۱۳۹۵ اردیبهشت ۸, چهارشنبه

استقرار سیستم ضدموشکی در مرز سوریه، توافق جدید آمریکا و ترکیه






منبع : ایران آزاد فردا ،27 آوریل 2016
لینک :
  استقرار سیستم ضدموشکی در مرز سوریه، توافق جدید آمریکا و ترکیه
توافق ترکیه با امریکا برای استقرار سامانه‌های ضدموشکی در مرز سوریه
دولت ترکیه با آمریکا برای استقرار چندین سیستم سبک ضد موشکی در مرز خود با سوریه توافق کرده است. هدف از این کار مبارزه ترکیه با داعش اعلام شده است.
به گزارش خبرگزاری فرانسه مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه با اعلام این خبر گفت: این سیستمهای ضد موشکی در داخل ترکیه نصب خواهد شد.
به گفته وی این کار به آنکارا کمک خواهد کرد تا به‌طور موثرتری با داعش مبارزه کند.
توپخانه ترکیه اکنون می‌تواند تا شعاع ۴۰ کیلومتری خود را هدف قرار دهد، اما این سیستم ضدموشکی، امکان هدف قرار دادن مواضع موشکی داعش تا شعاع ۹۰ کیلومتری را خواهد داشت.
قرار است این سیستم اواسط ماه آینده میلادی (ماه مه) در مرز ترکیه با سوریه نصب شود. ترکیه علاوه بر عضویت در ناتو، از اعضای ائتلاف بین‌المللی علیه داعش است. پیش از این نیروهای آمریکایی از پایگاه اینجرلیک ترکیه در جنوب این کشور برای بمباران مواضع داعش در سوریه استفاده کرده بودند.
بیشتر بخوانید:
حمایت آنگلا مرکل از ایجاد منطقه امن در سوریه
آنگلا مرکل صدراعظم آلمان
صدراعظم آلمان در جریان سفر به ترکیه از ایجاد منطقه امن در سوریه حمایت کرد.
آنگلا مرکل روز شنبه ۴اردیبهشت ۹۵ در یک کنفرانس خبری در جنوب شرقی ترکیه گفت: اگر منطقه امنی در نزدیکی مرز ترکیه ایجاد شود پناهجویان کمتری از کشور خود بیرون خواهند آمد.
احمد داوود اوغلو نخست‌وزیر ترکیه نیز در این کنفرانس خبری از شورای امنیت سازمان ملل‌متحد انتقاد کرد و گفت: این شورا گامهای لازم را برای ایجاد منطقه امن بر نداشته است.
احمد داوود اوغلو بر اجرای توافق اخیر ترکیه و اتحادیه اروپا بر سر پناهجویان تأکید کرد و گفت: لغو ویزای اروپا برای شهروندان ترکیه بسیار حائز اهمیت است. بازدید آنگلا مرکل از اردوگاه پناهجویان سوری در ترکیه
دیدار از یک اردوگاه پناهجویان سوری در ترکیه یکی از مهمترین برنامه‌های سفر مرکل به ترکیه بود. این اردوگاه در استان هم‌مرز با سوریه قرار دارد.
آنگلا مرکل هنگام بازدید از این اردوگاه از سیاست خود در قبال پناهجویان دفاع کرد. وی از ترکیه به‌خاطر پناه دادن به تعداد عظیمی از پناهجویان سوری تقدیر کرد و بر اجرای توافق اتحادیه اروپا و ترکیه در این زمینه تأکید کرد.
دیدار جان کری و مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه
مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه - جان کری وزیر خارجه آمریکا
روز دوشنبه ۹فروردین۹۵ جان کری وزیر خارجه آمریکا با مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه دیدار کرد.
جان کری گفت: «ما می‌دانیم که ترکیه میزبان نزدیک به سه میلیون پناهجویی است که برای یافتن زندگی بهتر، سوریه را ترک کرده‌اند. آمریکا، علاوه بر پنج میلیارد دلاری که تا کنون به ترکیه پرداخته است، ۲۰ میلیون دلار دیگر نیز برای مقابله با بحران آوارگان سوریه به این کشور کمک خواهد کرد».

پیش از این، ترکیه در قراردادی با اتحادیه اروپا، تعهد داد تا در قبال دریافت شش میلیارد یورو، تمامی مهاجران غیرقانونی را که از اول فروردین، از طریق مرز ترکیه وارد یونان شوند، تا تعیین تکلیف پناهندگی‌شان، اسکان دهد.
فراخوان رجب طیب اردوغان: باید یک شهر جدید در شمال سوریه برای اسکان پناهجویان ساخته شود
رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه پیشنهاد داده است که یک شهر جدید در شمال سوریه برای اسکان پناهندگان سوری که از جنگ داخلی گریخته‌اند، ساخته شود.
اردوغان روز جمعه ۱۴اسفند۹۴ در یک سخنرانی در استانبول گفت: یک شهر جدید می‌تواند نزدیک مرز ترکیه ساخته شود. حتی در مورد این ایده با باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا صحبت کرده‌ام.
خبرگزاری آناتولی ترکیه به‌نقل از اردوغان گفت:
این شهر می‌تواند ۴۵۰۰ کیلومتر مربع بوده و زیر ساختهای آن در همکاری با جامعه بین‌المللی ساخته شود.
رئیس‌جمهور ترکیه افزود: پناهندگان سوریه می‌توانند در این شهر ”بازاسکان “شوند. چنین منطقه‌ای می‌تواند شهری در مقایسه با برخی از بزرگترین مراکز حومه شهری در آمریکا باشد.