حدود دو هفته پیش، هفته گذشته، قربان غلامپور مسئول توزیع شهریه علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران میان طلاب افغان و عضو شورای نظارت بر حوزه عملیه هرات، از سوی اداره منیت ملی افغانستان، بازداشت شده است.
فعالان شبکه‌های اجتماعی در افغانستان، او را مسئول جذب جوانان شیعه افغان، به منظور مشارکت در جنگ سوریه در حمایت از نظام بشار اسد، معرفی می‌کنند.
رسانه‌های افغان از جمله خبرگزاری جمهوری، خبر دستگیری غلامپور را منتشر کرده‌اند. بنا بر این گزارش، این روحانی شیعه، توسط شماری از ماموران اداره امنیت ملی افغانستان دستگیر و به آمریکا منتقل شده است.
این گزارش می‌افزاید که مسئولان اداره امنیت ملی افغانستان، ابتدا به محل کار قربان غلامپور در مرکز شهر هرات مراجعه کرده و پس از بازداشت، او را به کابل منتقل کردند.
گزارش‌های سایت‌های افغانی می‌گوید که غلامپور، مسئول توزیع شهریه سه‌تن از مراجع شیعه میان طلاب افغان است که علی خامنه‌ای و آیت‌الله علی سیستانی، از جمله آن‌ها هستند.
دستگیری غلامپور، واکنش نهادهای و رسانه‌های وابسته به حکومت ایران را در پی داشت. عیسی حسینی مزاری، عضو افغانستانی مجمع جهانی اهل بیت وابسته به حکومت ایران، در بیانیه‌ای، با محکوم کردن دستگیری غلامپور، خواستار آزادی هرچه سریع‌تر او شد. حدود ۱۵۰ تن از روحانیون شیعه هرات هم با والی این منطقه دیدار کرده و درخواست مشابهی مطرح کردند.
روزنامه کیهان که از سوی نماینده علی خامنه‌ای اداره می‌شود و همچنین خبرگزاری تسنیم وابسته به نهادهای امنیتی ایران هم، با انتشار اخباری از دستگیری غلامپور، سعی کردند بعدی فرقه‌ای به این ماجرا ببخشند و بدون اشاره به وابستگی او به رهبر ایران، نوشته‌اند که اقدام صورت گرفته در راستای فشار بر روحانیون شیعه است.
جمهوری اسلامی ایران با هدف حمایت از نظام بشار اسد، شبه‌نظامیان شیعه از کشورهای مختلف از جمله افغانستان، پاکستان، عراق و لبنان را برای جنگ علیه نیروهای اپوزیسیون، به سوریه اعزام می‌کند. شبه‌نظامیان افغان در قالب لشکر فاطمیون در سوریه می‌جنگند.