۱۳۹۵ مرداد ۴, دوشنبه

محمد محدثین: مشروعیت آینده ایران باید از طریق پارلمان و انتخابات باشدتلویزیون العربیه

منبع : العربیه ،25ژوئیه 2016




گفتگوی العربیه با محمد محدثین رئیس کمیته امور خارجی شورای ملی مقاومت ایران



تلویزیون العربیه 95/4/25
العربیه: بینندگان عزیز سلام,
 اپوزیسیون خارج از ایران بر چه چیزی سرمایه گذاری می‌کند
 آیا استراتژی آن‌ها می‌بایست با جنبش سیاسی داخل ایران همراه باشد
ایا آن‌ها طرحی برای برخورد با موضوع قومیت‌ها دارند
 این‌ها موضوعاتی هستند که با میهمانمان محمد محدثین رئیس کمیته امور خارجی شورای ملی مقاومت ایران در میان می‌گذاریم
اقای محدثین شما از سال 1980 هدفتان را سرنگونی رژیم قرار داده‌اید, این رژیم سرنگون نشد بلکه از نظر جغرافیایی گسترده تر شد و از طریق نمایندگانش نفوذش را توسعه می‌دهد آیا اینطور نیست؟
 محمد محدثین: برعکس رژیم ایران بسیار ضعیف تر از آنی است که دوسال پیش یا ده سال پیش بود
 قطعاً ما از 35 سال پیش می‌جنگیم و برای سرنگونی این رژیم خونخوار مبارزه می‌کنیم و متاسفانه از بسیار رویدادهای منطقه استفاده کرده, مانند جنگ عراق در سال 2003 ویا رویداد افغانستان در سال 2001 و سیاست امریکا در عراق ولی رژیم ایران درحال حاضر بسیار ضعیف تر است
مجری: دلیل اینکه می گویید رژیم ایران ضعیف است چیست؟
محمد محدثین: رژیم ایران مشکلات زیادی در داخل و خارج ایران دارد. اولاً این رژیم به مدت 25 سال بر روی سلاح اتمی سرمایه گذاری کرد و مجبور شد که از سلاح اتمی دست بردارد و این مساله باعث بسیاری درگیری‌ها در درون رژیم شده است
 در ثانی این رژیم با بسیاری مشکلات در سوریه مواجه است ونمی تواند که از این مشکلات خارج شود
 مجری: بگذارید که این موضوعات را یک به یک بررسی کنیم. شما گفتید که این رژیم میلیاردها دلار را بر روی پروژه اتمی سرمایه گذاری کرد ولی در نهایت از آن دست برداشت ولی در مقابل گفته میشودکسانی که این رژیم را دوست دارند از همه طرف به سوی این رژیم می‌آیند و چه بسا که این پول‌ها را باز پس خواهد گرفت
محمد محدثین: نه این درست نیست رژیم دست کم 100 میلیارد دلار را بر روی پروژه اتمی سرمایه گذاری کرده و چه بسا بیشتر از این هم سرمایه گذاری کرده است. ولی در پایان مجبور شد که از آن دست بر دارد و وضعیت اقتصادی‌اش بدتر از گذشته شد. درثانی رژیم ایران بعد از توافق اتمی با درگیری‌های داخلی بسیاری روبرو شده است و نتایج آن بدتر از نتایج توافقنامه اتمی است
 مجری: شما چگونه می گویید که بعد از توافق اتمی این رژیم وضعیت مالی‌اش بدتر شده است, آیا اموالی که مجازات‌ها از روی آن‌ها برداشته شده به او باز نمی‌گردد. الان کسانی هستند که به نزد آن‌ها می‌آیند و می‌خواهند با او قرار داد ببندند و رژیم می‌تواند نفت صادر کند. این که باعث ضعف مالی رژیم نمی‌شود آیا غیر از این است؟
 محمد محدثین: کسی نمی‌گوید که وضعیت اقتصادی رژیم از قبل از توافق اتمی بدتر شده است ولی این توافق نتوانست رژیم را کمک کند تا مشکلات اقتصادی‌اش را حل کند. چرا که مشکلات اقتصادی رژیم ایران ناشی از ماهیت رژیم ولایت فقیه است. این رژیمی متعلق به قرون وسطی است و به هزار سال پیش تعلق دارد و نمی‌تواند که مشکلاتش را حل کند. پول‌هایی که بعداز توافق اتمی بدست آورده را برای تروریسم و سوریه صرف می‌کند.
