۱۳۹۵ آبان ۸, شنبه

محكوميت قتل عام 67 و اعدامهاي گسترده در پارلمان اروپا








منبع :آفتابکاران ،29 اکتبر 2016

محكوميت قتل عام 67 و اعدامهاي گسترده در پارلمان اروپا
پارلمان اروپا روز۲۵ اكتبر۲۰۱۶ قطعنامه یی را پیرامون عادیساری روابط با رژیم ایران- که از زمان امضای توافق اتمی و رفع تحریمهای هسته یی در ازای تن دادن این رژیم به برجام از موضوعات پرچالش اتحادیه اروپا و جامعه بین المللی بوده است- به تصویب رساند.

این قطعنامه که پس از طی مراحل مختلف و بحثهای مفصل پارلمانی ، سرانجام در اجلاس رسمی پارلمان اروپا در استراسبورگ در روز سه‌شنبه ۴آبان ۹۵ با 456 راي موافق, ۱۷۴ راي مخالف و ۶۷ راي ممتنع تصویب شد، در چندین ماده خود، به موضوع حقوق بشر و اعدامهای فزاینده در ایران پرداخته است.

از جمله در مادة 42 اين قطعنامه تأكيد شده است كه «(رژيم) ايران بالاترين ميزان اعدام‌ها به نسبت جمعيت در جهان را دارد» و در مادة 48 به آزادي تمامي زندانيان سياسي فراخوان داده شده است.
قطعنامه در مادة 44 از رژيم خواهان همكاري با مكانيزم‌هاي حقوق بشري و پاسخگويي به نگراني‌هاي مطرح‌شده در گزارشهای گزارشگر ويژة ملل متحد و دبيركل سازمان ملل دربارة وضعيت حقوق بشر در ايران و نيز فراخوان‌هاي قطعنامه‌هاي مجمع عمومي شده است.
در مادة 8 قطعنامه پارلمان اروپا درباره رابطه با رژيم آخوندي، با تأكيد برمخالفت اتحادية اروپا با هرگونه به‌كارگيري مجازات مرگ تحت هر شرايطي آمده است كه (ما) هم‌چنان به‌شدت منتقد استفادة مكرر (رژيم) ايران از مجازات مرگ هستيم و به تعليق فوري اجراي احكام اعدام در ايران فرا مي‌خوانيم.
در همين ماده تأكيد شده است كه اعدام نوجوانان توسط حكومت آخوندي، ناقض التزامات بين‌المللي تحت قانون حقوق بشر و انسان‌دوستانه است كه خود رژيم هم آن‌را پذيرفته است.
در شمار ديگري از مواد قطعنامه، از جمله مواد 15، 34، 49 و 50، با تاكيد بر افزايش شمار دستگير شدگان در ميان پيروان مذاهب مختلف، بر تضمين حقوق قوميتها و پيروان ساير اديان، برابري كامل جنسيتي و حذف تبعيض در قانون رژيم و در عمل عليه زنان، كنترل صادرات از اروپا به ايران براي جلوگيري از سوء استفاده رژيم از مواد و تكنولوژيهاي دو كاربرده به منظور نقض حقوق بشر، و نگراني نسبت به توسعه آزمايشهاي موشك باليستيك توسط رژيم ايران تاكيد شده است.
درجریان بحثهای پارلمان اروپا در اجلاس استراسبورک در رور سه شنبه شماری از نمایندگان با حمایت از جنبش دادخواهی مردم ایران و با تاکید بر لزوم مشروط بودن هرگونه رابطه با حکومت آخوندی به توقف اعدامها و نقض حقوق بشر و همچنين توقف مداخلات تروريستي رژيم در منطقه و حمايت از ديكتاتور سوريه، سخنانی ایراد کردند...
