشور وجود دارد از جمله، مشخص نبودن نرخ ارز، تورم، امنیت سرمایه‌گذاری، مشکلات بانک‌ها، مصائب فضای کسب‌وکار، بزرگ بودن دولت و فساد و بروکراسی‌های پیچیده.“