مجری: شما چند بار به جنگ رژیم در سوریه اشاره کردید ولی در مقابل ما از شما می‌شنویم که از اپوزیسیون سوریه حمایت می‌کنید, شما بعنوان اپوزیسیون ایران چه چیزی را به اپوزیسیون سوریه داده‌اید. بر اساس آنچه که در اخبار وجود دارد به آن‌ها رزمنده می‌دهید؟
محمد محدثین: ما بعنوان مردم ایران با مردم سوریه هم سنگر هستیم مردم ایران از همان دیکتاتوری رنج می‌برند که مردم سوریه رنج می‌برند به این دلیل مبارزه ما علیه رژیم ایران بهترین حلقه وصل با اپوزیسیون سوریه است.
مجری: یعنی شما با اپوزیسیون سوریه از رژیم ایران انتقام می‌گیرید
محمد محدثین: بله, همبستگی ما با انقلاب و مردم سوریه مواجهه با رژیم ایران است چون همانطوریکه می دانید در صورتیکه کمک‌های رژیم ایران نمی‌بود بشار اسد پنج سال پیش سرنگون شده بود.
 مجری: آقای محمد شما به من جواب ندادید و شاید غافلگیر شدید, آیا آنطور که در اخبار آمده است به اپوزیسیون سوریه رزمنده می‌دهید؟
 محمد محدثین: نه, فکر نمی‌کنم که مردم سوریه به رزمنده نیاز داشته باشند, اپوزیسیون سوریه بسیاری رزمنده دارد
 مجری: شما به آن‌ها چه چیزی می‌دهید
محمد محدثین: همبستگی سیاسی, ما با اپوزیسیون سوریه مشارکت سیاسی داریم و این بهترین کمک به آن‌هاست, ما سربازان خودمان را داریم, آن‌ها هم سربازان خودشان را دارند و به سربازان آن‌ها نیاز نداریم, آن‌ها هم به سربازان ما نیاز ندارند.
مجری: بعضی‌ها عقیده دارند به رغم مبارزه نظامی شما کشورهای غربی شما را جدی نمی‌گیرند. شما را بعنوان اپوزیسیون خارج قابل اعتماد ایران بحساب نمی‌آورند اینطور نیست؟
محمد محدثین: نه, قبل از هر چیز اجازه بدهید که موضع شما را تصحیح کنم. ما اپوزیسیون خارجی نیستیم. بخش اصلی جنبش ما در داخل ایران است. ثانیاً مشکل به کشورهای غربی برمی گردد نه سیاستمداران غربی. کشورهای غربی به دلیل تجارت و پول و منافع سیاسی‌شان از رژیم ایران بهره می‌گیرند
 ولی حکومت‌های غربی بخوبی می‌دانند که این رژیم بی آینده است و جهت اطلاع شما بعد از گذشت یک سال از توافق اتمی, هیچ بانک جهانی بزرگ و شرکت بزرگی وجود ندارد که آماده کار با رژیم ایران باشد
 مجری: ولی بر اساس اخبار تعدادی شرکت به ایران رفتند, تعدادی بانک به ایران رفتند و علاوه بر این معاملات نفتی وجود دارد و نفت صادر می‌شود شما چه می گویید؟
محمد محدثین: شما می‌توانید مقاله‌های تحقیقی در روزنامه لوموند فرانسه نیوزویک و اکونومیست لندن را بخوانید. این‌ها اطلاعات هستند, برای مثال روحانی به پاریس آمد و یاداشت تفاهم‌های زیادی را امضا کرد, توافقنامه امضا نکرد ولی می‌بایست توافقنامه امضا می‌شد و در حال حاضر کسی با رژیم توافقنامه امضا نمی‌کند چرا که رژیم ایران پول ندارد. مساله مهم تر این است که تمامی سرمایه گذاری‌های رژیم ایران و شرکایش در دست سپاه پاسداران است.
