۱۳۹۵ خرداد ۶, پنجشنبه

جلسه استماع در کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان امریکا – بررسی اجرای توافق اتمی با رژیم آخوندی و پیامدهای آن



منبع : ایران آزاد فردا ، 26 می 2016

لینک 

روز چهارشنبه یک جلسة استماع در کمیته‌ امور خارجی مجلس نمایندگان امریکا به‌منظور بررسی اجرای توافق اتمی با رژیم و پیامدهای آن با حضور مقام‌های دولت اوباما، برگزار شد.
جلسة استماع در کمیتة امور خارجی به ریاست اد رویس، با حضور سه مقام دولت اوباما، از جمله استفن مول مسئول هماهنگی اجرای توافق اتمی با رژیم برگزار شد 
اد رویس رئیس کمیتة امور خارجی در بیانیة مربوط به برگزاری این جلسه تصریح کرد که هدف از آن، استمرار نظارت بر توافق اتمی با رژیم از سوی کنگره است.
در این جلسة استماع نمایندگان از هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه ضمن محکوم‌کردن اعمال تروریستی رژیم آخوندی، حمایت آن از اسد و گروه‌های تروریستی در منطقه، نقض حقوق بشر و برنامة موشک‌های بالیستیک، خواهان قاطعیت و اعمال تحریم‌های جدید علیه آن شدند.
اد رویس در سخنان افتتاحیة خود به استمرار برنامة موشکی و کارنامة وخیم حقوق بشر رژیم اشاره کرد و با «حیرت‌انگیز» دانستن میزان استمالت دولت اوباما از حکومت آخوندی، بر لزوم استمرار تحریم‌های مربوط به تروریسم، حقوق بشر و موشک‌های بالیستیک، طبق وعدة دولت اوباما، تأکید کرد.
اد رویس هم‌چنین گفت باید کنگره در پی قانونی برای جلوگیری از دسترسی رژیم به دلار آمریکا باشد.
الیوت انگل رئیس دموکرات‌ها در کمیتة امور خارجی نیز خواهان استمرار برخورد با رژیم آخوندی به‌خاطر فعالیت‌های «خطرناک و بی‌ثبات‌کنندة» آن شد.
وی گفت: «ب ما نباید خارج از… آن‌چه در توافق هست، هیچ‌گونه امتیاز دیگری به (رژیم) ایران بدهیم».
الیوت انگل هم‌چنین در رابطه با خودداری شرکت‌ها از تجارت با رژیم و سرمایه‌گذاری در ایران تأکید کرد که تنها مقصر این امر، «مقامات (رژیم) ایران هستند». چرا که با تاریخچة فساد، پولشویی، حمایت از تروریسم، نقض حقوق بشر و برنامة غیر قانونی موشک‌های بالیستیک، (رژیم) ایران، طرف‌حساب مناسبی برای سرمایه‌گذاری نیست. گروه ویژة اقدام مالی در رابطه با پولش‌شویی، هم‌چنان ایران (تحت حاکمیت آخوندها را یک حوضة قضایی بسیار پرخطر تعیین می‌کند.
برد شرمن از نمایندگان برجستة دموکرات در کمیتة امور خارجی در سخنان خود خواهان اعمال تحریم‌های جدید علیه رژیم شد و از جمله، گفت: «… در سوریه صدها هزار و شاید یک میلیون نفر توسط اسد کشته شده‌اند؛ (این اقدامات) با پول، تسلیحات و اوباشی صورت گرفته که توسط (حکومت) ایران تأمین شده‌اند».
در جلسة استماع کمیتة خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، مقامات دولت اوباما در سخنانشان تأکید کردند برجام به‌طور کامل در حال اجراست و آمریکا به تحریم رژیم به‌دلیل آزمایش‌های موشکی، حمایت از تروریسم و نقض حقوق بشر ادامه خواهد داد.
استفن مول هماهنگ‌کنندة اصلی توافق اتمی با رژیم در وزارت خارجه در پاسخ به قانون‌گذاران گفت که برجام نمی‌تواند تمامی نگرانی‌های موجود نسبت به رژیم را حل و فصل کند؛ سایر نگرانی‌ها هم‌چنان بسیار فعالند.
توماس کانتریمن دستیار وزیر خارجة آمریکا برای امنیت بین‌المللی و منع تکثیر نیز در این جلسه، گفت: «در حالی که با اجرای برجام، به تهدید مربوط به اتمی (رژیم) ایران پرداخته شده، ادامة توسعة تسلیحات متعارف و تلاش‌های (رژیم) ایران برای توسعة سیستم‌های موشک بالیستیک توامندتر، از اصلی‌ترین چالش‌های منع تکثیر ما باقی می‌ماند و تهدیدات بسیار واقعی برای امنیت منطقه‌یی و بین‌المللی در بر دارد… هم‌زمان با ادامة اجرای برجام، ما قصد نداریم تمرکزمان را بر روی سایر برنامه‌های (رژیم) ایران کاهش بدهیم».
آدام زوبین مسئول دفتر تروریسم و اطلاعات مالی در وزارت خزانه‌داری آمریکا نیز تصریح کرد هر چند برجام استثناهایی را برای فروش برخی اجناس، هم‌چون قطعات هواپیماهای تجاری مسافربری قائل می‌شود، آمریکا به ممنوعیت سرمایه‌گذاری آمریکایی‌ها در ایران، صادرات و واردات اغلب اجناس و خدمات به ایران و وارد شدن به معاملات تجاری و مالی با اغلب نفرات و شرکت‌های (رژیم) ایران ادامه خواهد داد.
به گفتة وی، تحریم‌ها علیه بیش از ۲۰۰ شرکت رژیم هم‌چنان پابرجاست.
زوبین اضافه کرد، به روشنی می‌گویم که ما نه قول داده‌ایم و نه هیچ‌گونه طرحی داریم که دسترسی (رژیم) ایران را به سیستم مالی آمریکا فراهم کنیم…
با این حال اد رویس خطاب به زوبین خطر دسترسی غیر مستقیم رژیم را به سیستم بانکی آمریکا گوشزد کرد.
سایت کمیتة امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا – ۵ خرداد ۹۵