۱۳۹۵ فروردین ۳, سه‌شنبه

سلسله عملیات های تروریستی در بروکسل




برگرفته از همبستگی ملی ایران ، 22مارس 2016: 
لینک به منبع :
انفجار های مرگبار و متعدد در بروکسل پایتخت بلژیک سه شنبه صبح بار دیگر اروپا را در وحشت و هراس فرو برد.


دو انفجار مهیب اول در ترمینال اصلی فرودگاه بروکسل بوقوع پیوست. به گزارش پلیس بلژیک یکی از این انفجارها انتحاری بوده است. پس از انفجار ها آتش و دود از یکی از ساختمانهای فرودگاه برخاست و تعداد زیادی کشته و مجروح شدند. انفجارهای بعدی در ایستگاه شومان، ایستگاه اصلی متروی بروکسل بوقوع پیوست. آخرین آمار نشاندهنده 34 کشته و بیش از 130 مجروح است که تعداد زیادی حالشان وخیم است و احتمال قطع اعضای بدنشان هست. در بلژیک در تمامی کشور آماده باش درجه یک امنیتی اعلام شد و ارتش به ورود به عملیات امنیتی فرا خوانده شد. تمام پروازها لغو شد و سیستم حمل و نقل شهری تعطیل شد. 

اقدامات امنیتی در سراسر اروپا به اجرا در امده است نخست وزیر بلژیک این روز را روزی غم انگیز و سیاه برای کشورش توصیف کرد. سران کشورهای مختلف این اقدامات تروریستی را محکوم کردند. پلیس انگلیس اقدامات امنیتی کسترده ای را در مناطق مختلف حیاتی تشدید کرد. و نخست وزیر انگلستان خواهان جلسه اضطراری کابینه شد. فرانسو اولاند طی یک سخنرانی گفت:‌اروپا و دنیا از این انفجارات رنج میبرد. فرانسه نیز در سال گذشته از تروریسم رنج برد. تروریسم تهدید جهانی است و نیاز به یک واکنش جهانی دارد و ما تا نابودی آن به جنگ ادامه خواهیم داد.  مارک روت نخست وزیر هلند با ابراز همدری با قربانیان و خانواده آنها گفت بلژیک بار دیگر مورد حمله قاتلانه و بزدلانه قرار گرفته است. و هلند آماده است که به همسایگان جنوبی مان کمک کنیم  انفجارهای بروکسل باعث کاهش شاخص بهای سهام در بازارهای اروپایی و افزایش قیمت طلا، به عنوان یک سرمایه گذاری امن در شرایط بحرانی شده است. حرکت قطار های سریع السیر یورو استارِ بروکسل، پاریس، لندن بدنبال حملات در بلژیک بحال تعلیق درآمد. عملیات تروریستی در بلژیک پس از دستگیری یکی از تروریستهایی که در آبانماه گذشته در اقدامات تروریستی پاریس دست داشت بوقوع پیوست. تصاویر منتشر شده پنجره های شکسته ساختمان ترمینال فرودگاه را نشان می‌دهد که دود از آن بر می‌خیزد. رسانه گزارش می کنند  که انفجار کوتاه مدتی پس از ساعت ٨ به وقت محلی به وقوع پیوست. گفته می‌شود انفجار در نزدیکی دفتر خطوط هوایی آمریکا روی داده است.  پروازهای ورودی و خروجی فرودگاه متوقف شده و سازمان‌های امنیتی و امدادرسانی محلی به حالت آماده باش کامل درآمده‌اند.
سلسله عملیات های تروریستی در بروکسل تصاویر منتشر شده همچنین افرادی را در حال فرار از ساختمان ترمینال نشان می‌دهد.
روز جمعه, پلیس بلژیک در پی یک درگیری خونین توانست, صلاح عبدالسلام, یکی از مظنونان اصلی انفجارهای مرگبار ماه نوامبر پاریس, و چند نفر دیگر را دستگیر کند. یکی دیگر از دستگیرشدگان منیر احمد الحاج معرفی شده که پلیس بروکسل می‌گوید نام او هم در فهرست افراد تحت تعقیب بلژیک بوده است. همزمان سه عضو یک خانواده که گفته می شود به عبدالسلام پناه داده بودند هم دستگیر شدند. صلاح عبدالسلام رسما به ارتباط با اقدامات تروریستی متهم شده است. در پی دستگیری این افراد, پلیس و نهادهای امنیتی بلژیک به منظور مقابله با اقدامات تلافی‌جویانه احتمالی به حالت آماده باش در آمدند.
فرانسه خواستار استرداد صلاح عبدالسلام است اما وکیل مدافع او گفته است برای جلوگیری از استرداد موکل خود تلاش می‌کند.
سلسله عملیات های تروریستی در بروکسل
بعد از انجفارات بروکسل، اقدامات امنیتی د رفرودگاه پاریس تشدید شد.
در اثر انفجار در فروگاه بروکسل، ۲۳ نفر کشته و بیش از ۵۰ نفر مجروح شدند.رئیس جمهور هلند خواهان اجلاس اضطراری امروز در پاریس شد.
بعد از حملات بروکسل، هلند اقدامات امنیتی را در فرودگاهها و مرزهای خود بالا برد. پليس انگليس اقدامات امنيتي را در مناطق مختلف حياتي تشديد نمود.
وزير كشور تصميم گرفت ۱۶۰۰ پليس احتياط را در مرز و در وسائل نقليه مستقر نمايد. مقامات فرانسوی از کشورهای اروپایی خواستند تا عملیات مبارزه با تروریسم را افزایش دهند.
نخست وزیر فرانسه گفت: ما در جنگ هستیم و دستگاههای امنیتی ما بسیج می باشند. در تمامی فروگاههای روسیه بطور جدی وضعیت امنیتی مورد ارزیابی مجدد قرار گرفت
یک گزارش دیگر :
به  گزارش برخی منابع بر اثر انفجارهای بروکسل حداقل ۳۴تن کشته شدند و بیش از ۱۳۰تن مجروح شدند.
سی.ان.ان: یکی از انفجارهای بروکسل توسط فردی انتحاری صورت گرفت.
یکی از انفجارها در نزدیکی مراکز اتحادیه اروپا و پارلمان اروپا در بروکسل صورت گرفته است کلیه پروازها و حرکت قطارها در بروکسل متوقف شده است. نخست‌وزیر بلژیک: امروز یک روز تاریک در تاریخ کشورمان است. وی افزود: ما سطح تهدید امنیتی را به درجه ۴ ارتقا دادیم.
نخست وزیر بلژیک از مردم خواست در خانه‌های خود بمانند.
شورای اتحادیه اروپا اعلام کرد همه ملاقاتهای امروز صبح منتفی شده است.
به‌دنبال انفجارهای بروکسل اقدامهای ویژه امنیتی در فرانسه اتخاذ شد. وزیر کشور فرانسه گفت: هزار و ۶۰۰نفر به نیروهای امنیتی در پاریس و سایر شهرهای فرانسه اضافه شده است.انگلستان نیز تدابیر ویژه امنیتی اتخاذ کرد.