مجری: با تمامی این حرف‌ها که می‌زنید می‌خواهید بگویید رابطه دوستی میان کشورهای غربی و رژیم ایران وجود ندارد. در پران‌تر بی توجهی این کشورها به درد و رنج‌های پناهندگانتان در اردوگاه لیبرتی را چگونه تفسیر می‌کنید که چندین بار هدف قرار گرفته و شما آن‌ها را طرفداران رژیم ایران می دانید
محمد محدثین: من نمی‌گویم که هیچ رابطه مادی با رژیم ایران وجود ندارد, بله امریکا و بسیاری از کشورهای اروپایی با رژیم ایران رابطه عالی دارند ولی این رژیم توان آنرا ندارد که از این روابط استفاده کند. حکومت‌های غربی خواهان استفاده مادی از ایران هستند یا اینکه خواسته‌های دیگری دارند. مشکل مجاهدین خلق و اردوگاه لیبرتی به این دلیل است که حکومت‌های غربی از نزدیکی کشورهایشان به اپوزیسیون و مجاهدین خلق می‌ترسند که باعث خشم رژیم ایران شود چرا که مجاهدین خلق ایران برای رژیم ایران خط سرخ است چونکه می‌دانند دشمن اصلی و تهدید اصلی آن‌ها بحساب می‌آیند
 مجری: بنابراین آینده پناهندگان در ارودگاه لیبرتی چیست؟
محمد محدثین: رژیم ایران مجاهدین لیبرتی را یا می‌خواهد به قتل برساند یا
 مجری: شما گزینه‌هایتان چیست؟
محمد محدثین: امیدوارم که در یک کشور اروپایی یا در یک مکان امن مستقر شوند
مجری: آیا در حال حاضر این کار را می‌کنید؟
محمد محدثین: ما با جدیت این عمل را با بسیاری از سازمان‌های بین المللی, دولت‌ها و پارلمان‌ها انجام می‌دهیم و موفقیت‌های بسیاری را نیز محقق کرده‌اند انجام می‌دهیم

مجری: الان گزینه‌های شما در رابطه با آن‌ها چیست؟
 محمد محدثین: ما می‌خواهیم آن‌ها را در کشورهای امن مستقر کنیم
مجری: آیا شما اکنون اینکار را انجام می‌دهید؟
محمد محدثین: ما تمام تلاشمان را در رابطه با این موضوع با بسیاری از سازمان‌های بین المللی و دولت‌ها و پارلمان‌ها انجام می‌دهیم و موفقیت‌های زیادی نیز در این رابطه بدست آورده‌ایم.
مجری: بازمی‌گردیم به موضوع هدف سرنگونی این رژیم. بعد از اینهمه سال که این رژیم سرنگون نشده است و ما در ابتدا به آن اشاره کردیم آیا شما نمی‌خواهید که این هدف را تعدیل کنید به شکلی یک راه حل سیاسی را قبول کنید و چه بسا با جنبش‌های سیاسی داخلی ایران همخوان شوید که خواهان سرنگونی این رژیم نیستند و خواستار اصلاحات هستند و چه بسا یک تغییر تدریجی را خواستار باشند.
محمد محدثین: استاد حسن ما اولین سازمان در ایران بودیم که در ابتدای این رژیم در سال 79 خواستار اصلاحات بودیم. اما این رژیم یعنی رژیم ولایت فقیه اصلاح پذیر نیست. ولایت فقیه مبتنی بر سرکوب مطلق و تروریسم و افراطی گری است و این دو اصل قابل تغییر نیستند و با وجود این دو اصل اصلاح این رژیم امکانپذیر نیست.
