۱۳۹۵ آذر ۹, سه‌شنبه

مذاکرات پشت پرده بر سر توافق اتمی



تاریخ :29 نوامبر 2016

منبع :وال استریت ژورنال



وال استریت ژورنال در گزارشی از مذاکرات پشت پرده۶قدرت جهانی پس از انتخاب ترامپ به ریاست‌جمهوری آمریکا با حکومت آخوندی به‌منظور وادار کردن رژیم به عقب‌نشینی بیشتر برای حفظ توافق اتمی خبر داد و نوشت: گروه 1+5 از رژیم ایران خواسته‌اند حجم اورانیوم غنی‌شده‌ خود را بیش از تعهدات ذکر شده

در توافق اتمی کاهش دهد تا از این طریق، توافق اتمی مستحکم شود و در برابر اقدامات احتمالی رئیس‌جمهور جدید آمریکا فرو نریزد.
وال استریت ژورنال افزود: گفتگوها با هدف تن‌دادن رژیم به خواسته‌های گروه 1+5 از ماه گذشته آغاز شده که در صورت موفقیت، زمان مورد نیاز برای تولید یک بمب اتمی تا حدود نامعینی افزایش خواهد یافت و این، یک برگ برنده برای موافقان توافق اتمی خواهد بود.
وال استریت ژورنال به‌نقل از منابع خود می‌نویسد: بر اساس خواسته گروه 1+5، میزان اورانیوم غنی‌شده موجود باید از سقف 300 کیلوگرمی فعلی هم کمتر شود و 100 کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده جامانده در لوله‌ها و ماشین‌آلات تأسیسات اتمی نطنز طی چند هفته یا حداکثر 2ماه، پاکسازی شود. پس از طی این مرحله غنای این مواد اتمی در حدی پایین بیاید که دیگر برای بکارگیری احتمالی در سلاح هسته‌ای، قابل استفاده نباشند.
گزارش وال استریت ژورنال حاکیست، رژیم آخوندی اگر ‌چه به‌صورت فعال در این گفتگوها شرکت کرده‌ ولی هنوز به اجرای آن التزام نداده‌ است.
وال استریت ژورنال سه روز پیش نیز خبر داده بود: مایک پمپئو عضو کنگره (که رئیس اطلاعات مرکزی آمریکا در دولت آینده ترامپ است) و سناتور تام کاتن در تابستان ۲۰۱۵ پیش از دیدار با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از دو متمم پنهانی توافق اتمی خبردار شدند که باعث مخالفت پمپئو با بخش‌هایی از توافق اتمی شد. یکی از این پنهانکاریها، معامله مخفی مربوط به تأسیسات نظامی پارچین و دیگری عدم پاسخگویی در مورد ابعاد احتمالی نظامی برنامه اتمی است که پایبندی رژیم ایران به توافق اتمی را زیر علامت سؤال برده است.
وال‌استریت ژورنال در همین رابطه نوشته بود: دولت ترامپ می‌تواند تحریم‌های موجود در رابطه با تروریسم و نقض حقوق‌بشر را اجرایی کند. نهادهای مالی را وادار کند در تجارت با رژیم ایران در مورد قاعده‌ها «شناسایی مشتری» پاسخگو باشند و همچنین تحریم‌ها علیه بانکهایی مانند بانک سپه را به‌خاطر تأمین برنامه‌های موشکهای بالستیک رژیم ایران، از سر بگیرد.