۱۳۹۵ دی ۱۱, شنبه

ایران با واسطه بغداد حقوق اعضاى " پ ک ک" را پرداخت می‌کند






ایران با  واسطه بغداد حقوق اعضاى " پ ک ک" را پرداخت می‌کند
شاخوان عبدالله عضو کمسیون امنیت پارلمان عراق میگوید  ایران به واسطه بغداد حقوق اعضاى " پ ک ک" را پرداخت می‌کند
یک عضو کمیته امنیت و دفاع پارلمان عراق می‌گوید که ایران از طریق دولت بغداد حقوق جنگجویان حزب کارگران کردستان " پ ک ک" مستقر در سنجار و مناطق دیگر در شمال عراق را پرداخت مى‌کند.
شاخوان عبدالله در گفت‌وگو با سایت کُردی "رووداو" گفت: "ما اطلاعاتی در دست داریم که دولت بغداد حقوق اعضاى "پ ک ک" در سنجار و دیگر مناطق را همراه به بودجه شبه‌نظامیان حشد الشعبى مى‌فرستد، چون این گروه نیروى خارجى هستند و ترکیه آن را دشمن مستقیم خود بر مى‌شمارد."
او افزود: "سنجار دیگر نیازی به نیروهاى پ ک ک ندارد، و باید از منطقه خارج شده به مناطق خود باز گردند."
عبدالله اشاره کرد که "دولت اقلیم کردستان به دنبال ایجاد راه حلی مسالمت‌آمیز برای این موضوع است و "پ ک ک" باید این مساله را درک کند."
 "پ ک ک" در لیست تروریستی در امریکا و اروپا
گفتنى است که وزارت امور خارجه آمریکا، پیشتر خواستار خروج "پ ک ک" از سنجار شده و اعلام کرد که این گروه جایى در سنجار ندارد.
جان کربی، سخنگوى وزارت خارجه امریکا در یک کنفرانس خبری گفته بود که "پ ک ک" در لیست تروریستی در امریکا قرار دارد و باید از سنجار خارج شود تا مانع از بازگشت اهالى این منطقه به منازل خود نشود.
نخست وزیر دولت اقلیم کردستان، نچیروان بارزانی، نیز پیشتر خواستار خروج "پ ک ک" از سنجار شده بود و وجود نیروهاى این گروه را تهدیدى براى امنیت منطقه قلمداد کرد.
در ماه نوامبر گذشته منابع کُرد عراقى گزارش دادند که فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران ایران، قاسم سلیمانی، با حمایت از حضور حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) در شمال عراق، خواستار پیوستن نیروهاى این حزب به نبرد علیه "داعش" در موصل شد.

مخالفت ترکیه و اقلیم کردستان و حمایت سلیمانی
ترکیه و ریاست اقلیم کردستان عراق قبلا مخالفت خود با حضور نیروهای "پ.ک.ک" در شمال عراق و مشارکت آنان در نبرد موصل را اعلام کرده بودند.
بنا به این گزارش، قاسم سلیمانى متعهد شده در صورت حضور جنگجویان "پ.ک.ک" در نبرد موصل، حمایت نظامی و مالى ایران از آنها افزایش یابد.
وبسایت خبرى "باسنیور" نزدیک حزب دموکرات کردستان، از یک منبع آگاه که نامش را فاش نکرده، نقل کرده بود که سلیمانی در دیدارى با جمیل بایک، از رهبران ارشد حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) در شهر سلیمانیه، از او خواسته که نیروهای "پ ک ک" را که اکنون در سنجار حضور دارند به عملیات آزادسازی موصل بپیوندند.

طبق این گزارش، این جلسه بلافاصله پس از تصمیم برخى مقامات دولت مرکزی عراق براى فراهم آوردن امکانات لازم برای "پ ک ک" جهت ایجاد یک مقر نظامی و دفتر سیاسی در بغداد، صورت گرفته است.
یادآوری می‌شود که "پ ک ک" سال گذشته در عملیات آزادسازى سنجار مشارکت کرد و 500 تن از نیروهای خود را از پایگاهی در کوهستان قندیل به منطقه سنجار فرستاد تا در کنار پیشمرگه‌هاى اقلیم کردستان برای آزادی این شهر از دست داعش بجنگند.پس از عملیات آزادسازى سنجار، رهبری "پ ک ک" اعلام کرد که نیروهای خود را از منطقه فرا خواهد خواند، اما گزارش‌ها حاکى است که این حزب اما نیروهاى خود را در سنجار به 5000 تن افزایش داده است.
اهداف ایران و "پ ک ک"
ناظران می‌گویند که "پ ک ک" با مشارکت در جنگ موصل چند هدف را دنبال می‌کند: نخست، افزایش مشروعیت این حزب و کاهش تاثیرات منفى ترکیه که "پ ک ک" را یک "سازمان تروریستی" تلقى می‌کند، امرى که ایالات متحده و اتحادیه اروپا نیز آن را تایید می‌کنند. دوم، اینکه حزب به دنبال گسترش پایگاه‌های خود در سنجار، قندیل و مناطق کردنشین سوریه است.
اما ایران با حمایت از حضور "پ ک ک" در شمال عراق و تشویق این حزب به مشارکت در جنگ موصل درصدد ساختن برگ فشاری از این حزب علیه ترکیه است، اما حزب دمکرات کردستان عراق به رهبری مسعود بارزانی مخالف حضور نیروهای "پ ک ک" در عملیات آزادسازى موصل است.

تهران در مقابل برای تقویت حضور "پ ک ک" از نفوذ اتحادیه میهنی کردستان به رهبرى جلال طالبانی، رئیس‌جمهوری سابق عراق که مؤید حضور "پ ک ک" در شمال عراق است، استفاده مى‌کند.