مجری: پاسخ من اینست که این رژیم را نمی‌توان اصلاح کرد و همچنین این رژیمی غیر قابل قبول در وضعیت کنونی است. آیا این جواب شماست؟
محمد محدثین: بله درست است این رژیم اصلاح پذیر نیست و نمی‌توان آنرا در وضعیت کنونی قبول کرد. مشکل اصلی در پایه و اصل ولایت فقیه است و بدون خلاصی از این اصل هیچکس نمی‌تواند با این رژیم کار کند.
مجری: آیا این نظر شما بعنوان شورای ملی مقاومت است یا نظر مردم ایران هم هست؟
محمد محدثین: این نظر اکثریت مردم است
مجری: چطور این اکثریت را آزمایش کرده‌اید؟
محمد محدثین: اگر به مردم ایران نظری بیفکنیم خواهیم دید که ما دارای ریشه‌هایی گسترده در ایران هستیم و در ایران یک شبکه مخفی داریم. همچنین ما دارای ارتباطات مختلف با برخی افراد در آنجا هستیم. ما حتی در داخل این رژیم چه در سپاه پاسداران یا در دفتر رهبری این رژیم شبکه ای داریم و اطلاعات بسیاری در رابطه با این رژیم از طریق این منابع در اختیارمان هست.
مجری: آقای محمد ما قبل از انتراکت در رابطه با این صحبت می‌کردیم که آیا امکان دارد شما هدفتان را در رابطه با سرنگونی این رژیم تعدیل کنید و آنرا تبدیل به موضوع اصلاح سیاسی یا اصلاح داخلی کنید. سوالی که مطرح است و ما نگران هستیم و آنطور که ما از داخل ایران شنیده‌ایم آن‌ها نیز نگران هستند اینست که هر عملیات سریع برای سرنگونی این رژیم چه بسا به آنچه منتهی شود که درکشورهای بهار عرب رخ داد و منجر به یک بهم ریختگی گسترده و سهمگین شد.
محمد محدثین: مطلقاً نه. ایران با این کشورها تفاوت زیادی دارد. تفاوت اصلی اینست که ما در ایران داری یک جنبش اپوزیسیون هستیم که در شورای ملی مقاومت ایران متبلور می‌شود. ما دارای دیدگاهی مشخص هستیم که ریشه‌های و تشکیلاتش در داخل ایران گسترش یافته. متاسفانه وقتی بهار عرب آغاز شد به صورت جنبش‌های اپوزیسیون در این کشورها نبود و رژیم ایران از این اوضاع سوء استفاده کرد. مشکل بهار عرب در کشورهای عرب دخالت‌های رژیم ایران است
مجری: شما سال 2009 و دوره انتخابات را یادآوری می‌کنید. در آن زمان تظاهرات بزرگی شد و جنبش سبز برجسته شد. رهبران آن جنبش توانستند میلیون‌ها نفر را به خیابان‌ها بیاورند و چه بسا برخی از آن‌ها جزء هوادران شما بودند ولی گفته می‌شود که شما نخواهید توانست (این تعداد را به خیابان‌ها بیاورید.) درست است.
محمد محدثین: در آن شرایط در 2009 مردم از رهبران این رژیم ولایت فقیه تبعیت نکرده و ناراضی بودند. لذا از این فرصت استفاده کرده و به خیابان‌ها ریختند. من می‌خواهم اینجا بر روی این موضوع متمرکز شوم که قیام سال 2009 بهترین دلیل نارضایتی مردم بود که خواهان رهایی از رژیم ولایت فقیه هستند و شعار اصلی مرگ بر اصل ولایت فقیه بود. این شعار میلیون‌ها نفر از مردم بود.
مجری: ولی به سرنگونی این رژیم فرانمی خواندند
محمد محدثین: مردم به سرنگونی رژیم فراخواندند. خود خامنه ای اینرا گفت و امام جمعه‌ها گفتند این مردم از هوادران مجاهدین خلق بودند چرا که می‌خواستند در سال 2009 این رژیم را سرنگون کنند.
