۱۳۹۵ مرداد ۵, سه‌شنبه

نشست سران اتحادیه عرب و انزوای بیش از پیش رژیم حاكم بر ايران



منبع : ایران اسرار ،26ژوئیه 2016 



نشست سران اتحادیه عرب و انزوای بیش از پیش رژیم حاكم بر ايران
در سخنرانی‌ها و مواضع سران اتحادیه عرب در نشست این اتحادیه در پایتخت موریتانی، و همچنین در بیانیه پایانی آن، توسعه طلبی رژیم، صدور تروریسم و دخالت‌هایش در امور داخلی کشورهای منطقه و عربی محکوم شده است.

وزیر امور خارجه  عربستان سعودی  تلاش این رژیم برای صدور انقلاب و تروریسم به کشورهای منطقه را ناقض قوانین بین‌المللی و سبب ناآرامی در منطقه دانست.

رئیس پارلمان عربی رژیم آخوندی را متهم به دخالت در امور کشورهای عربی کرد و ”سوء نیت“ آن درباره کشورهای عربی و بویژه بحرین را نشانه‌یی از این دانست که رژیم آخوندی دوست کشورهای عربی نیست.

امیر کویت نیز از رژیم خواست در امور داخلی کشورهای عربی دخالت نکند، به قوانین بین‌المللی احترام بگذارد و رعایت اصل حسن همجواری را بکند.

رئیس‌جمهور یمن نیز پروژه دخالت رژیم در امور کشورهای منطقه و عرب را به‌عنوان خطری برای منطقه دانست، و خواستار تشکیل نیروی نظامی مشترک عربی در مقابل توسعه طلبیهای رژیم آخوندی شد.

امیر بحرین نیز در پیامی به این اجلاس خاطرنشان ساخته است: مبارزه با تروریسم محقق نمی‌شود مگر از طریق مقابله با اقدامات مداخله جویانه ایران در امور داخلی کشورهای عربی... او گفت: ”ایران به دخالت در امور داخلی کشورهای عربی، صادرات تروریسم، حمایت لجستیکی از گروه‌های تروریستی و تلاش برای بر هم زدن امنیت و ثبات کشورهای عربی مبادرت می‌ورزد“.ـ

همزمان با انعکاس سخنان سران و نمایندگان کشورهای حاضر در اجلاس، رسانه‌های رژیم آخوندی نسبت به اظهارات قاطع آنان علیه تروریسم رژیم، دخالت آن در امور داخلی منطقه آه و فغان برآورده‌اند، و این موضعگیریها و بیانیه پایانی این اجلاس را به باد ناسزا گرفته‌اند.

موضعگیری قاطع تعدادی از سران ونمایندگان شرکت کننده در نشست اتحادیه عرب علیه مطامع رژیم آخوندی و دخالتهای آن در کشورهای منطقه، بیانگر تنگ‌ترشدن حلقه محاصره سیاسی و تشدید روزافزون انزوای آن است.

پیش از این نیز با تشکیل ائتلاف منطقه‌یی علیه تروریسم و دخالتهای رژیم آخوندی، رژیم آخوندی به‌عنوان متهم اول حامی تروریسم و دخالت در امور کشورها ی منطقه و عربی انگشت‌نما شد.

اکنون با موضعگیری جدید سران و مقامات شرکت کننده در نشست اتحادیه عرب در موریتانی، تروریسم رژیم آخوندی و دخالت آن در امور کشورهای دیگر بیش از پیش زیرضرب قرار گرفته است.

البته قبل از این اجلاس نیز سران و مقامات کشورهای عربی اقداماتی علی دخالتهای تروریستی رژیم انجام داده‌اند. از جمله این اقدامات دستگیر کردن تروریستهای وابسته به رژیم درکویت، بحرین و... بود که این خود اقدام عملی و مهمی در زمینه مبارزه با تروریسم رژیم آخوندی است.

واقعیت این است که آنچه در نشست سران اتحادیه عرب اتفاق افتاد، در یک جمله بیانگر نفرت از سیاستهای مداخله‌جویانه رژیم و انزوای بیش از پیش این رژیم در منطقه است. مساله‌یی که رژیم را مثل همه بحرانهای دیگری که با آن درگیر است بر سر یک دوراهی قرار می‌دهد.

راه اول این است که می‌بایست برجام دیگری را در رابطه با سیاست منطقه‌یی‌اش بپذیرد. با چنین فرضی رژیم ناگزیر است که با خاکریزهای منطقه‌یی خدا حافظی کند و در درون مرزها واپس بتمرگد، که این امر برای رژیم بسیار پرمخاطره است. زیرا به اعتراف سردمداران رژیم از جمله  علی خامنه‌ای  و پاسدار علی شمخانی، می بایست در داخل مرزها با مردم و مقاومت مردم ایران بجنگد.

راه دوم این است که به سیاستهای مداخله جویانه‌اش ادامه بدهد که در این صورت می‌بایست منتظر عواقب بعدی آن یعنی مقابله جدی کشورهای منطقه با خود باشد.

ملاحظه می‌شود که نظام ولایت‌فقیه هم‌چنان که در زمینه سیاستهای داخلی و بین‌المللی، در بن‌بست مرگباری گرفتار شده است، در زمینه سیاست منطقه‌ای نیز در چنین بستی قرار دارد.