۱۳۹۵ آبان ۱۰, دوشنبه

سخنان نمایندگان کشورها در اجلاس کمیته سوم مجمع ملل متحد : ایران رکورد دار اعدام در جهان است





تاریخ :31 اکتبر 2016

لینک به منبع :


سخنان نمایندگان کشورها در اجلاس کمیته سوم مجمع ملل متحد : ایران رکورد دار اعدام در جهان است 

روز جمعه در اجلاس کمیته سوم مجمع عمومی ملل متحد، هم‌زمان با ارائه گزارش گزارشگر ویژه حقوق‌بشر سازمان ملل درباره وضعیت حقوق‌بشر در ایران، نمایندگان کشورهای مختلف موج اعدامها توسط رژیم رکوردار اعدام در جهان و ابعاد مختلف نقض حقوق‌بشر در ایران را محکوم کردند.

در اجلاس کمیته سوم مجمع عمومی، ششمین و آخرین گزارش احمد شهید به‌عنوان گزارشگر ویژه وضعیت حقوق‌بشر در ایران، ارائه شد. الیزابتا دا کاستا از کمیسیون عالی حقوق‌بشر ملل‌متحد ضمن قرائت این گزارش تأکید کرد که رژیم، هم‌چنان رکوردار اعدام در جهان به نسبت جمعیت است.
این گزارش تصریح می‌کند: «در ایران، حق زندگی هم‌چنان تحت تعرض جدی است. (رژیم) ایران، هم‌چنان بالاترین آمار اعدام به نسبت جمعیت در مقایسه با هر کشور دیگری در جهان را دارد. سازمانهای حقوق‌بشری برآورد می‌کنند که در سال 2015، بین 966 تا 1054 اعدام صورت گرفته است؛ این بالاترین نرخ (اعدام) طی بیش از 20سال اخیر است...»

گزارشگر ویژه حقوق‌بشر ملل‌متحد تأکید می‌کند که آمار بالای اعدام‌های صورت‌گرفته توسط رژیم، باعث شد تا کمیسر عالی حقوق‌بشر سازمان ملل طی ماه‌های آوریل و اوت سال جاری میلادی، دو اطلاعیه در این رابطه صادر کند و به تعلیق مجازات اعدام و به‌طور خاص توقف اعدام نوجوانان فراخوان بدهد.
به گفته وی، در طول دوره این گزارش، دست‌کم دو حکم سنگسار علیه زنان صادر شده است.
بنا‌ به گزارش احمد شهید، رژیم از سال 2003 تا کنون درخواست‌های مکرر از سوی 8 گزارشگر ویژه را برای بازدید از کشور نادیده گرفته است... کسانی که در داخل کشور با گزارشگر ویژه هم‌کاری کرده‌اند، هدف تلافی‌جویی رژیم قرار می‌گیرند... امروزه مردم ایران هم‌چنان از نقض جدی و فاحش حقوق‌بشر رنج می‌برند... در این گزارش هم‌چنین، آمده است: «من هم‌چنان گزارش‌های مکرر و هشداردهنده‌یی از به‌کارگیری حبس‌های انفرادی و طولانی‌مدت... ، فقدان دسترسی به وکیل و استفاده از اعترافها اخذ شده تحت شکنجه به‌عنوان شواهد حین محاکمه، دریافت می‌کنم».
احمد شهید در گزارش خود، جلوگیری رژیم از رسیدگی‌های لازم پزشکی به زندانیان از جمله زندانیان سیاسی را یک مسأله قابل‌توجه دانسته و بر موارد دیگری از سرکوبگری رژیم اشاره کرده است؛ از جمله: نقض آزادی بیان، انجمن و تجمع مسالمت‌آمیز، دستگیریهای خودسرانه به‌دلیل استفاده مشروع از همین حقوق، تبعیض علیه زنان و دختران ایران، نقض حقوق کودکان و بازجویی و دستگیری روزنامه‌نگاران، نویسندگان، فعالان شبکه‌های اجتماعی و مدافعان حقوق‌بشر.
در گزارش ارائه‌شده به ملل‌متحد همچنین مواردی از سرکوب قومیتها و پیروان مذاهب مختلف توسط رژیم مورد اشاره قرار گرفته است؛ هم‌چون دستگیری خودسرانه، حبس و اذیت و آزار آنها.
او تأکید کرد که قوانین، سیاست‌ها و اقدامات رژیم، هم‌چنان تبعیض علیه زنان و دختران ایران را نهادینه می‌کند.
در ادامه جلسه کمیته سوم مجمع عمومی، نماینده رژیم آخوندی نسبت به گزارش گزارشگر ویژه ملل‌متحد سوز و گداز کرد و از جمله گفت که تأسف‌آور است که این گزارش تروریستها را زندانی سیاسی نام‌گذاری می‌کند.
سپس نمایندگان کشورهای مختلف، به محکومیت موج اعدامها و نقض حقوق‌بشر توسط حکومت آخوندی پرداختند.
نماینده آمریکا در سخنان خود به ممانعت رژیم از بازدید گزارشگر ویژه ملل‌متحد از ایران اشاره کرد، و افزود: «نهادهای مختلف حکومتی در ایران، مردم ایران و به‌خصوص افرادی را که به اقلیت‌های مختلف تعلق دارند یا نظرات سیاسی متفاوتی دارند به‌طور مستمر تحت محدودیت قرار می‌دهند. این محدودیتها شامل اعدام، شکنجه و زندان به‌دلیل فعالیت‌های سیاسی، عدم رسیدگی‌های درمانی به زندانیان، اعمال سانسور، سرکوب اعتراضات مردمی و اعدام‌هایی است که بدون روند حقوقی صورت گرفته است. همین‌طور اعدام کسانی که هنگام ارتکاب جرم زیر سن قانونی بوده‌اند.
ما اخیراً به‌طور ویژه نگران اقدامات سرکوبگرانه حکومت ایران علیه مطبوعات و خبرنگاران و فعالان اجتماعی بوده‌ایم که به‌دلیل ابراز نظرات خود به سال‌های طولانی زندان محکوم شده‌اند».
نماینده آلمان ضمن استقبال از گزارش‌های گزارشگر ویژه وضعیت حقوق‌بشر در ایران، تصریح کرد: «اعدام در ایران به دلایل اتهاماتی که بر اساس قوانین بین‌المللی جرایم سنگینی نیستند، به‌صورت خطرناکی گسترش یافته است. آلمان به‌طور ویژه نگران اعدام افراد نوجوان است. وی همچنین تأکید کرد که به‌رغم درخواست‌های مکرر، رژیم اجازه بازدید گزارشگر ویژه را از ایران نداده است.
نماینده انگلستان، گفت: «ما به‌طور جد نگران وضعیت حقوق‌بشر و تعداد اعدامها در ایران هستیم اعدام نوجوانان در ایران باید بدون اما و اگر متوقف شود