مجری: آقای محمد هر موقع که انتخاباتی در ایران انجام می‌شود شما میگویید که مردم این انتخابات را تحریم کرده‌اند اما مردم علیرغم این شرکت می‌کنند حتی اگر میانگین و نسبت شرکت کنندگان کم باشد ولی مردم می‌روند و به شما پاسخ نمی‌دهند و گویا که شما خارج از مردم ایران سخن میگویید.
محمد محدثین: برعکس. اگر به آمار انتخابات ایران نظری بیاندازیم خواهیم دید که تعداد رأی دهندگان در هر انتخابات کمتر از انتخابات گذشته شده و اگر به انتخابات مجلس شورا و مجلس خبرگان نگاه کنیم می‌بینیم که تعداد شرکت کنندگان کمتر از انتخابات سابق است و بر اساس اطلاعات ما از داخل این رژیم و خود رژیم هم می‌گوید تعداد از دفعه قبل کمتر بوده است.
مجری: برخی میگویند که ایرانی‌ها مسئولیت اعدام‌هایی که در معرض آن قرار می‌گیرند را بر عهده شما می‌دانند اگر چه تعدادی از این اعدام‌ها مربوط به هواداران شما می‌باشد ولی تعدادی از افراد جنبش‌های لیبرال یا چپ و سایرین نیز در میان آن‌ها هستند و دلیل آن‌ها اینست که شما اقدام به عمل مسلحانه نمودید بدون اینکه روی عواقب آن حساب کرده باشید. آیا اینطور نیست؟
محمد محدثین: مطلقاً نه. در سال 1981 قبل از اینکه ما این مقاومت را شروع کنیم رژیم ایران در دوسال اول حکومتش بیش از 100 نفر را اعدام کرد این قبل از آن بود که حتی یک تیر شلیک شود و مقاومت ما در دو سال اول، مسلحانه نبود و در ژوئن 81 یک تظاهرات کاملاً مسالمت آمیز برگزار کردیم و من یکی از مسئولین آن بودم
مجری: آیا این تظاهرات که میگویید حتی یک تیر هم در آن شلیک نشد به عملیاتی مانند عملیات انفجار در مقر حزب جمهوری اسلامی منتهی نشد؟
محمد محدثین: این نوعی عکس العمل از جانب مردم ایران بود چرا که رژیم حاکم بر ایران در دوسال اول تعداد زیادی از مردم را در خیابان‌ها کشت و بعد از انقلاب ایران آزادی‌های ما را در جامعه ایران از بین برد. انقلاب ما علیه رژیم شاه هم برای آزادی بود ولی خمینی همان روش شاه و چه بسا بدتر از آنرا را در پیش گرفت، لذا این عکس العمل مردم بود.
مجری: شما در متحد کردن اپوزیسیون بر روی یک هدف و طرح و برنامه واحد شکست خورده‌اید و گفته می‌شود که ناتوانی شما در یکپارچه کردن این اپوزیسیون به این دلیل است که شما می‌خواهید همه مثل شما فکر کنند و از طرح و برنامه شما پشتیبانی کنند.
محمد محدثین: این مطلقاً درست نیست ما در مقاومت ایران یک چارچوب کاری داریم. مجاهدین خلق و گروه‌های همپیمان دیگر دارای یک چارچوب کاری هستند ما سه اصل داریم. اولاً شعار ما سرنگونی کامل این رژیم و سرنگونی ولایت فقیه است. ثانیاً برپایی یک جمهوری دمکراتیک و ثالثاً جدایی دین از دولت و هر کس که این سه اصل را تأیید کند ما با او هستیم و این اصول منحصر به ما نیست بلکه جهانی است
مجری: چند بار از کلمه دمکراتیک استفاده کرده‌اید برخی میگویند جنبش شما بطور واقعی دمکراتیک نیست و دلیل آن هم انشعاب‌ها است. کسانیکه جدا شده‌اند میگویند که شما تفاوت زیادی با این رژیم یعنی حکومت مطلقه «تک سالار» و جنبش مطلقه «تک سالار» و «جنبشی که توسط یک نفر اداره می‌شود» و... ندارید. آیا اینطور نیست؟
محمد محدثین: مشخص است که این تبلیغات رژیم ایران است، همه جنبش ما را می‌شناسند
مجری: آیا مردم نمی‌گویند که این یک سیستم تبلیغاتی است؟
محمد محدثین: اگر به روزنامه‌های رژیم ایران نگاهی بیندازیم این رژیم روز و شب بسیاری از این تبلیغات را علیه جنبش ما نوشته و منتشر می‌کند. جنبش ما یک جنبش دمکراتیک و اصیل و مبتنی بر انتخابات است. دیدگاه ما در رابطه با آینده بسیار روشن و واضح است و هیچ چیز مخفی نداریم و بسیاری در زمانیکه قرارگاه اشرف به روی مردم باز بود به آنجا رفته‌اند البته آنموقع وضعیت با الان متفاوت بود و اکنون همه وضعیت اشرف و لیبرتی را می‌دانند. جنبش ما طرح و برنامه‌های مخفی ندارد.