تونه کلامTunne Kelam عضو کميسيون خارجي پارلمان اروپا از استوني در سخنان خود، گفت:
(رژيم) ايران در رتبة اول اعدام‌ها در جهان به نسبت جمعيت قرار دارد. رژيم ايران يکي از منابع اصلي صدور تروريسم در منطقه بوده و هست و به‌ميزان زيادي در ظهور داعش نقش داشته است چرا سياست کنوني اتحادية اروپا در اين رابطه ناپخته و نامتوازن به‌نظر مي‌آيد؟ وي با تأكيد بر لزوم مشروط‌كردن روابط اقتصادي اتحادية اروپا با رژيم به بهبود واقعي وضعيت حقوق بشر، افزود:
(رژيم) ايران هم‌چنان يکي از بي‌رحمترين رژيم‌ها در دنياست. يک مورد را بگويم: وزير کنوني دادگستري (رژيم) ايران، مشخص شده که مسئول اعدام‌هاي دسته‌جمعي ۳۴ هزار زنداني سياسي در سال ۱۹۸۸ بوده است. او ادعا مي‌کند که اين باعث افختارش هم هست. آيا مي‌شود توافقاتي با افرادي که دستشان خونين است ايجاد کرد؟

ژرار دوپرهGérard Deprez رئيس گروه دوستان ايران آزاد در پارلمان اروپا در سخنان خود با تأكيد بر اين‌كه رژيم آخوندي در صدر جدول اعدام‌ها در جهان قرار دارد و برخلاف قطعنامه‌هاي ملل متحد نوجوانان را هم اعدام مي‌كند، گفت:
تبادلات اقتصادي ميبايد مشروط به حقوق بشر باشد چرا که اين رژيم هم‌چنان در صدر جدول اعدام‌ها قرار دارد. اعدام نوجوانان، که برخلاف قطعنامه‌هاي سازمان ملل است که توسط ايران امضاء شده‌اند.
بگذاريد تأکيد کنم که وزير دادگستري فعلي «مفتخر» بود که بگويد، در سال 1988 در قتل عام هزاران زنداني سياسي شرکت کرده و از نظر من اين قتل عام، يک جنايت عليه بشريت است.
يارومير اشتتيناJaromir Stetina عضو کميسيون خارجي پارلمان اروپا از جمهوري چک سخنران بعدي اجلاس پارلمان اروپا بود؛ وي نيز تأكيد كرد كه رژيم آخوندي بالاترين آمار اعدام‌ها را در دنيا به نسبت جمعيت دارد و نسبت به برقراري روابط تجاري با چنين رژيمي هشدار داد.
به نظرم اگر شريک ما حکومتي باشد که بالاترين آمار اعدام‌ها را در دنيا نسبت به جمعيت داشته باشد، ما بايد مواظب باشيم.
مي‌خواهم ياد ۳۰۰۰۰ زنداني سياسي در ايران را گرامي بدارم که بين اوت و اکتبر ۱۹۸۸ اعدام شدند. اين يک جنايت عليه بشريت است که هم‌چنان مورد مجازات قرار نگرفته است. کساني که اين جنايات را مرتکب شدند، هم‌چنان در سطوح بالاي رژيم هستند.
مارک دمسماکرMark Demesmaeker عضو کميسيون خارجي پارلمان اروپا از بلژيک
وقتي شروع به مذاکره بر سر توافق اتمي کرديم، شاهد اوج ناگهاني بي‌سابقة آمار اعدام‌ها در ايران بوديم. به گفتة سازمان ملل تنها در سال گذشته بيش از ۱۰۰۰ نفر اعدام شدند. اين بالاترين آمار اعدام در جهان نسبت به جمعيت است. هم‌چنين همان‌طور که قبل از من گفته شد (رژيم) ايران رتبة اول در اعدام نوجوانان در جهان را دارد.
البته تحت فشار تحريم‌هاي شديد اتحادية اروپا، (رژيم) ايران وادار شد از اهداف اتمي خود عقب‌نشيني کند و پاي توافق اتمي بيايد که اين خود چيز خوبي است. ولي بگذاريد اين‌قدر ساده‌لوح نباشيم و اين بدان معنا نيست که يک‌دفعه به‌طور ناگهاني با يک رژيم بسيار مدره‌تر مواجه هستيم؛ واقعيت روزانه نشان مي‌دهد که عکس آن صادق است. من فقط مي‌خواهم يک نمونه را بگويم. همان افراد حكومتي که در سال ۱۹۸۸ دست به قتل عام ۳۰۰۰۰ زنداني سياسي زدند و از اين طريق يکي از بدترين جنايات عليه بشريت را مرتکب شدند، هم‌چنان در بالاترين سطوح اين رژيم هستند. يکي از آنها وزير دادگستري فعلي است. او به‌تازگي حتي گفت، به نقشي که در اين حمام خون داشته افتخار مي‌کند.
