۱۳۹۵ فروردین ۵, پنجشنبه

شورای حقوق بشر ملل متحد ماموریت احمد شهید را تمدید کرد


برگرفته از همبستگی ملی ایران ،24مارس 2016:
لینک به منبع :

شورای حقوق بشر ملل متحد ماموریت احمد شهید را تمدید کرد

اجلاس جاری شورای حقوق بشر ملل متحد در ژنو، مأموریت گزارشگر ویژة سازمان ملل در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران را به رغم تمامی تلاشهای رژیم و مماشاتگران حامی آن بعد از تن دادن آخوندها به برجام و زهر اتمی، باتصویب قطعنامه یی، تمدید کرد.
به این ترتیب شورای حقوق بشر ملل متحد با اکثریت آرای کشورهای عضو این شورا برای ششمین سال پی در پی ماموریت دکتر احمد شهید گزارشگر ویژه برای بررسی وضعیت حقوق بشر در ایران را تمدید کرد.
قطعنامة شورای حقوق بشر در حالی به‌تصویب رسید که رژیم آخوندی از مدت‌ها قبل به‌شدت در تلاش بود مانع تصویب تمدید مأموریت احمد شهید بشود و در این راستا اقدامات بسیاری را برای خریدن رأی کشورهای مختلف و حکومت‌های ناقض حقوق بشر به‌عمل آورده بود.
اما تلاش‌های رژیم و حتی توسل آن به یک تبصره عدم رسیدگی از طریق ونزوئلا برای منتفی‌کردن رأی‌گیری بر سر تمدید مأموریت گزارشگر ویژه، با شکست سختی روبرو شد و اکثریت اعضای شورای حقوق بشر خواهان تمدید این مأموریت و بازدید احمد شهید از ایران شدند.
در شروع جلسة شورای حقوق بشر، نمایندة سوئد که کشورش به‌همراه آمریکا، مقدونیه و مولداوی ارائه‌دهندگان قطعنامة مربوط به تمدید مأموریت احمد شهید هستند در سخنان خود از گزارش و فعالیت‌های گزارشگر ویژة ملل متحد استقبال کرد و از رژیم خواهان آن شد که اجازة بازدید او را از ایران بدهد. وی هم‌چنین تأکید کرد که نگرانی‌های عمیقی دربارة وضعیت حقوق بشر در ایران وجود دارد.
قطعنامة شورای حقوق بشر که در این اجلاس به بحث گذاشته شد، با تأکید بر عدم همکاری رژیم با درخواست‌های مطرح‌شده در قطعنامه‌های ملل متحد، نگرانی جدی خود را نسبت به موارد ذکر شده در گزارش احمد شهید پیرامون وضعیت حقوق بشر در ایران ابراز کرده و تصمیمات خود را در سه ماده به این صورت اعلام می‌کند:
1- تصمیم می‌گیرد مأموریت گزارشگر ویژه در مورد شرایط حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران را برای یک دورة یک سالة دیگر تمدید کند و از گزارشگر ویژه می‌خواهد گزارشی از اجرای دستور کارش را در 34مین اجلاس شورای حقوق بشر و 37مین اجلاس مجمع عمومی ارائه دهد
2- از رژیم ایران می‌خواهد به‌طور کامل با گزارشگر ویژه همکاری کند و اجازة دسترسی (او) برای دیدار از کشور و نیز (ارائة) همة اطلاعات لازم را برای برآورده‌کردن مأموریتش بدهد.
3- از دبیرکل می‌خواهد به گزارشگر ویژه منابع لازم را برای برآورده‌کردن مأموریتش ارائه کند.

در ادامة جلسة شورای حقوق بشر، نمایندة ونزوئلا به دفاع از حکومت آخوندی پرداخت و در اقدامی به نیابت از رژیم یک تبصره عدم رسیدگی ارائه کرد تا به این ترتیب قطعنامة تمدید مأموریت احمد شهید، به رأی گذاشته نشود.