مجری: در سایه گسترش جنبش‌های قومی اقلیت‌های مذهبی در ایران آیا در جنبشتان برنامه ای واضح و با تعبیرهای در رابطه با برخورد و تعامل با این جنبش‌ها دارید؟
محمد محدثین: بله در ایران این موضوعی بسیار مهم است ما طرح خودمان را داریم اولاً در رابطه با مذاهب مختلف من دوست ندارم که از کلمه اقلیت‌ها استفاده کنم چرا که درست نیست بگوییم که آن‌ها یک مجموعه هستند و اقلیت هستند و دیگران اکثریت هستند ما دارای یک طرح مشخص در رابطه با اقلیت‌های مذهبی هستیم و بر اساس این طرح هر فردی از هر دین و مذهب حق دارد که برای ریاست جمهوری کاندید شود و منبع اصلی مشروعیت صندوق انتخابات است. در رابطه با اقلیت‌های سنی چه اعراب و چه اکراد یا سایرین آن‌ها خواهران و برادران ما هستند که ما خودمختاری را برای آن‌ها مورد تأیید قرار می‌دهیم و یک طرح مشخص در رابطه با خودمختاری در کردستان داریم.
مجری: یعنی همانطور که الان گفتی آیا به اقلیت‌های مذهبی خودمختاری می‌دهید؟
محمد محدثین:: بله درست است
مجری: در آینده ایران آیا بندهای قانون اساسی در رابطه با اینکه دین حکومت اسلام است و مذهب آن اثنی عشری است و اینکه رئیس جمهور باید مسلمان باشد را لغو خواهید کرد؟
محمد محدثین: بله قطعاً. ایران باید یک حکومتی دمکراتیک باشد جدا از اینکه ما در دینمان یک قانون دمکراتیک وجود دارد و بنا بر آنچه از اسلام فراگرفته‌ایم حکومت اسلامی یا دینی را مورد تأیید قرار نمی‌دهد. دولت را باید مردم یا نمایندگان آن انتخاب کنند. مشروعیت آینده ایران باید از طریق پارلمان و انتخابات باشد
مجری: در میان طیف‌های جنبش شما جنبشی دینی و اسلامی وجود ندارد؟
محمد محدثین: من که با شما صحبت می‌کنم مسلمان هستم من اسلام را تأیید می‌کنم و به اسلام احترام می‌گذارم جدا از اینکه اسلام یک چیز و دیکتاتوری دینی چیز دیگری است. اگر واقعاً مسلمان باشید باید که اسلام و حکومت را از یکدیگر جدا کنید. آیت الله طالقانی پدر معنوی مجاهدین که یکی از بزرگ‌ترین آیت الله‌ها بود بطور علنی گفت که بدترین دیکتاتوری، دیکتاتوری اسلامی یا دیکتاتوری دینی است
مجری: بینندگان عزیز به این ترتیب به پایان این بخش از برنامه نقطه النظام می‌رسیم از میهمانم محمد محدثین رئیس کمیسیون روابط خارجی شورای ملی مقاومت و همچنین از پیگیری شما تشکر می‌کنم.