نماینده سوئیس نیز در سخنان خود در اجلاس کمیته سوم مجمع عمومی، گفت: «برای کشور من، لغو حکم اعدام بسیار مهم است. ما نسبت به زندانی‌کردن افراد به دلایل سیاسی و اعدام نوجوانان نگران هستیم.
گزارش (احمد شهید) به زمینه‌های مختلف اعمال شکنجه، تحقیر، وضعیت اعتراضات مردمی، وضعیت قومیتها و پیروان مذاهب (مختلف) و وضعیت زنان اشاره می‌کند؛ ما با او هم‌نظریم و از (رژیم) ایران می‌خواهیم با گزارشگر ویژه همکاری کند و اجازه ورود (او) به ایران داده شود».

نماینده نروژ در این اجلاس، تأکید کرد: «نروژ با مجازات مرگ در همه شرایط مخالف است. مجازات مرگ ناقض کرامت انسانی و رفتار انسانی است. ما عمیقاً نگران تعداد بالای اعدام‌های صورت گرفته توسط حکومت ایران هستیم. ما به‌طور خاص در مورد استفاده گسترده از مجازات مرگ علیه کسانی که در زمان ارتکاب جرم (منتسب به آنها) زیر سن قانونی بوده‌اند نگران هستیم.
سانسور مطبوعات و ابراز نظرهای فرهنگی اینترنتی هم‌چنان (در ایران) امری عادی است. در ماه‌های اخیر ما شاهد دستگیری روزنامه‌نگاران و کاربران اینترنتی بودیم. علاوه بر این نروژ نگران دستگیری و بازداشت خودسرانه مدافعان حقوق‌بشر در ایران است. ما همچنین از این واقعیت نگرانیم که بسیاری از مدافعان حقوق‌بشر و وکلا، برخلاف اصول اولیه قانونی، مشغول گذراندن (احکام) زندان بر اساس معیارهای تعریف‌نشده نظیر تبلیغ علیه نظام هستند».

نماینده کانادا در شروع سخنانش بر لزوم بازدید گزارشگر ویژه ملل‌متحد از ایران تأکید کرد، و گفت:
متأسفانه وضعیت حقوق‌بشر در ایران وخیم باقی مانده است. کانادا به‌شدت نسبت به تعداد بالای اعدامها در ایران از جمله (اعدام) متهمان نوجوان نگران است و ما فراخوان گزارشگر ویژه به (رژیم) ایران را برای ممنوع‌کردن چنین اعدام‌هایی و تعلیق مجازات اعدام تکرار می‌کنیم.
در این جلسه نماینده اتحادیه اروپا ضمن استناد به گزارش گزارشگر ویژه و دبیرکل ملل‌متحد درباره وضعیت حقوق‌بشر در ایران، نسبت به اعدامها و نقض آزادی بیان و آزادی عقیده توسط رژیم، ابراز نگرانی کرد، و افزود: «اتحادیه اروپا در نگرانی‌های (مربوط به) نقض حقوق‌بشر (در ایران)... . شریک است».
در ادامه جلسه کمیته سوم مجمع عمومی، احمد شهید درباره گزارش و مأموریت خود به‌عنوان گزارشگر ویژه وضعیت حقوق‌بشر در ایران سخنرانی کرد و به سؤالات هیأتها پاسخ داد.
وی از جمله گفت: «من اولین گزارشگر (ویژه درباره) ایران هستم که بدون کسب فرصت حتی یک بازدید از کشور، کناره‌گیری می‌کنم. اما با توجه به تکنولوژی‌های مدرن، توانستم با صدها ایرانی صحبت کنم...»
پس از سخنان احمد شهید، نماینده حکومت آخوندی بار دیگر غیظ خود را از محکومیت بین‌المللی اعدامها و نقض حقوق‌بشر توسط رژیم نشان داد، و مأموریت گزارشگر و گزارشات او را مداخله در امور رژیم ارزیابی کرد.