ما هم‌چنين شاهد نقش مخرب (رژيم) ايران در تخاصمات منطقه‌يي هستيم. (رژيم) ايران منابع مالي، تسليحات و نيروهاي شبه نظامي به جنگ‌هاي منطقه‌يي ارسال مي‌کند؛ به سوريه، لبنان، عراق، يمن و کشورهاي ديگر. اگر (رژيم) ايران مي‌خواهد يک دولت مسئول باشد که بشود با آن وارد معامله شد ابتدا بايد از اين رفتار شريرانة خود دست بکشد.
آنا فوتيگاAnna Fotyga رئيس کميسيون دفاع پارلمان اروپا و وزير خارجة پيشين لهستان در سخنان خود در اين جلسه، گفت:
در سال ۱۹۸۸ مخالفان سياسي به‌طور گسترده قتل عام شدند. تعداد قربانيان آن‌قدر زياد بود که تقريباً چيزي مشابه يک نسل کشي بود. حال کساني که مسئول اين جنايات بوده‌اند، امروزه هم‌چنان در سطوح بالاي حکومت قرار دارند و اعدام مخالفان سياسي در واقع هم‌چنان ادامه دارد. همان‌طور که کودکان هم‌چنان اعدام مي‌شوند. نقش (رژيم) ايران را چه در منطقه و چه در جهان نمي‌توان يک نقش سازنده توصيف کرد. اين حکومت متهم به حمايت مالي از تروريسم است. کساني که فقط با ديد تجارت اقتصادي به اين موضوع نگاه مي‌کنند، مي‌خواهم به آنها بگويم که بخش اقتصادي در ايران امروز تحت کنترل سپاه پاسداران است و سازمان‌هايي مانند FATF به ما تأکيد دارند که محتاط باشيم».
آنا زابورسکاAnna Zaborska نمايندة پارلمان اروپا از اسلوواکي با تأكيد بر لزوم قاطعيت در برابر موج اعدام‌ها توسط رژيم آخوندي، به تحقيقات دربارة قتل عام بيش از 30 هزار زندانيان سياسي در سال 67 فراخوان داد و تأكيد كرد كه در قبال چنين رژيمي، نبايد منفعت‌طلبي سوري را قرباني «شرافت» انساني كرد.
مريا کيلوننMerja Kyllönen نماينده پارلمان اروپا از فنلانداز ديگر سخنرانان اين اجلاس بود. وي گفت:
حدود ۳۰ سال پيش هزاران نفر در زندان‌هاي ايران اعدام شدند. برخي از آنها دختران ۱۵ ساله بودند، برخي حتي باردار بودند. مسئولين اين قتل عام، هم‌چنان در مناصب کليدي هستند و به اين کار خود افتخار مي‌کنند. اين جنايات بايد به دادگاه بين‌المللي کشانده شود؛ نمي‌شود فقط چشمانمان را در برابر اين مسائل ببنديم. ما نبايد تنها به موضوع اتمي (رژيم) ايران بپردازيم، بلکه بايد مطمئن شويم که حقوق بشر مورد احترام قرار مي‌گيرد. تنها بر اين پايه مي‌توانيم وارد رابطه با (رژيم) ايران بشويم. نمي‌شود ما فقط به‌خاطر علاقه به بازار بزرگ ايران، مردم ايران را فراموش کنيم. پول نمي‌تواند جايگزين حقوق بشر بشود.
ژوزه فه‌رياJosé Faria نمايندة پارلمان اروپا از پرتغال در سخنراني‌اش گفت:
اين رژيمي است که براي سرکوب مردمش از خشونت بسياري استفاده مي‌کند. لذا يک رژيم بسيار ضعيف است و بنابراين بسيار دشوار خواهد بود که يک شريک قابل اتکا براي اتحادية اروپا بشود. حقوق بشر قابل مذاکره نيست، بلکه بخشي از مسئوليت مشترک جمعي ما به‌عنوان اروپايي و به‌عنوان انسان است.
