۱۳۹۴ دی ۲۵, جمعه

اجرای برجام، از آرزو تا واقعیت!



برگرفته از ایران اسرار ،15 ژانویه 2016

لینک به منبع 
:
همان طور که در خبرها آمد، قلب نیروگاه اراک خارج شد و محل آن بتون ریزی شد. این در واقع یکی از گامهای بزرگی است که رژیم در جهت انهدام پروژه اتمی خود برداشته است. طبعاً بعد از خارج کردن قلب رآکتور اراک رژیم انتظار دارد که متقابلاً 5+1 و مشخصاً آمریکا اقدامات خودش برای لغو تحریمها را شروع کند؛ انتظار یا بهتراست گفته شود آرزوهایی که عمدتاً باند رفسنجانی روحانی به آن دامن می‌زنند. حالا سؤال این است که این انتظار در حال حاضر چه چشم‌اندازی دارد؟
 واقعیت این است که بین آرزوها و واقعیتها، یک دنیا فاصله است. به هر حال رژیم به قول سخنگوی سازمان انرژی اتمی رژیم با سرعت و با شتاب خیلی زیاد در حال تلاش است که تعهدات خود را در زمینه از بین بردن پروژه اتمی خودش پیش ببرد که آخرین آن درآوردن قلب نیروگاه اراک و بتن ریختن در حفره آن بود. علت این همه شتاب و عجله خیلی زیاد هم خیلی روشن است، خفگی اقتصادی تا جایی که می‌خواهد ولو یک روز هم شده، زودتر طناب تحریمها برداشته شده یا لااقل کمی شل بشود و لازمه آن هم این است که اقداماتش به تأیید بازرسان آژانس انرژی اتمی برسد که در حال حاضر دهها تن از آنها در ایران حضور دارند.
پس از این‌که آژانس تأیید کند که رژیم ایران به همه تعهدات خود بی‌ کم و کاست عمل کرده، قرار است که ظریف و موگرینی طی بیانیه‌یی در وین اجرای برجام را اعلام کنند، اما به گفته عراقچی هنوز معلوم نیست که این روز جمعه (فردا) یا شنبه یا یکشنبه باشد.
 البته این هنوز به‌معنی پایان تحریمهای آمریکا نیست. خود عراقچی معاون وزیر خارجه تأکید کرده که فقط تحریمهای ثانویه که در مجموع 8% کل تحریمها را شامل می‌شود، برداشته می‌شود و برخی تحریمهای روابط دوجانبه با آمریکا و تحریمهای مربوط به حقوق‌بشر و تروریسم باقی می‌ماند، چون اصلاً مذاکره‌ای در این باره انجام نشده است.

 علاوه بر این اکثریت کنگره مخالف برداشته شدن تحریمها هستند و در همین رابطه مجلس نمایندگان آمریکا دیروز چهارشنبه 23دی 94 طرح نظارت بیشتر کنگره بر توافق اتمی و محدودکردن اختیارات اوباما برای لغو تحریمها را تصویب کرد. که این مصوبه به‌دلیل غیبت 137 نماینده به‌خاطر تعطیلات سال نو، در 25ژانویه (5بهمن) مورد رأی‌گیری مجدد قرار می‌گیرد. بر اساس این طرح، لغو تحریمهای آمریکا علیه برخی مقامها و ارگانهای رژیم ایران ممنوع است، مگر این‌که ثابت شود که آنها در عملیات تروریستی و برنامه موشکهای بالستیک دست ندارند.



 جالب است که تصویب این طرح چند ساعت بعد از آزادی ملوانهای آمریکایی صورت گرفت. اد رویس رئیس کمیته روابط خارجی که پشت این طرح است گفت: ”اگر رژیم ایران در حال حاضر این طور رفتار می‌کند، اگر دست آن به پولهای آزاد شده برسد چه کار می‌کند. آن وقت باید شاهد چه اعمال دیگری از سوی  سپاه پاسداران  باشیم».

 البته اینها تنها بخشی از واقعیت است و نشان می‌دهد که اگر همه چیز به‌طور مطلوب پیش برود، تحریمهایی که برداشته می‌شود، جزء ناچیزی از مجموع تحریمهاست که هیچ دردی از رژیم دوا نمی‌کند.