بئاتريس بسراBeatriz Becerra نمايندة پارلمان اروپا از اسپانيا از ديگر سخنرانان اين اجلاس بود؛ وي تأكيد كرد:
هر چند توافق اتمي با (رژيم) ايران مهم است ولي نبايد فراموش کنيم که ما با يک رژيم تروريستي و بنيادگراي مذهبي مواجهيم. رژيمي که کودکان را اعدام مي‌کند و روزانه از شکنجه استفاده مي‌کند.
من به آيندة ايران معتقدم، چرا که به ايرانيان اعتقاد دارم. من از عشق آنها به آزادي و شجاعت آنها به‌خوبي مطلع هستم و مي‌دانم که روزي از چنگال آخوندها رها خواهند شد. من مخالف هرگونه مماشات هستم.
در اين جلسه ادوارد کوکان Eduard Kukan عضو کميسيون خارجي پارلمان اروپا و وزير خارجة پيشين اسلوواکي گفت:
قبل از تقويت روابط اقتصادي و تجاري با (رژيم) ايران ما بايد اطمينان حاصل کنيم که (اين رژيم) به‌طور کامل از استانداردهاي بين المللي پيروي كند، به‌خصوص (در زمينة) حقوق بشر. اين شامل تغيير سياست فعلي (رژيم) ايران دربارة حکم اعدام و به‌خصوص اعدام نوجوانان مي‌شود.
رامونا مانسکوRamona Mansecu عضو کميسيون خارجي پارلمان اروپا از روماني رژيم آخوندي را يك رژيم بنيادگرا ناميد، و گفت:
يک نزديکي صرفاً اقتصادي با (رژيم) ايران، نتيجة معکوس دارد و در درازمدت واقع‌بينانه نيست به‌عنوان نمايندة پارلمان اروپا نمي‌خواهم استانداردهاي دوگانه به سياست‌هاي جاري ما تبديل شوند. رژيم ديکتاتوري در ايران حاضر به پذيرش رفرم‌هاي واقعي نيست. لذا اين سئوالات بسياري را در مورد آيندة رابطة ما با (اين رژيم) ايجاد مي‌کند.
اورماس پائتUrmas Paet عضو کميسيون خارجي پارلمان اروپا از استوني تأكيد كرد كه رژيم ايران بايد حكم اعدام را لغو كند، اعدام نوجوانان را متوقف كند، همة زندانيان سياسي را آزاد كند، اذيت و آزار خبرگاران را متوقف كند و به شكنجه پايان بدهد. وي گفت:
گسترش روابط اقتصادي با (رژيم) ايران نمي‌تواند به قيمت قرباني‌کردن مسائل ديگر که در قلب ارزش‌هاي اتحادية اروپا نهادينه شده‌اند صورت گيرد. لغو حکم اعدام يکي از اهداف اصلي سياست خارجي و حقوق بشر اتحاديه اروپا است، لذا نمي‌شود در رابطه با (رژيم) ايران اين‌را فراموش کنيم.
فرناندو رواسFernando Ruas نماينده پارلمان اروپا از پرتغال يكي ديگر از سخنرانان اجلاس اين پارلمان در سخنانش، گفت:
اصول جهان‌شمولي وجود دارد که ما نمي‌توانيم در مورد آنها سازش و مصالحه کنيم و مجازات اعدام يکي از آنهاست.
لارش آداکتوسونLars Adaktusson عضو کميسيون خارجي پارلمان اروپا از سوئد در سخنانش گفت:
سفرايي که يکي از وحشي ترين ديکتاتوري هاي جهان را نمايندگي ميکنند، از ما بعنوان نمايندگان پارلمان ميخواهند که از متن مربوط به رابطه با رژیم ایران حمايت کنيم و این درحالیست که برخی از مطبوعات رژيم ایران نوشته اند که اتحاديه اروپا با اين اقدام ميخواهداز رفتار این رژيم حمايت کند.
. ولي پارلمان اروپا يک سنت ديرينه دارد که حقوق بشر را در قلب تمام روابط خود با کشورهاي خارجي قرار ميدهد.